در برداشت از میدان‌های مشترک غرب کارون و پارس جنوبی پیشتازیم

وزیر نفت شامگاه چهارشنبه (ششم شهریورماه) در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر پاسخ به پرسش‌های مردمی درباره وضع برداشت از ذخایر مشترک نفت و گاز ایران گفت: ما میدان‌های مشترکی با کشورهای عراق، عربستان، قطر، امارات و ترکمنستان داریم که بزرگ‌ترین این میدان‌های مشترک در دو منطقه پارس جنوبی و غرب کارون واقع شده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» بیژن زنگنه گفت: تا چند سال پیش در برداشت از میدان‌های مشترک از کشورهای مقابل جلوتر نبودیم؛ به‌ویژه در قطر، اما امروز از نظر برداشت روزانه گاز در میدان پارس جنوبی و همچنین برداشت نفت از میدان‌های غرب کارون جلوتر هستیم.

وی یادآور شد: این در حالی است که عمده کارها را با منابع و توان خودمان دنبال می‌کنیم.

وزیر نفت به قراردادهای توسعه‌ای امضا شده در غرب کشور به‌ویژه ایلام اشاره کرد و گفت: در میدان آذر که از قبل فعال بوده‌ایم و برای توسعه چند میدان نیز با روس‌ها قرارداد امضا کرده‌ایم.

زنگنه به میدان‌های دیگری مثل میدان فروزان که با عربستان مشترک است نیز اشاره کرد و گفت: حجم اصلی این میدان در طرف عربستان است، اما ایران هم برداشت دارد و برنامه‌های نوسازی نیز در این میدان دنبال می‌شود.

وزیر نفت گفت: از میدان مشترک گازی فرزاد A و B هنوز برداشتی نداشتیم، به دلیل اینکه مدتی معطل هندی‌ها بودیم و هنوز هم هستیم، اما امیدواریم این میدان امسال به سامان برسد.

زنگنه ابراز امیدواری کرد که تکلیف توسعه همه میدان‌های مشترک تا پایان این دولت مشخص شود.

وی درباره وضع توسعه میدان گازی پارس جنوبی نیز گفت: از ۲۷ فاز این میدان، پالایشگاه بخش خشکی و بخش دریایی ۲۵ فاز تمام شده و تا اوایل سال آینده، بخش دریایی ۲۷ فاز پایان می‌یابد و تولید روزانه گاز این میدان مشترک به حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

به گفته وی، به این ترتیب تنها بخش باقیمانده طرح توسعه فاز ۱۴ میدان گازی مشترک پارس جنوبی می‌ماند، همچنین طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که روند توسعه آن به دلیل تحریم با مشکلاتی روبه‌رو شد.

زنگنه ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های اجرایی طرح توسعه فاز ١١ میدان گازی مشترک پارس جنوبی هم امسال آغاز شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن