ساخت توربین RUSTON TB4000در شرکت پالایش گاز سرخون و قشم

با عزم و تلاش متخصصان و کارشناسان توانمند شرکت پالایش گاز سرخون و قشم و همکاری شرکت‌های داخلی برای نخستین بار، ساخت قطعات توربین (TB4000 RUSTON) در کشور به جهت استمرار و توسعه تولید پایدار درصنعت گاز با هدف تامین رفاه مردم مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، محمدحسین نوروزی مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم با اعلام این خبر، بیان کرد: دستیابی به نتایج مطلوب در حوزه شاخص‌های بهره‌وری و استمرار تولید، مستلزم نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی شده کلیه تجهیزات از جمله توربین‌های مذکور است که در این رابطه بنا به توصیه سازنده اصلی و حسب تجربیات و مطالعات انجام شده، در دوره‌های کارکردی 8000 ساعته، تعمیرات دوره‌ای و در دوره‌های 40000 ساعته، تعمیرات اساسی توربین‌های گازی جهت ارتقای شاخص‌های در دسترس بودن و قابلیت اطمینان این مجموعه برنامه‌ریزی و انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر با توجه به اعمال تحریم‌های اقتصادی و مشکلات موجود در راه تامین قطعات یدکی و نیز افزایش غیرمنطقی هزینه‌های خرید خارجی قطعات از یک سو و گسترش رویکرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل از سوی دیگر، شرایط را جهت استفاده از پتانسیل شرکت‌های توانمند داخلی بیش از پیش مساعد کرده است.

نوروزی در ادامه افزود: از این رو با اتفاق نظر کلیه مسولین ذیربط و به استناد مصوبات کمیته خودکفایی، پروژه ساخت قطعات و انجام تعمیرات اساسی ماژول‌های توربین‌های راستون تعریف و از طریق فرآیند برگزاری مناقصه محدود با توجه به الزامات قانونی از جمله لیست شرکت‌های مورد تایید معاونت مهندسی وزارت نفت، قرارداد اجرای پروژه با یکی از شرکت های داخلی منعقد شد.

وی اظهار داشت: اجرای این پروژه از دیدگاه اقتصادی در بخش خرید کالا موجب جلوگیری از خروج 2 میلیون یورو و در بخش خدمات در حدود 500 هزرار یورو برای هر دستگاه توربین شده است که با توجه به وجود بیش از 50 دستگاه توربین از این مدل در سطح کشور، صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

نوروزی گفت: از جمله نکات بارز در اجرای این پروژه، تقویت روحیه اعتماد و خودباوری و همچنین پرورش و ارتقای دانش نیروی‌های انسانی متخصص در هر دو سوی پیمانکاری و کارفرمایی به عنوان منافع اصلی و غیر قابل اندازه‌گیری حاصل از پروژه است.

وی بیان داشت: نکته حایز اهمیت دیگر در این خصوص، بازطراحی قطعات چه از نظر متریال خام و چه از لحاظ ابعاد و تلورانس‌های تولید در این پروژه است که با همت نخبگان و مهندسان شرکت تولیدکننده و کنترل مستمر، جز به جز و دقیق کارشناسان دستگاه نظارت استخراج و در تولید محصول نهایی اعمال شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم در خاتمه افزود: مایه مباهات است که انجام چنین پروژه گسترده‌ای که از حیث حجم قطعات تولید شده در داخل کشور و پیچیدگی علمی و فنی و سطح تکنولوژی حاکم بر آن در شرکت ملی گاز بی‌نظیر و در مجموعه وزارت نفت کم‌نظیر است، در سایه حمایت مسولین و نظارت متعهدانه کارشناسان فنی شرکت پالایش گاز سرخون و قشم به ثمر نشسته و گامی غرورآفرین در راستای توسعه توانمندی تولیدکنندگان داخلی و رفع انحصار شرکت زیمنس به عنوان تامین‌کننده اصلی قطعات این تجهیزات محسوب می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن