پژوهش، اولویت همیشگی برنامه‎های توسعه‎ای شرکت ملی نفت ایران

پژوهش و فناوری، زیربنای توسعه در هر سازمانی است؛ در صنعت نفت نیز این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اهمیتی که آن را به یکی از ارکان اصلی در جهت گیری های سازمانی مبدل ساخته و بر همین مبنا نیز بخش مهمی از برنامه های مصوب شرکت ملی نفت ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، این شرکت در راستای پیشبرد اهداف توسعه ای خود، تدوین معیارهای رونق تولید در حوزه پژوهش و فناوری را هدف قرار داده و آن ها را در ۶ محور اصلی شامل بهبود کیفیت، افزایش کمیت، پشتیبانی علمی، توسعه زیرساخت های فناورانه، پشتیبانی مالی و فرهنگ سازی طرح ریزی کرده است.

بر این مبنا در حوزه بهبود کیفیت، اقداماتی همچون ارتقا و بهبود عملکرد دستگاه ها و تجهیزات موجود، استفاده و بکارگیری فناوری های نوین در بخش های عملیاتی، انتقال یا بومی سازی فناوری های بهینه سازی انرژی با هدف رونق تولید داخل یا صادرات محصولات فناورانه مربوطه، اخذ استانداردهای مهم در جهت ایجاد کسب و کار و تجارت در تولید محصولات و مستندسازی و به اشتراک گذاری تجارب در دستور کار قرار گرفته است.

در حوزه افزایش کمیت سعی شده است تا با توسعه توان ساخت داخل، چابک سازی و تسهیل فرآیند برون سپاری و عقد قرارداد با مراکز علمی و شرکت های دانش بنیان جهت افزایش تولید و ساخت قطعات و تجهیزات و مواد شیمیایی در دستور کار قرار گیرد.

در بخش پشتیبانی علمی نیز فعالیت های قابل توجهی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به مواردی همچون تهیه نقشه راه توسعه فناوری های هدف، شناسایی و اولویت بندی نیازهای مهم سازمان در حوزه ساخت داخل قطعات و تجهیزات استراتژیک، حمایت از طرح های پژوهشی که بتوانند در ایجاد کسب و کار آینده موثر باشند و حمایت از طرح هایی که منجر به صرفه جویی انرژی می شوند، اشاره کرد.

در حوزه توسعه زیرساخت های فناورانه، مهمترین اقداماتی که از سوی شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته است، شامل حمایت از استارت آپ ها و شناسایی ظرفیت های بالقوه درون کشور به ویژه دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، به همراه ایجاد و راه اندازی شرکت های کسب و کار می شود.

در راستای پشتیبانی مالی نیز فعالیت هایی همچون ایجاد سازوکارهای تامین مالی و حمایت مالی سازندگان پس از تحویل و تایید کالا، فعال کردن و توسعه طرح های موضوع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور (خرید انرژی صرفه جویی شده) با حداکثر استفاده از محصولات فناورانه تولید داخل در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

در ادامه همچنین کاهش و یا حذف مالیات از شرکت های دانش بنیان و مساعدت در جهت هزینه های بیمه تامین اجتماعی، حمایت از آن دسته از اقلام راهبردی که بر اساس محاسبات اقتصادی، به دلایلی از قبیل تقاضای محدود ریسک تولید بالایی دارند و  برنامه ریزی جهت بروز رسانی و ارتقای ناوگان حفاری و تجهیزات جانبی آن با ایجاد راهکارهای تامین مالی در صدر برنامه های شرکت ملی نفت در حوزه پشتیبانی مالی قرار گرفته است.

در بعد فرهنگ سازی نیز شرکت ملی نفت ایران سعی کرده است تا با ایجاد اشتیاق و میل به جایگزینی کالاهای انرژی بر قدیمی با کالاهای نوین داخلی و کم مصرف توسط مردم به صورت داوطلبانه، گام بلندی  در راستای تحقق این هدف بردارد.

شرکت ملی نفت ایران در حوزه حمایت از مهندسی و پژوهش و فناوری نیز طرح هایی را در دست اقدام دارد که از مهترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تصویب انجام ۲۵ پروژه فناورانه با رویکردهای فوق در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران

– تدوین نقشه راه توسعه فناوری های اولویت دار اکتشافی

– اقدام جهت واگذاری بخش دوم تجیزات پرمصرف مورد نیاز به سازندگان داخلی

– اقدام جهت ساخت و تامین مواد شیمیایی پرمصرف شرکت ملی نفت ایران از طریق شرکت های داخلی

– تشکیل شورای حمایت از شرکت های دانش بنیان

– اقدام جهت بروز رسانی استانداردهای مورد نیاز صنعت نفت

– اقدام جهت ایجاد آزمایشگاه های مرجع

– اقدام جهت مدیریت دارایی های فیزیکی

– تدوین سبد پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه مشتمل بر تصویب ۲۵ پروژه تحقیقاتی متناسب با ماموریت هر یک از شرکت‌های تابعه

– ایجاد ظرفیت بهره‌مندی از توان علمی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در قالب فرصت‌های مطالعاتی

گام های بلند نفت در حمایت از بهینه سازی مصرف انرژی

شرکت ملی نفت ایران همچنین از سال گذشته اقدامات قابل توجهی در حوزه تدوین استانداردها و طرح های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در حمایت از بهینه سازی مصرف انرژی انجام داده است.

در انجام طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای ۱۰ تن با سن بالاتر از ۳۵ سال این شرکت طی سال گذشته قرارداد های نوسازی ۷۹۴۰دستگاه کامیون را منعقد کرده که تعداد ۳۲۲۸ دستگاه تاکنون جایگزین شده است.

در طرح جایگزینی ۱۴۰هزار تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گازسوز با پیمایش بالا نیز قرارداد جایگزینی ۱۰۰ دستگاه تاکسی پایه گازسوز منعقد شده است.

این در حالی است که در طرح های مربوط به «افزایش کارآیی موتورخانه های موجود کشور» و «جایگزینی و اسقاط یک میلیون دستگاه بخاری مرسوم با بخاری های گازسوز دودکش دار راندمان بالا» به ترتیب انعقاد قرارداد ۱۹۷ موتورخانه وانعقاد قرارداد جایگزینی ۲۰۰هزار دستگاه بخاری راندمان بالا صورت گرفته است.

در طرح های مربوط به برق دار کردن چاه ها و تلمبه های آب کشاورزی نیز برق دار کردن ۱۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی مدنظر بوده که ۴۸ حلقه آن انجام شده است.

در طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه آهن  نیز انعقاد قرارداد های تامین ۱۷۳۴ واگن صورت گرفته که ۴۰۰ واگن آن خریداری شده است. در طرح مربوط به تولید قوای محرکه کم مصرف در خودروهای داخلی و جایگزینی با خودرو های فرسوده نیز موافقتنامه جایگزینی ۱۰۰هزار دستگاه خودرو کم مصرف صورت گرفته و در دستور کار قرار دارد. در ادامه فعالیت های حمایتی شرکت ملی نفت ایران در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی همچنین توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و ۸ کلانشهر در دستور کار قرار گرفته که تاکنون قراردادهای تامین ۱۴۷۹ واگن منعقد شده است.

آموزش و ارتقا نیروی انسانی، سیاست همیشگی شرکت ملی نفت

شرکت ملی نفت ایران همچنین با توجه به اهمیت مقوله آموزش و تربیت نیروی انسانی، سیاست مستمر خود را در حوزه آموزش و ارتقا نیروی انسانی به انجام می رساند.

در این رابطه، طی سال گذشته بالغ بر ۸۸ هزار و ۴۳۸ نفر ساعت دوره آموزشی برای ۵۴۷۶ نفر در گروه آموزش مدیران عالی و میانی و همچنین ۱۵۷ هزار و ۲۴۱ نفر ساعت دوره نیز برای ۶۶۰۳ نفر به صورت آموزش بدو استخدام برگزار شده است.

همچنین بالغ بر یک میلیون و ۸۱۶ هزار و ۱۷۶ نفر ساعت نیز برای ۱۰۲ هزار و ۱۶۷ نفر شرکت کننده در قالب آموزش های کوتاه مدت ویژه مدیران و کارکنان در شرکت ملی نفت ایران برگزار شده است که دوره های مختلف شغلی، بهبود مدیریت، عمومی، زبان، کامپیوتر و HSE  را در بر می گرفته است.

بر این مبنا، سرانه های آموزشی در شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه ۱۷.۸ ساعت برای کارکنان و ۱۶.۱۸ ساعت برای مدیران سازمان بوده است.

دستاوردهای شرکت ملی نفت ایران طی یک سال گذشته، گویای این واقعیت است که این شرکت بزرگ در مسیر توسعه همه جانبه صنعت نفت، همگام با ملاحظات سرزمینی و آمایشی، توانسته است به صورت موثری در مسیر تحقق اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز گام بر دارد و با عبور از سد محدودیت ها، نقش حیاتی خود را در اعتلای ایران عزیز ایفا می کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن