53 درصد انرژی مصرفی ایران از جنس گاز طبیعی است

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور می گوید گاز طبیعی بیشترین نوع انرژی مصرف شده در بین حامل های انرژی در ایران است.

به گزارش «انرژی امروز» شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، گزارشی منتشر کرده است با عنوان «گزارش عملکرد شرکت از ابتدا تا کنون، منتهی به اسفند 97».

در بخشی این گزارش شدت مصرف انرژی در کشور تحلیل شده است. بر اساس تحلیل ها و نمودارهای این گزارش، مصرف انرژی نهایی در بخش های مختلف کشور در سال 95، برابر 1344.9 میلیون بشکه معادل نفت خام با افزایش 6.4 درصد نسبت به سال قبل بوده است. ترکیب مصرف انرژی نهائی در زیر بخش ها عبارت اند از:

بخش خانگی و تجاری، 475.7 میلیون بشکه معادل نفت خام با سهم 35.4 درصد،

بخش حمل و نقل 319.6 میلیون بشکه معادل نفت خام با سهم 23.8 درصد،

بخش صنعت 331.2 میلیون بشکه معادل نفت خام در سال سال با 24.6 درصد

بخش کشاورزی 53.2 میلیون بشکه معادل نفت خام با سهم 4 درصد،

خوراک پتروشیمی 160.3 میلیون بشکه معادل نفت خام با سهم 120 درصد

همچنین به لحاظ حامل های انرژی نهایی،  53 درصد معادل 709 میلیون بشکه معادل نفت خام از جنس مصارف گاز طبیعی،  140میلیون بشکه معادل نفت خام از جنس مصارف نفت گاز، 140میلیون بشکه معادل نفت خام از جنس مصارف بنزین، حدود  140میلیون بشکه معادل نفت خام از جنس مصارف برق و مابقی سایر فرآورده ها و سایر حامل های انرژی می باشد.

برآورد پتانسیل سالانه صرفه جویی انرژی

میزان پتانسیل کلی صرفه جویی امکان پذیر، بر اساس شکست حوزه فعالیت های شرکت و آخرین آمارهای مصرف در حدود 500.3 میلیون بشکه معادل نفت خام در سال برآورد می شود، که 263 میلیون بشکه معادل نفت خام در بخش صنعت (شامل صنایع میانی عرضه، تبدیل و انتقال انرژی و سایر صنایع،)  124میلیون بشکه معادل نفت خام آن در بخش ساختمان و مسکن و 113 میلیون بشکه معاد  نفت خام در بخش حمل و نقل قرار دارد.

آخرین وضعیت شدت انرژی در کشور

مطابق سند بالادستی «سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف» ابلاغی مقام معظم رهبری در تاریخ  ،1389 4 14هدفگذاری برای کاهش شاخص شدت انرژی «به حداقل دو سوم میزان کنونی تا پایان برنامه پنجم توسعه و به حداقل یک دوم میزان کنونی تا پایان برنامه ششم توسعه» مورد تاکید قرارگرفته است.

جدول و نمودار ذیل، ارقام تولید ناخالص داخلی، عرضه انرژی اولیه و شدت عرضه انرژی اولیه برای سال های اخیر را بر اساس آمارهای ترازنامه هیدروکربوری نشان می دهند. مسیر نشان داده شده با علامت خط چین در این نمودارها از سال   1389 تا  ،1399 مسیری است که بر اساس سند بالادستی اصلاح الگوی مصرف، باید طی می شد و تداوم می یافت، ولی متاسفانه همانگ ونه که در نمودار دیده می شود به دلایل مختلف، مسیر پیموده شده و مقدار کنونی این شاخص هیچ گونه تناسبی با هدف گذاری مزبور نداشته و حتی از مقادیر سال  پایه هدف گذاری  1389 نیز بالاتر رفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن