ظهور خودروهای الکتریکی، مرگ زودهنگام صنعت نفت
دولتهای اروپایی آماده یک حمله بزرگ هستند، آنها حالا متعهد به حمله به تولید اتومبیلهای فسیلی برای کمک به پاک کردن هوای آلوده در شهرها هستند. آخرین این حملات در روز چهارشنبه در بریتانیا انجام گرفت که در آن گفته شد در بریتانیا تا سال 2040 فروش ماشینهای دیزلی و بنزینی ممنوع خواهد شد.
به گزارش «انرژی امروز» از کالکو، این برنامهها ممکن است نسبت به قدیم به اندازه کافی جاه طلبانه بنظر نرسد. مصرف کنندگان، خودروسازان و حتی برخی از شرکتهای نفتی در حال آماده سازی برای مشخص کردن آینده باتریها هستند.
طرح دولت بریتانیا برای مقابله با آلودگی هوا، دو هفته پس از آن اعلام شد که امانوئل ماکرن، رئیس جمهور فرانسه، برنامه مشابهی را برای کاهش آلودگی و تبدیل شدن به یک کشور خنثی از لحاظ کربنی اعلام کرد.
در حالی که سیگنالهایی قوی برای خودروسازان اروپا در مورد انواع وسایل نقلیهای که باید در آینده تولید شود وجود دارد، به نظر میرسد که احتمالا شرکتهایی مانند شرکت نیسان موتور، گروه خودروهای ولوو و BMW در مسیر درستتری نسبت به رقبای خود گام بر میدارند.
سرویس سرمایه گذاری Moody’s در روز چهارشنبه در بیانیهای در خصوص برنامههای بریتانیا گفت: صنعت در حال حاضر به سرعت در حال توسعه و به روزسازی فن آوریهای جدید و سازگار با محیط زیست است.
شرکتهای خودرویی میگویند که آماده تغییر پارادایمها هستند. گراهام بیگز، سخنگوی BMW، در مصاحبهای تلفنی گفت: ما برق را به عنوان محور اصلی در راهبردهای آینده مان می بینیم.
بازار خودرو اروپا در طول دو دهه آینده تغییرات بیسابقهای را به خود می بیند و اقتصاد آن نیز به عنوان سیاست دولتی به همان اندازه تحت تاثیر قرار می گیرد. همینطور باید گفت هزینه های تولید باتری به سرعت در حال کاهش است و خودروهای الکتریکی پاک را در مقایسه با موتورهای احتراق داخلی در فاصله 10 سال آینده مقرون به صرفه تر می کند.
در بریتانیا خودروهای الکتریکی هنوز تنها 1 درصد کل فروش خودرو را دارند اما بر طبق نظر محققان در لندن این مقدار تا سال 2040 تقریبا به 80 درصد خواهد رسید. گفته می شود با توجه به سیاست های ماکرون در فرانسه نیز بیش از 70 درصد از فروش خودروها تا سال 2040 متعلق به خودروهای الکتریکی خواهد بود.
طبق گزارشات وود مکنزی گذار به سمت وسایل نقلیه الکتریکی بازار نفت را زیر و رو خواهد کرد و ایستگاههای گاز جای خود را به واحدهای شارژ خانگی میدهند.
آلن گلدر، معاون ارشد معاون ارشد وود مکنزی گفت: اگر تولید کنندگان خودرو بتوانند این وعده را تحقق بخشند، پس از آن تقاضای نفت در یک دوره به حداکثر می رسد و پس از آن به سرعت کاهش می یابد و این تاثیری عظیم در بخش پالایش و بازار نفت خواهد داشت.
کمپانی های توتال و رویال داچ می گویند که در صورت پیشرفت صنعت خودروهای الکتریکی به هر حال تقاضا برای گاز طبیعی افزایش می یابد. آن ها می گویند که برق مورد نیاز برای تولید باتری این خودروها با استفاده از سوزاندن گاز طبیعی می تواند تامین شود.
گفتنی است توتال در یک شرکت باتری سرمایه گذاری کرده است، و شل به دنبال تولید نمونه های بادی و هیدروژنی بیشتری است. اما با این حال هنوز سرمایه گذاری در این بخش در مقایسه با صنعت نفت و گاز کوچک است.