ابهام درباره قرارداد پالایشگاه اصفهان با کره‌ای‌ها

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر اینکه پالایشگاه اصفهان، سود را از  سهام‌داران مخفی کرده است، اظهار کرد: این پالایشگاه در زمینه قراردادها و … شفاف‌سازی نمی‌کند و هنوز هیچ‌کس نمی‌داند قرارداد با شرکت کره‌ای برای چه منعقد شده است. سازمان بورس هم از سهام‌داران خرد حمایت نمی‌کند.

حسین ارجلو در گفتگو با خبرنگار پالایش «انرژی امروز»، درمورد اعتراضات سهام‌داران پالایشگاه اصفهان، اظهار کرد: هزینه‌ای که برای مستمری بازنشستگان گرفته شده، یکی از موارد اعتراض است؛ براین اساس پالایشگاه اصفهان درحالیکه باید 18 میلیارد تومان بابت مستمری بازنشستگان، هزینه می‌کرد، هزینه همه سنوات را یکجا حساب کرده و 314 میلیارد تومان گرفته است.

وی ادامه داد: در این شرایط سود به‌نوعی پنهان شده است. بنابراین، وزارت دارایی هم این مساله را نپذیرفته، نرخ مالیات را بر اساس کل سود گرفت و سپس هزینه مستمری را کم کرده‌اند؛ بنابراین سازمان مالیات، مبلغ مستمری را به عنوان هزینه قبول نکرده و درنهایت به جای اینکه مانند سایر پالایشگاه‌ها مالیات پالایشگاه اصفهان نیز از 0 تا 17 درصد باشد، 25 درصد شده است و بخشی از سود از دست رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به مورد دیگر مورد اعتراض، گفت: مسئله دیگر، نرخ ارز بود که اصلاح شد. پیش از این ارزش دلار 3140 تومان درنظر گرفته شده بود، با بورس، مکاتباتی داشتیم مبنی بر اینکه در هیچ جای کشور ارز به این قیمت نیست؛ در نهایت نرخ دلار به 3270 تومان تبدیل شد و بر این اساس 8 درصد سود پالایشگاه اصفهان، افزایش پیدا کرد.

ارجلو همچنین با ابراز تاسف از عدم حمایت سازمان بورس از سهامداران، گفت: این سازمان اصلا نمی‌دانست چه خبر است. حسابرس پالایشگاه اصفهان وقتی برای بررسی موارد آمد، نیز ترسیده بود اما درنهایت سهامداران گفتند کاری است که انجام دادید.

همکاری با شرکت کره ای و سکوت پالایشگاه اصفهان

وی با تاکید بر اینکه اکنون صورت‌های مالی سال 95 با همین اشکالات بسته و تقسیم سود انجام شده است، درمورد همکاری با شرکت کره ای دایلیم و سکوت پالایشگاه اصفهان در این باره اظهار کرد: قطعا وظیفه دولت بوده که این مساله را اعلام کند. این قرارداد به مبلغ 1700 میلیون دلار منعقد شده است یعنی معادل هر سهم 320 تومان، درحالیکه ارزش هر سهم اکنون کمتر از 300 تومان است. با این حال شرکت این مساله را اعلام نکرد؛ سهام شرکت کره‌ای پس از عقد قرارداد پنج درصد افزایش سود داشت اما در همان زمان، سهام پالایشگاه اصفهان 12 درصد سقوط کرد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه پالایشگاه‌ها، ادامه داد: شرکت مادر باید درمورد تاثیر این سرمایه‌گذاری واهداف قرارداد شفاف‌سازی کند درحالیکه هیچ چیز نگفته است. این قرارداد 16 سال بعد برای شرکت کره‌ای تبدیل به پول می‌شود و در تمام این مدت سودش برای پالایشگاه اصفهان است، این مساله تاثیر 70 درصدی بر سهام شپنا می‌گذارد و بورس باید اطلاعات را از شرکت بخواهد؛ اما هیچ چیز گفته نمی‌شود و حرکتی صورت نمی‌گیرد.

ساختار سهام‌داری پالایشگاه‌های ما مشکلات اساسی دارد

ارجلو با تاکید بر اینکه «ساختار سهام‌داری پالایشگاه‌های ما مشکلات اساسی دارد»، اظهار کرد: به عنوان مثال سهامدار عمده پالایشگاه اصفهان، وزارت بهداشت است که این سهام را بابت طلب خود از دولت اخذ کرده، تخصصی در این زمینه ندارد و توضیحی هم نمی خواهد.

وی افزود: از سوی دیگر پالایشگاه اسما خصوصی شده اما مدیران پالایشگاه، از سوی وزارت نفت فعالیت می‌کنند و برای همین هم برای صندوق بازنشستگی مطابق قوانین وزارت نفت عمل می‌شود. اگر این شرکت خصوصی شده نباید تابع این قوانین باشد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد پاسخ پالایشگاه اصفهان به اعتراضات سهام‌داران، گفت: شرکت پاسخ قانع کننده‌ای به ابهامات نداده؛ اما به دلیل اینکه از سوی سازمان بورس از پالایشگاه پرسش نشد و سهامدار جزء هم توان زیادی ندارد، نمی‌توان کاری کرد. این موضوع نکته اصلی است که چرا وزارت دارایی هزینه مستمری بازنشستگان پیش از موعد را نمی پذیرد و شپنا، این مبلغ را کل سود کم می‌کند؛ درحالی که اگر وزارت دارایی این مساله را به عنوان هزینه قبول می‌کرد مالیات پالایشگاه هم حدود 17 درصد می‌شد. متاسفانه صدای سهام‌دار خرد به گوش نمی‌رسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن