اولویت ایران همگامی با جامعه جهانی در مبحث تغییرات اقلیمی است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از اولویت‌های ما همگام شدن با جامعه جهانی در مباحث مرتبط با تغییرات اقلیمی و بهره‌وری انرژی است و لازم است دست‌اندرکاران با همکاری نهادها و سازمان‌های ذیربط موضوعات مرتبط را با توجه به منافع و اهداف کشور به دقت بررسی و زمینه‌های لازم برای تصویب اصلاحیه کیگالی را فراهم کنند.

مسعود تجریشی روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی حفاظت از لایه ازن افزود: اصلاحیه کیگالی ارتباط بین حفاظت از لایه ازن و تغییرات اقلیم است که امیدواریم با تصویب آن علاوه بر حفاظت از لایه ازن در فراهم‌آوری مقدمات کاهش مصرف گازهای گلخانه‌ای و متعاقب آن کنترل تغییرات اقلیمی گام‌های موثری برداریم.

به گزارش «انرژی امروز» از سازمان حفاظت محیط زیست، وی افزود: تغییرات اقلیمی یک موضوع فراگیر و گسترده است و در سراسر جهان جوامع اقتصاد و اکوسیستم‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده و ضروری است تا از تجربیات اجرای پروتکل مونترال استفاده کرده و با یک همگرایی، هم‌سویی و نگرشی جامع نسبت به اقدامات مرتبط با کاهش تهدید تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی اقدام کنیم.

تجریشی تاکید کرد: مناسبت‌هایی از این قبیل که در حوزه حفاظت از محیط زیست در سطح جهانی و ملی برگزار می‌شود فرصت مغتنمی برای تمامی آحاد هر جامعه‌ای است تا با گسترش دایره دانش و توان زیست محیطی خود و بسط این آگاهی به سایر افراد جامعه و به ویژه نسل جوان عزم خود را بیش از پیش برای نقش‌آفرینی در جریان حفظ و حراست از محیط زیست را سخت‌تر کند.

وی ادامه داد: اطمینان دارم با تصمیم‌گیری صحیح، درایت، خلاقیت، خودباوری، مثبت‌اندیشی و تقویت روحیه همکاری و همیاری، همچنین با سیاست‌گذاری‌های مناسب، برنامه‌ریزی و مدیریت متعهدانه نه تنها بر این تحریم‌ها فائق خواهیم آمد بلکه دورنمای روشنی برای آینده این مرز و بوم در انتظار همه ما خواهد بود.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه گردهمایی امروز به مناسبت گرامیداشت سی و دومین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازن به عنوان موفق‌ترین معاهده زیست محیطی در بخش‌های سیاست‌گذاری و اجرا در سطح جهانی تدارک یافته است، گفت: امروز در حالی مراسم روز جهانی حفاظت از لایه ازن را جشن می‌گیریم که تلاش و مشارکت جامعه جهانی و اعضای کنوانسیون وین و پروتکل مونترال ضمن ترمیم و بازسازی لایه حیات‌بخش ازن در طی بیش از سه دهه و حذف ۹۹ درصد از مواد شیمیایی مخرب لایه ازن در بخش‌های مختلف مصرف‌کننده، رویکرد جدید این پروتکل به سوی مقابله با گرمایش جهانی است.

به گفته وی تلاش‌های حفاظت از لایه ازن همچنین بر ممانعت از تغییرات اقلیمی اثرگذار بوده و موجبات جلوگیری از انتشار حدود ۱۳۵ بیلیون تن دی اکسید کربن از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۰ میلادی را فراهم کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن