ضرورت ورود دانش هیدرولوژی به تصمیم‌گیری‌ های حوزه آب

رئیس انجمن هیدرولوژی ایران در سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران اظهار کرد: با توجه به وقوع سیلاب‌های اخیر، این کنفرانس در زمان مناسبی برگزار می‎شود و تبریز نیز مهد هیدرولوژی بوده و مکان برگزاری کنفرانس هم مناسب این رشته است. 

روح‌الله فتاحی گفت: با توجه به درگیری کشور ما با مشکلاتی مانند طغیان رودخانه‌ها و خشکسالی باید جایگاه هیدرولوژی به عنوان علمی پایه در جامعه تبیین شود. 

وی تاکید کرد: محدودیت آب در کره زمین کاملا بارز و شناخته شده است و ایران نیز در کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، از این رو آب مهم‌ترین سرمایه هر کشوری بوده و با توجه به نقش بی بدیل آن در شکل‌گیری تمدن‌ها در ایران باستان باید به جایگاه آن توجه بیشتری شود. 

فتاحی افزود: در فرهنگ ما نیز دو حرف اول الفبا با حروف آ و ب شروع شده و قرار گرفتن این دو حرف کنار هم کلمه آب را تشکیل می‌دهد و اولین کلمه‌ای هم که بچه‌ها در مدرسه یاد می‌گیرند، آب است که به نظر می‎رسد هیچ یک از این‌ها بی‌حکمت نباشد. 

وی با تاکید بر اینکه ظهور و سقوط تمدن‌ها به آب وابسته بوده است، گفت: شرط توسعه فعالیت‌ها و توسعه اجتماعی و اقتصادی، مستلزم شناخت دقیق تحولات کمی و کیفی آب در بستر زمان و مکان است. 

وی اظهار کرد: اگر به هیدرولوژی و محدودیت منابع آبی توجه کنیم، بر روی توسعه شبکه‌های آب صنعت و شهرها سرمایه گذاری نمی‌کنیم، متاسفانه در برنامه‌ریزی منابع آب این مورد را لحاظ نکرده‌ایم. 

رئیس انجمن هیدرولوژی ایران در پایان خاطرنشان کرد: سرانه آب با توجه به افزایش جمعیت کاهش یافته و باید ضمن رفتن به سراغ منابع جدید برای تامین نیازهای جمعیت، اهمیت ویژه‎ای به تحقیقات هیدرولوژی بدهیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن