حالا دیگر کانادا به جنگ اوپک می‌رود

نفت سنگین کانادا کاهش نفت اوپک را جبران می‌کند. در کشاکش بازار نفت، کانادا راه گریزی به سوداگران نفت نشان می‌دهد که با کاهش تولید نفت اوپک و کاهش عرضه آمریکای لاتین، به دست و پا افتاده‌اند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» از رویترز، تصمیم اوپک و غیر اوپکی‌هایی چون مکزیک و کلمبیا از آمریکای لاتین حتی پالایشگاه‌هایی به دوری پالایشگاه‌های چین را به فکر انداخته است که کمبودها را با ماسه‌های نفتی آلبرتا پر کنند.

نفت خام سنگین کانادا جایگزین خوبی برای نفت خاورمیانه و آمریکای لاتین است و بیشتر شدن تقاضا برای این نفت بیان‌گر این است که نقطه روشن نادری در تاریخ ماسه‌های نفتی به وجود آمده که پیش از این قیمت‌های کم نفت و هزینه‌های بالای تولید و ترکیب این ماده با قیر معدنی ارزش آن را پایین آورده بود.

یکی از سوداگرانی که به کار خرید و فروش این نوع نفت پرداخته است به رویترز می‌گوید «با کاهش تولید نفت متوسط اوپک و قابلیت جایگزینی نفت سنگین کانادا، تغییرات ساختاری را مشاهده می‌کنیم».

درحالیکه تولیدکنندگان نفت شیل ایالات متحده همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، اوپک می‌خواهد بازار نفت را با کاهش صادرات نفت ترش و ادامه تولید نفت شیرین دوباره به تعادل برساند.

در پنج ماهه اول سال جاری صادرات نفت ونزوئلا، ‌یکی از اعضاء اوپک، به دلیل مشکلات ساختاری و عدم سرمایه‌گذاری یازده‌ درصد کاهش یافت. با آشفتگی‌های سیاسی در این کشور، ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه آن وضع کرد که باعث می‌شود ونزوئلا نتواند نفت خود را در بازار بفروشد.

در پنج ماهه اول سال 2017، تولید نفت مکزیک هم 8 درصد کاهش یافت و دلیل آن کاهش طبیعی تولید در میادین نفتی قدیمی است.

نفت کلمبیا 11.5 درصد کاهش نشان می‌دهد و دلیل آن حملات شورشیان به خطوط نفت است.

کلمبیا، ونزوئلا و مکزیک جمعا 5.3 میلیون بشکه در روز تولید دارند در حالی که اوپک حدود 1.8 میلیون بشکه در روز تولید دارد که بیشتر آن نفت شور است.

رویترز می‌نویسد صادر کنندگان کانادایی روزانه بیش از 3 میلیون بشکه نفت خام به ایالات متحده می‌فرستند و بر اساس اطلاعات وزارت انرژی، مشتری شماره یک آن‌ها همین ایالات متحده است.

بشکه‌های نفت کانادا به سوینیی ‌تگزاس و چارلز لوئیزیانا می‌رود که پیش از این ونزوئلا برایشان نفت می‌فرستاد.

عمده‌ترین بهره‌مندان از این موضوع تولید کنندگانی هستند که از طریق خطوط لوله نفت را به گالف کاست می‌رسانند، ‌شرکت‌هایی مثل سانکور انرژی و MEG،‌ چون عوارض گمرکی کمتری پرداخت می‌کنند.

ارسال بیشتر نفت از کانادا به ایالات متحده از طریق خطوط لوله احتمالا مشکل باشد، هر چند از طریق خطوط ریلی نفت بیشتری می‌توان ارسال کرد اگر چه قیمت آن بالاتر است. هزینه بالا و بازگشت سرمایه کم شرکت‌های انرژی بین‌المللی را واداشته است تا 22.5 میلیارد دلار دارایی در کانادا را بفروشند.

حالا با کاهش تولید نفت اوپک، تقاضا برای نفت در منطقه‌ای بالا می‌رود که قبلا از خاورمیانه و روسیه نفت را تامین می‌کرد.

تجار نفتی می‌گویند که شرکت‌های آن‌ها از خریداران نفت در چین تقاضاهایی دریافت کرده‌اند و با کاهش کرایه کشتی‌ها، نفت بیشتری از کانادا به سوی آسیا خواهد رفت.

شرکت دولتی نفت هندوستان اولین محموله نفتی خود را از ایالات متحده و کانادا در ماه جولای دریافت کرد و یک میلیون بشکه نفت کانادا در چهار ماهه اول راهی چین شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن