۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ساخت ۱۲ سد در استان بوشهر

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به ساخت ۱۲ سد در استان گفت: احداث این سدها با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال انجام بوده و بین ۲۰ تا ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

حسین باشی‌زادگان حجم آب مصرفی استان بوشهر در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی را افزون بر یک میلیارد متر مکعب در سال دانست و افزود: اکنون 114 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی استان بوشهر از منابع سطحی، زیرزمینی و نمک‌زدایی تامین می‌شود و این در حالی است که بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی استان بوشهر در خارج از استان قرار دارد.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، وی با بیان اینکه بسیاری از دشت‌های استان بوشهر خشک و بی‌آب شده است، تصریح کرد: از 15 هزار حلقه چاه آب در استان بوشهر 6500 حلقه چاه غیرمجاز و فاقد پروانه بهره‌برداری است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، میزان مصرف آب در فضای سبز و خدمات عمومی استان بوشهر را در سال 10 میلیون متر مکعب عنوان و خاطرنشان کرد: از این میزان 7 میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی و 3 میلیون مترمکعب دیگر از خطوط آبرسانی تامین می‌شود.

باشی‌زادگان با اشاره به مصرف 871 میلیون مترمکعب آب در اراضی کشاورزی استان بوشهر افزود: سالانه 377 میلیون متر مکعب از منابع آب سطحی، 490 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی و 4 میلیون متر مکعب از خطوط آبرسانی در اراضی کشاورزی استان بوشهر مصرف می‌شود.

وی، از مصرف پنج درصد آب استان بوشهر در بخش صنعت و معدن خبر داد و گفت: سالانه 10 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی، 42 میلیون متر مکعب از محل نمک‌زدایی آب دریا و 8 میلیون متر مکعب از خطوط آبرسانی شرب در بخش صنعت و معدن استان بوشهر مصرف می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر از ساخت چهار سد بزرگ در استان خبر داد و تصریح کرد: سدهای دالکی، دشت پلنگ، باغان و خاییز در استان بوشهر در حال اجراست که با بهره‌برداری از این سدها سالانه 467.7 میلیون متر مکعب آب‌ سطحی ذخیره می‌شود.

باشی‌زادگان با بیان اینکه برای ساخت این سدها افزون بر 1850 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود، درخصوص ساخت سد دالکی گفت: این سد با هسته آسفالتی و حجم ذخیره 270 میلیون متر مکعب و دارای 17 درصد پیشرفت فیزیکی است که ساخت آن 670 میلیارد تومان اعتبار در بر خواهد داشت.

وی، با اشاره به ساخت سد دشت پلنگ از نوع خاکی و بتنی و حجم 150 میلیون متر مکعب افزود: این سد که حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در ساخت آن افزون بر 545 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سد باغان را از دیگر سدهای در دست ساخت دانست و گفت: این سد بتنی با حجم 32 میلیون متر مکعب و اعتبار 561 میلیارد تومان دارای 28 درصد پیشرفت فیزیکی است.

باشی‌زادگان با اشاره به ساخت سد خاییز تنگستان تصریح کرد: این سد با پیشرفت 30 درصد از نوع خاکی با هسته رسی است که دارای 15.7 میلیون متر مکعب حجم ذخیره و اعتبار 70 میلیارد تومان است.

وی، از ساخت هشت سد کوچک در نقاط مختلف استان بوشهر خبر داد و گفت: هشت سد با حجم 12 میلیون مترمکعب و اعتبار 86.3 میلیارد تومان در نقاط مختلف استان بوشهر در حال اجراست.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه ساخت سد تنگ‌ارم به پایان رسیده است، افزود: این سد با اعتبار 19 میلیارد تومان ساخته شده و قادر است 4 میلیون متر مکعب آب ذخیره کند.

باشی زادگان از ساخت سد آبپا خبر داد و اظهار کرد: این سد بتنی با حجم ذخیره آب 2.1 میلیون متر مکعب و اعتبار 15 میلیارد تومان دارای 45 درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی، با اشاره به ساخت سد قیزقلعه افزود: این سد بتنی که 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، با 12.5 میلیارد تومان اعتبار ساخته شده و قادر است 2.1 میلیون متر مکعب از رواناب‌ها را در مخزن خود ذخیره کند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سد اخند را از دیگر سدهای در حال ساخت دانست و گفت: این سد بتنی وزنی با پیشرفت 28 درصد فیزیکی با اعتبار 18 میلیارد تومان در حال ساخت است که با تکمیل آن سالانه افزون بر 2 میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌شود و در تامین آب کشاورزی، شرب و صنعتی نقش مهمی دارد.

باشی‌زادگان با اشاره به ساخت سد ارغون از نوع خاک و سیمان و حجم 1.8 میلیون متر مکعب خاطر نشان کرد: این سد دارای 20 درصد پیشرفت فیزیکی است که 20 میلیارد تومان اعتبار در ساخت آن تصویب شده است.

وی، از ساخت سه سد کوچک در شبانکاره از نوع سنگ، سیمان و بتنی خبر داد و تصریح کرد: این سه سد در مجموع دارای حجم ذخیره‌ای افزون بر 742 هزار متر مکعب است که  1.8 میلیارد تومان در ساخت آنها سرمایه‌گذاری می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه در مجموع 12 سد در استان در حال ساخت است، گفت: برای ساخت این سدها که بین 20 تا 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارند 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود و پس از تکمیل، سالانه افزون بر 480 میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن