داشبورد مدیریتی شهردار تهران؛ بررسی یک تجربه موفق

سید احمد میرهاشمی | کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات
پس از جلوس 21 عضو شورای اسلامی شهر تهران بر صندلی های سبز رنگ شورا و آغاز به کار پنجمین دوره پارلمان شهری تهران، مواردی همچون شفافیت، گردش آزاد اطلاعات و دسترسی آزادانه به اطلاعات به منظور تحقق حکمروایی خوب شهری در اولویت کاری مدیریت شهری این کلان شهر قرار گرفت که این موضوع موجی از امید و انگیزه را در بین مدیران پاکدست و آشنا به علم روز شهرداری تهران ایجاد کرد.
لازم به تاکید نیست که استقرار این موضوعات پیشروانه و عدالت گرایانه، تا چه اندازه میتواند یک سازمان را در مبارزه با فساد و ارتقای سطح بهره وری و کارایی خود یاری دهد. همین بهانه، نگارنده را بر آن داشت تا در باب یکی از مهمترین اقدامات این دوره مدیریت شهری، یعنی طراحی و اجرای داشبورد مدیریتی شهردار تهران قلم فرسایی کند و با زبانی که به ضرورت، خالی از اصطلاحات فنی نبوده اما تلاش شده تا همه فهم باشد، مدل اجرایی آن را ترسیم کرده و قابلیتهای آن را بازگو کند. در ابتدا ناگزیرم تا به ضرورت رعایت اختصار، ترکیب «داشبورد مدیریتی» را جایگزین جمله «سامانه داشبورد مدیریتی شهردار تهران» کنم تا مفهومی نزدیکتر به مدل عملیاتی پیدا کند. اکنون با ذکر این مقدمه، به تشریح موضوع میپردازم.
یک مدیر (عملیاتی، میانی، ارشد و راهبردی) برای انجام وظایف خود (برنامه ریزی، اجرا و کنترل) نیاز دارد تا در هر زمان و مکانی، به هر اطلاعاتی که لازم است، بدون واسطه دسترسی داشته باشد. نقشه راه و ساختار اجرایی داشبورد مدیریتی در شهرداری تهران نیز با همین چشم انداز ترسیم شده است. این ساختار را میتوان به هرمی تشبیه کرد که از قاعده تا راس، دارای 5 لایه مختلف است. در شهرداری تهران، با قرار دادن صحیح این لایه ها بر روی هم، این موضوع عملیاتی شده است. البته لازم به توضیح است که طراحی داشبورد مدیریتی یک فرآیند جاری بوده و این مدل در هیچ زمانی بی نیاز از اصلاح و بهبود نیست. این لایه ها به ترتیب از قاعده تا راس هرم عبارتند از:
1) پایگاه داده
2) داده های حاصل از فرآیند پاکسازی
3) انبار داده
4) مکعب داده
5) طراحی مناسبی از یک نرم افزار هوش تجاری
اکنون به بررسی وضعیت پیاده سازی و تشریح تجربیات شهرداری تهران در هر لایه میپردازیم.
لایه پایگاه داده: اگر سری به طبقه ی همکف سازمان فاوای شهرداری تهران بزنید، حجم عظیمی از سرورهای ذخیره سازی و پردازش اطلاعات را مشاهده خواهید کرد که چند پتابایت(1024 ترابایت) از اطلاعات حوزه شهری در آن نگهداری میشود. داده های شهرسازی، منابع انسازی، فاینانس، قرادادها، GIS، ماده صد و … همگی در این مکان قرار دارند. نرم افزارهای زیادی از رده ی TPS(سیستمهای پردازش تراکنش) در اتصال مداوم با این پایگاه داده قرار دارند و هر لحظه داده های جدید به این پایگاه اضافه کرده یا داده های قبلی را ویرایش میکنند. تعداد این نرم افزارها، کاربران آنها و پراکندگی آن در شهرداری تهران بسیار زیاد بوده و عملا نمیتوان انتظار داشت که یک فرد با کاربری تمام آنها آشنا باشد. با این وجود میتوان اطلاعات مورد نیاز مدیران را در یک جا تجمیع کرد و با ابزاری ساده در اختیار آنها قرار داد. این ترکیب داده ها، پیش نیاز اصلی برای طراحی داشبرد مدیریتی است که اقدامات خوبی در زمینه پردازش، انتقال، امنیت، به روزرسانی و همگام سازی داده ها در شهرداری تهران انجام شده است.
لایه داده های حاصل از فرآیند پاکسازی: برخی داده های موجود در لایه ی پایگاه داده به اصطلاح «کثیف» هستند که باید با فرآیند پاکسازی داده(Data cleansing) به داده های «تمیز» تبدیل شده و قابل بهره برداری گردند. پس از اجرای فرآیند پاکسازی، داده ها دارای 9 خصوصیت صحت (accurate)، کمال (complete)، انعطاف (flexible)، اعتبار (reliable)، سازگاری (compatible)، به هنگامی (timely)، تاییدپذیری (verifiable)، در دسترس بودن (accessible) و ایمنی (secure) میگردند. بدون وجود این خصوصیات، نمیتوان از داده ها برای تحلیل استفاده کرد. طراحی داشبورد مدیریتی با تکیه بر داده هایی که این خصوصیات را نداشته باشند(داده های کثیف)، خالی از خطا و اشتباه نخواهد بود. این کار تا حد زیادی در شهرداری تهران انجام شده است و اکثریت قریب به اتفاق داده ها در داشبورد مدیریتی به اصطلاح تمیز هستند.
لایه انبار داده: در این لایه، داده هایی که ارزش اطلاعاتی دارند و در فرآیند تولید داشبورد مدیریتی به کار می آیند انتخاب شده و در یک انبار داده ذخیره و با استفاده از فیلدهای مشترک به یکدیگر پیوند داده شده اند. در انبار داده میتوان داده های مختلفی از چندین پایگاه داده (که فرآیند پاکسازی را طی کرده باشند) را فراخواند و آنها را به هم متصل کرد. ذکر این نکته ضروری است که برای ساختن این لایه ها، هیچ نیازی به ایجاد اختلال کاری و یا تغییر در نرم افزار مورد استفاده در شهرداری نبوده و این کار به صورت مستقل انجام شده است. اما این استقلال به معنی نادیده گرفتن تجربیات و نظرات راهبران سامانه ها نبوده و این کار با همراهی و کمک طراحان و مدیران نرم افزارهای کاربردی شهرداری تهران انجام شده است. اطلاعات مالی، کنترل پروژه، پرسنلی، ترافیک و … از مهمترین اطلاعاتی هستند که در ساخت داشبورد مدیریتی شهرداری تهران به کار رفته اند.
لایه مکعب داده:در این لایه، مکعب های داده ایجاد شده است. در این مکعب ها امکانات تحلیل از قبیل تبدیل ابعاد(drill across)، رسیدن از جز به کل(roll up)، رسیدن از کل به جز(drill down)، برش اطلاعات(slice)، ایجاد شروط چندگانه(dice)، تحلیل چند بعدی(pivot) و تحلیل رتبه ای(ranking) را میتوان در اختیار داشت. این امکانات، دست مدیران را برای استفاده از داشبورد مدیریتی باز گذاشته است. مدیران شهرداری تهران میتوانند با استفاده از این امکانات، به تمام ابعاد داده ها و انواع ابزار تحلیل دسترسی داشته باشند و به صورت مستقل، داده ها را با توجه به نیاز خود تحلیل کنند. این ابزارها با طراحی کاربرپسند در اختیار مدیران قرار گرفته است.
لایه طراحی مناسب از یک نرم افزار هوش تجاری: با قرار گرفتن راس هرم در جای خود، «داشبورد مدیریتی» عملیاتی شده و در دسترس قرار گرفته است. یک نرم افزار قدرتمند(Qlikview) از رده ی نرم افزارهای هوش تجاری(BI) در راس این هرم قرار گرفته است. این نرم افزار این خصوصیت را دارد که مستقل از نرم افزارهای رده ی TPS و با توجه به نیاز کاربر در محیطی تعاملی طراحی شود. هر یک از حوزه های مدیریتی در شهرداری تهران میتوانند با توجه به نیاز و سطح دسترسی به اطلاعات، به بخشی از این نرم افزار دسترسی داشته باشند.
لازم به ذکر است که انجام این مراحل و طراحی هرم فوق به منظور طراحی داشبورد مدیریتی بسیار پیچیده بوده و نیاز به دانش فرابخشی دارد که خوشبختانه تخصص، تجربه و ابزار این کار در شهرداری تهران وجود دارد و این موضوع میتواند الگویی کاربردی برای سایر نهادهایی که نیازمند انتقال دانش و تجربیات در این حوزه هستند باشد.
علاوه بر داشبورد مدیریتی که برای مدیریت ارشد طراحی شده است، تا کنون واحدهای زیادی از شهرداری تهران این مسیر را پیموده اند(سامانه های 137 و 1888، اداره کل امور بانوان، اداره کل ماده صد، اداره کل ارزشیابی و کارگزینی مدیران، اداره کل هماهنگی امور مناطق و … از پیشگامان این عرصه بوده اند) در هریک از این واحدها، ساخت یک «داشبورد مدیریتی» مقصودنظر بوده است و با اتصال اطلاعات سامانه های موجود، اتفاقات خوبی در زمینه گردش آزاد اطلاعات افتاده است. امید است با ایجاد بهبود در هریک از مراحل 5 گانه طراحی داشبورد مدیریتی، تحولی اساسی در شفافیت، گردش آزاد اطلاعات، دسترسی آزادانه به اطلاعات و … در شهرداری تهران و به طبع آن، سایر نهادها و ارگانهای خدمات رسان در سطح کشور ایجاد شود.



