تصفیه و بازچرخانی آب خاکستری در ساختمان‌های استان اصفهان

پروژه تصفیه و بازچرخانی آب خاکستری در ساختمان‌های استان اصفهان با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت آب و فاضلاب و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کلید خورد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در حال حاضر، این تفاهم‌نامه برای الزام اجرایی آن، به کمیسیون عمران شورای شهر ارجاع داده شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از وزرات نیرو، هاشم امینی افزود: بر اساس قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی با ابلاغیه آیین‌نامه هیئت وزیران سازمان نظام مهندسی ساختمان با همکاری شرکت آب و فاضلاب و سازمان محیط زیست، مرکز بهداشت و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان مکلف شدند برنامه اجرایی تصفیه و بازچرخانی آب خاکستری را تدوین کنند.

وی اظهار کرد: این برنامه به صورت دقیق و جامع در 12 بخش تهیه شده که طبق ماده 7 آیین‌نامه مذکور شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی مکلف می‌شوند پس از تاییدیه نظام مهندسی ساختمان در شهرها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها اقدام به نصب تاسیسات بازچرخانی آب ساختمان‌ها کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: در چند سال اخیر، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اقدام به راه‌اندازی پیکج تصفیه آب خاکستری در دانشگاه اصفهان نموده است، علاوه بر اینکه مجموعه سیتی سنتر و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با استفاده از پساب فاضلاب تصفیه‌شده گامی در جهت مدیریت مصرف آب برداشته‌اند.

وی افزود: برخی مصرف کنندگان از جمله تعدادی از مشترکان خانگی و ادارات آموزش و پرورش استان به صورت خودجوش و داوطلبانه به استفاده مجدد از آب خاکستری و پساب روی آورده‌اند که تجربه‌های موفقی در این زمینه حاصل شده است.

امینی با اشاره به اینکه نیمی از فاضلاب شهری در خانه‌ها تولید و تبدیل به آب خاکستری می‌شود، تصریح کرد: بازچرخانی آب خاکستری با توجه به تغییر اقلیم و وضعیت بحران آب ضروری است، چرا که به طور معمول، میزان تقریبی آب مصرفی در حمام بین  25 تا 50 لیتر، در استفاده از لباسشویی 10 تا 20 لیتر و 5 تا 15 لیتر در ظرفشویی است که این میزان آب مصرفی در یک واحد مسکونی می‌تواند در فرایند بازچرخانی آب خاکستری مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر، متوسط سرانه مصرف آب در بخش خانگی در اصفهان حدود 150 لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز است، خاطرنشان کرد: این میزان مصرف آب با توجه به اقلیم آب و هوایی اصفهان باید به ۱2۰ لیتر در شبانه‌روز کاهش یابد.

 وی تصریح کرد: برای برون‌رفت از تنش آبی و سازگاری با کم‌آبی، مدیریت مصرف آب یکی از راهکارهای موثر است و در این میان تصفیه، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب خاکستری یکی از راهکارهای اصلی مدیریت مصرف آب محسوب می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن