دیدار معاون وزیر محیط زیست اتریش با کلانتری

گونتر لیبل، معاون وزیر محیط زیست اتریش، در دیدار با معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست، در خصوص همکاری های مشترک ایران و اتریش و وضعیت زیست محیطی کشور گفتگو و تبادل نظر کرد.

این دیدار که در تاریخ دوم مهر ماه  در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، به مسائلی نظیر: وضعیت کلی محیط زیست در جهان و ایران، پایش آلودگی هوا ،پسماند، استفاده از پلاستیک و اکوتوریسم پرداخته شد.

دکتر عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: من وقتی وضعیت کنونی محیط زیست دنیا را می بینم واقعا نگران نسل های آینده می شوم که اصلا جایی برای نسل های بعد باقی نگذاشتیم.

در عین حال محیط زیست در منطقه ما شکننده تر از اروپا است، ما کشور وسیعی هستیم و جمعیتی داریم که 2 درصد جمعیت کل دنیا را شامل می شود، در کنار همه این ها تبخیر در منطقه ما دو برابر متوسط در جهان است .

به گزارش «انرژی امروز» از سازمان حفاظت محیط زیست، معاون رئیس جمهور در ادامه به عوامل تخریب محیط زیست اشاره کرد و می گفت: هنگامی که فشارها زیاد می شود، تخریب محیط زیست هم بالا می رود. مثلا مشکل آب در کشور ما جدی است و باعث خشک شدن تالاب ها و طوفان های نمکی شده است.

دکترکلانتری به مشکل پسماند در شمال کشور نیز پرداخت  و به معاون وزیر محیط زیست اتریش گفت : معضل بزرگی به نام پسماند در شمال ایران وجود دارد که باید هرچه زودتر سامان داده شود. تولید سرانه پسماند در ایران و اتریش هر دو باهم برابر و معادل، 700 گرم است  در حالی که سرانه تولید اتریش حدود هفت برابر ایران است.

موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد بحث شدت مصرف انرژی بود که در این باره دکتر کلانتری این چنین گفت: بیش از 45 میلیون خودرو در ایران در حال تردد است که مصرف سوخت بالایی دارد. ایران سالانه 120 میلیارد دلار انرژی مصرف می کند و معادل 40 درصد کشور چین است.

رییس سازمان محیط زیست، عدم وجود زیر بنای های مناسب را باعث به وجود آمدن این مشکلات دانست و گفت: ما تقریبا همه این نقاط ضعف را تشخیص داده ایم، اما حل این مشکلات، نیازمند صرف بودجه و داشتن تکنولوژی است، که در شرایط فعلی و با توجه به تحریم ها این موضوع دچار مشکل شده است.

وی در ادامه به معاون وزیر محیط زیست اتریش، در خصوص دغدغه های رییس جمهور گفت: چهار موضوع پسماند، آلودگی هوا، گردوغبار و تالاب ها از دغدغه های رییس جمهور است، از طرف دیگر حل این مسایل با تحریم ها علیه ایران همزمان و باعث شده  اولین قربانی تحریم ها محیط زیست باشد.

در ادامه این دیدار معاون وزیر محیط زیست اتریش گفت : مشکل اصلی نداشتن پول و ثروت نیست، بلکه محیط زیست و نسل های آینده هستند.

وی در خصوص توجه به محیط زیست در کشورش گفت: هفته آینده انتخابات مجلس اتریش برگزار می شود و محیط زیست یکی از مهم ترین محورهای برنامه احزاب مختلف است، زیرا این موضوع یک وجه اجتماعی هم دارد.

معاون وزیر محیط زیست اتریش ادامه داد: مهم ترین موضوعی که در برنامه های احزاب اتریش وجود دارد بحث افزایش تصاعدی مالیات‌ها بر تولید کربن است که می تواند باعث کاهش جدی مصرف انرژی و به صفر رساندن مصرف سوخت های فسیلی در این کشور شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن