ارزش معاملات بورس را می توان به 1.5 میلیارد دلار در ماه رسانید

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به چشم انداز همکاری این شرکت با بورس انرژی  از ظرفیت درآمدزایی  1.5 میلیارد دلاری عرضه فراورده های نفتی در  بورس  انرژی خبر داد.

علیرضا صادق آبادی در همایش آشنایی شرکت های کارگزاری بورس انرژی با بازار فرآورده های حامل انرژی که دیروز برگزار شد، تصریح کرد: ارزش معاملات در بورس را می توان به 1.5 میلیارد دلار در ماه رسانید که با همکاری ما و بورس انرژی می توان برای تحقق آن اقدام کرد.

وی اظهار کرد: صنعت پالایش ایران در شرایط فعلی رتبه اول را از لحاظ تولید بنزین در بین کشورهای منطقه و اعضای اوپک داراست. ظرفیت تولید  115 میلیون لیتر بنزین و  125 میلیون لیتر تولید نفت گاز در روز، ما را به موقعیت اول در تولید بنزین و موقعیت دوم در تولید نفت گازدر منطقه رسانده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه در کشور ما به میزان قابل توجهی گاز تولید می شود و به همین دلیل مصرف نفت‌گاز ما مثلا نسبت به کشور عربستان کمتر است افزود: بنابراین ظرفیت مازاد بر مصرف بنزین ، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع در ایران میزان قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه در زمینه عرضه نفت سفید هم اقداماتی صورت گرفته است گفت: قصد داریم عرضه خوراک صنایع داخلی درفضای رقابتی و بدون هیچ رانتی از طریق بورس انرژی انجام دهیم.

ضرورت احیای تجارت نفت و فرآورده توسط متخصصان داخلی

در ادامه مدیرعامل بورس انرژی ایران نیز با اشاره به اداره 10 پالایشگاه بزرگ در کشور توسط متخصصان  گفت: در صنعت نفت دو مرحله را پشت سر گذاشتیم؛ نخست ملی شدن صنعت نفت و مالکیت در نفت و دیگر آنکه در مقطعی توانستیم با مدیریت نیروی انسانی به اداره این صنعت بپردازیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون می توان در خصوص صنعت پالایش مدعی شد که به خودکفایی 100 درصدی رسیده است.

سید علی حسینی تصریح کرد: در ادامه این روند باید حوزه تجارت نفت  و فرآورده های نفتی را نیز توسط متخصصان داخلی و با ساختاری مشخص احیا کرد. 

وی با تاکید براینکه ما در یک بستر قانونمند کار می کنیم و خطری در این زمینه وجود ندارد، گفت:  در برنامه ششم توسعه ماده 4 به صراحت دولت و وزارت نفت مکلف شده اند که عرضه نفت خام و فراورده های نفتی در بورس انرژی انجام دهند، بنابراین باید گفت این یک اقدام کاملا قانونی محسوب می شود.

وی با تاکید براینکه باید یک چشم انداز بلند مدت برای کارگزارانی که در این حوزه فعالیت دارند ترسیم شود، افزود: تجهیز واحد انرژی برای نیروهای انسانی اعم از آموزش و تجهیزات، تعامل بیشتر با خارجی ها، حفظ اسرار مشتریان، پیگیری فرآیندها تا مرحله تسویه و  تحویل فرآورده ها و … نکاتی است که باید در این بین مورد توجه کارگزاران قرار بگیرد.

گفتنی است در همایش مذکور که با حضور علیرضا صادق آبادی؛ مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی- سید علی حسینی؛ مدیرعامل بورس انرژی ایران- منصور خسروی؛ مدیر بازرگانی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی- محمد صالحی فر رئیس عملیات بازار فرآورده های هیدروکربوری برگزار شد ، سوالات و چالش های پیش روی توسعه معاملات در بورس انرژی و کارگزاران مطرح و بررسی شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن