200 دستگاه اتوبوس مجهز به سیستم آلایندگی SCR شدند
مدیرکل فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از نصب تجهیزات آلایندگی مثل سیستم SCR بر اتوبوسها خبر داد و گفت: درحال حاضر 200 دستگاه اتوبوس مجهز به سیستم SCR و یورو 4 هستند.
ابوالفضل علیمردانی در مورد وضعیت کنترل آلودگی هوا در حوزه اتوبوسرانی عنوان کرد: مسئولیت اصلی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تحت پوشش قراردادن سفرهای درون شهری است، اما نمیتوان موضوع کنترل آلودگی هوا را در این زمینه نادیده گرفت.
وی افزود: درحال حاضر سن فرسودگی اتوبوسها، بالاتر از مصوبه هیات دولت (10 سال برای خودروهای دیزل و 12 سال برای خودروهای گازسوز) است. به لحاظ قانونی متوسط سن اتوبوسهای خصوصی (تککابین) به عنوان اتوبوسهای فیدر در سطح شهر تهران 12 سال و برای بیآرتیها 9 سال است؛ این اعداد وضعیت بحرانی اتوبوسهای درونشهری را نشان میدهد.
مدیرکل فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به اینکه با بالارفتن عمر متوسط اتوبوسها، اتوبوسها دیگر شرایط ایدهآل برای جابجایی مسافر را ندارند و ضرایب خروج از خط جهت تعمیرات افزایش پیدا میکند، گفت: با بروز چنین موضوعاتی ، مسئله ایمنی و آلودگی شهر برای شهروندان مشکل ایجاد خواهد کرد.
علیمردانی در مورد وضعیت معاینه فنی فعلی اتوبوسهای تهران، توضیح داد: در خصوص اتوبوسهای درونشهری و حملونقل عمومی پیشبینی شده است که اتوبوسهای زیر 10 سال به صورت شش ماهه و اتوبوسهای بالای 10 سال به صورت سه ماهه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. درحال حاضر قانون بازه زمانی را برای بازدیدهای ادواری کوتاه کرده است.
وی با تاکید براینکه هیچ اتوبوس شاغلی در سطح شهر تهران فاقد معاینه فنی نیست، عنوان کرد: معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران سیستم خودکنترلی را ایجاد کرده است که اگر اتوبوسی فاقد برگه معاینه فنی باشد امکان سرویس دهی را نخواهد داشت.
مدیرکل فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد نحوه کنترل تولید آلایندهها از طریق اتوبوسها، گفت: هدف کارگروه ویژه رفع دودزایی و معاینه فنی جدید اتوبوسهای شهر تهران این است که اگر بین بازه زمانی سه تا شش ماه برای اتوبوسی نقص فنی و مشکلاتی از جمله دودزایی پیش آمد چگونه این موارد را کنترل کند.
وی افزود: کنترل این موارد در فاصله زمانی بین دو معاینه فنی برعهده این کارگروه است. درحال حاضر نصب تجهیزات آلایندگی مثل SCR در دستور کار معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران قرار گرفته است.
علیمردانی با اعلام این خبر که درحال حاضر 200 دستگاه اتوبوس مجهز به سیستم SCR و یورو 4 هستند، بیان کرد: به علت فراهم نبودن زیرساختهای لازم در ایران، سیستمهای SCR در زمینه تعمیرات و نگهداشت مشکلاتی را بهوجود میآورند. گوگرد موجود در روغنی که توسط وزارت نفت در کشور توزیع میشود برای سیستم SCR مشکلساز خواهد بود چرا که دوره عملکرد سیستمها را کاهش و هزینه نگهداری و تعمیرات اپراتور و بهرهبردار را افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه قانون شرکت واحد اتوبوسرانی را ملزم به استفاده از این سیستمها کرده است، تصریح کرد: اما متاسفانه زیرساختها مانع استفاده از این تسهیلات میشود. متاسفانه در بازه زمانی یک سال تا یک سال و نیم چهل میلیون تومان صرف خسارتهای وارده به SCR میشود. لازم است اداره استاندارد، محیطزیست و دستگاههای نظارتی این موضوعات را کنترل کنند.
مدیرکل فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اظهار داشت: در دستورالعملهای خودروساز، تعویض روغن در بازههای بالاتر از 20 هزار کیلومتر تعریف میشود، اما ما به عنوان بهرهبردار به علت عدم وجود زیرساختهای لازم، در دورههای کوتاه 5 تا 10 هزار کیلومتر روغن اتوبوسها تعویض میشود. این اقدام هزینههای بسیاری را برای ما به عنوان بهرهبردار در پی خواهد داشت.