امواج گرمایی و پیامدهای آن در نواحی جنوبی ایران

قرارگیری ایران بر روی کمربند بیابانی دنیا و واقع شدن آن در عرض­های جنب حاره باعث گردیده، که نواحی وسیعی از نیمه ای جنوبی ایران، جزء مناطق گرم محسوب شوند.

 به گزارش «انرژی امروز» از کالکو در طی دو دهه ای گذشته به علت شدت یافتن گرمایش جهانی، مناطق حساس عرض های جنب حاره همچون نواحی جنوب غربی و جنوب شرق ایران با امواج گرمایی و گرمای کم سابقه یا بی سابقه روبرو بوده و این امر در چند سال گذشته، به صورت مکرار در فصل گرم سال(اردیبهشت تا مهر) تکرار می­گردد.

در خردادماه سال جاری دما­های بسیار بالای در استان­های سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان ثبت شد. ترکیب دما و رطوبت در این استان­های ساحلی دمای احساسی را افزایش داده و باعث مشکلات عدیده­ای برای مردم این مناطق می­گردد. موج­های گرما پیامدهای زیانبار اقتصادی، انسانی، جغرافیای- زیست محیطی، امنیتی و … را به دنبال دارند.

با توجه به روند کنونی گرمایش جهانی جنبه­های نگران کننده­ای این موضوع،  افزایش شدت و فروانی وقوع امواج گرمایی در سال­های آینده در این مناطق خواهد بود. این امر توسط مطالعات انجام گرفته در موسسه ای علوم جوی و اقلیم شناسی دانشگاه زوریخ نیز تاییده گردیده و اذعان شده که سواحل خلیج فارس به علت افزایش گرما و رطوبت تا سال 2100 میلادی غیرقابل سکونت خواهد بود. به طور کلی موج­های گرما پیامدهای مخرب زیر را به دنبال دارند :

پیامدهای انسانی : مرگ و میر( برای مثال در خردادماه سال جاری 3 نفر بر اثر شدت گرما در استان سیستان و بلوچستان فوت کردند)، افزایش بیماری های گرمسیری و واگیردار، کاهش کارایی انسان و عدم بازدهی مطلوب در انجام کارهای روزانه، افزایش تندخویی و مشکلات عصبی در جامعه و در نهایت منجر به مهاجرت و کاهش جمعیت می گردد، که این امر نیز به نوبه ای خود مشکلات  اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به دنبال خواهد داشت.

پیامدهای اقتصادی : افزایش مصرف حامل های انرژی و فرسودگی سیستم تولید و توزیع آنها به علت افزایش مصرف(در خردادماه سال جاری تاسیسات برق استان های مذکور به علت مصرف زیاد مستهلک شده و دچار آتش سوزی و خرابی شدند)، تعطیلی یا کاهش ساعت فعالیت ادارات دولتی و بخش­های خصوصی، آسیب­رسانی به محصولات کشاورزی – باغات(آتش سوزی باغات خرما و کاهش شدید محصولات آن)، تاثیر بر صنایع نفت و گاز و افزایش هزینه ای نگهداری تاسیسات و خرابی و مستهلک شدن قطعات، تاثیر بر صنعت حمل و نقل و آسیب رسانی به تاسیساتی همچون جاده های آسفالته، تاثیر بر ماهیگیری و صنایع وابسته به آن و ….

پیامدهای جغرافیای-زیست محیطی : وقوع موج­های گرمای سبب آسیب و نابودی منابع آب و خاک، افزایش شوری و تشدید فرسایش خاک، فعال شدن فرایندهای فرسایشی مخرب آب جاری و باد، نابودی گونه های جانوری – گیاهی و از بین رفتن اکوسیستم­ها می­گردد. این امر به نوبه­ای خود باعث تشدید شرایط بیابان­زایی و افزایش تاثیرات موج گرما در سال­های آینده خواهد شد.

موارد ذکر شده در بالا به عنوان پیامدهای امواج گرمای تبعات، اجتماعی و امنیتی به دنبال دارد. افزایش بیکاری، افزایش مهاجرت و پیامدهای متعدد آن در مناطق مبدا و مقصد و کاهش جمعیت و خالی از سکنه شدن تدریجی نواحی از استان­های ذکر شده می­تواند به عنوان یک بحران در آینده­ای این مناطق مطرح باشد.

برای کنترل یا کاهش اثرات گرمایش جهانی و امواج گرما در این گونه مناطق تدوین برنامه­های جامع و راهبردی در بستر علوم زمین و علوم انسانی همچون رشته های جغرافیای طبیعی وانسانی، آبخیزداری، محیط زیست، زمین شناسی، منابع طبیعی و … می­تواند، بسیار موثر و مفید باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن