صرفه جویی 65 میلیاردتومانی در سال؛ حاصل حذف قبوض کاغذی گاز

از مجموع 23 میلیون مشترک، 21 میلیون و 148 هزار و 84 مشترک قبض کاغذی نمی‌گیرند و 170 میلیون قبض چاپ نمی‌شود و این، یعنی 65 میلیارد تومان در طول سال هزینه چاپ و توزیع کسر می‌شود.

موضوع حذف قبوض کاغذی برق، گاز، تلفن و … که از قبض تلفن آغاز شد، همانند تیغ دولبه‌ای است که از یک طرف منافع آن، به گونه‌ای است که دولتمردان را ترغیب به اجرای این طرح می‌سازد و از طرف دیگر، مشکلات و چالش‌هایی را احتمالا برای برخی از اقشار جامعه، مانند سالمندان، روستاییان، افراد کم درآمد و … بوجود می‌آورد که نمی‌توان نسبت به آن‌ها بی‌اعتنا بود.

با این همه، دست‌اندرکاران شرکت ملی گاز ایران و بعضا دولتمردان، بر این باورند که در این پروژه، فواید و محسنات بر مضرات آن، می‌چربد!

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی گاز ایران، روح‌الله نوریان، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران بر این باور است که این کار، نیاز به یک اقدام جهادی از سوی کلیه شرکت‌های گاز استانی دارد تا مردم هرچه سریع‌تر با فواید و محسنات این طرح آشنا شده و برای اجرایی کردن آن، داوطلب شوند.

 آقای مهندس! به عنوان نخستین پرسش، اذهان مردم سریعا به سوی میزان صرفه‌جویی ریالی با حذف قبوض کاغذی گاز می‌رود. لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید که این میزان صرفه‌جویی چقدر است؟

به نکته جالبی اشاره کردید؛ در واقع، بیشتر پروژه‌ها از زمانی که کلید می‌خورد، روی بحث صرفه‌جویی مانور می‌دهد. این پروژه نیز مانند تمامی پروژه‌ها در این زمینه، حرف اول را می‌زند. تنها تفاوت این مساله آن است که در این پروژه، میزان کاهش هزینه پنهان بسیار زیاد است؛ هزینه‌ای که به چشم نمی‌آید، اما وجود دارد.

در وهله نخست، حذف کاغذ چند موضوع بسیار مهم را نشانه می‌رود که اولین مورد آن، حفظ محیط زیست و عدم تعرض به درختان و جنگل‌هاست. در واقع، به ازای هر برگ A4 که برای چاپ قبوض به کار می‌رود، میزان زیادی در مصرف آب و بریدن درختان صرفه‌جویی می‌شود.

مورد بعدی صرفه‌جویی، کاهش میزان تردد و ترافیک در سطح شهر است که باعث می‌شود هزینه‌های سفر درون شهری از لیست هزینه‌های خانوار حذف شود.

در واقع، اگر خوش‌بینانه به این قضیه نگاه کنیم و مبنا را بر این بگیریم که 90 درصد قبوض حذف می‌شود، این امر به این معنی است که از مجموع 23 میلیون مشترک، 21 میلیون و 148 هزار و 84 مشترک قبض کاغذی نمی‌گیرند و 170 میلیون قبض چاپ نمی‌شود و این، یعنی 65 میلیارد تومان در طول سال هزینه چاپ و توزیع کسر می‌شود و اگر صد در صد قبوض حذف شود، این رقم به 85 میلیارد تومان صرفه‌جویی در سال می‌رسد.

این در حالی است که با همین روند، مطابق بررسی‌ها، 282 تن کاغذ کمتر استفاده می‌شود و معادل 4794 درخت از قطع شدن صد در صدی، نجات پیدا می‌کنند. در همین حال، از مصرف 546 میلیون لیتر هدررفت آب جلوگیری می‌شود.

آیا میزان استقبال و مشارکت مردم از این طرح بزرگ خوب بوده است؟ چه راهکارهایی برای افزایش میزان مشارکت مردم در دستور کار دارید؟

پاسخ این پرسش به نوعی، مثبت است هرچند که انتظار می‌رود طی هفته‌های آتی، این مشارکت افزایش یابد. آخرین گزارش بر اساس داده‌های امروز (شنبه ۱۳ مهرماه)، نشان از آن دارد که شماره تلفن‌های همراه مشترکین که جمع‌آوری شده، نسبت به هفته گذشته 3 درصد افزایش داشته و این در حالی است که این آمار در هفته قبل از آن، رشدی 1.5 درصدی داشته است.

به نظرم، الآن زمانی است که شرکت‌های استانی باید با یک اقدام جهادی، نتیجه این مشارکت را افزایش دهند. در حال حاضر، 37 درصد کل مشترکین گاز در کشور در سامانه‌های مربوط به این حوزه ثبت‌نام کرده‌اند. در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، چون تعداد مشترکین کمتر است، حدود ۹۸ درصد، ایلام ۹۴ درصد، خوزستان با بالغ بر یک میلیون مشترک، ۸۷ درصد و تهران با ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک، حدود ۱۱ درصد جمع‌آوری اطلاعات انجام شده است.

اکنون از مجموع 31 استان، اطلاعات 27 استان بالای 20 درصد و 11 استان بالای 50 درصد، جمع‌آوری شده و درخواست می‌شود با توجه به تغییراتی که در بسترهای جمع‌آوری اطلاعات مشترکین در ابعاد ملی ایجاد شده، مشترکین عزیز بر اساس سه روش زیر، اطلاعات خود را برای سامانه‌های مورد نظر، ارسال کنند:

الف- ارسال شماره اشتراک به شماره پیامک متمرکز 1000194؛ لازم است شماره اشتراک به صورت ۱ * شماره اشتراک، (به ترتیب از سمت چپ به راست: عدد یک، ستاره، شماره اشتراک) به شماره پیامک متمرکز 1000194 ارسال شود.

ب- مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی گاز ایران به آدرس(http: www.nigc.ir)  و کلیک بر روی آیکون `ثبت تلفن همراه مشترکین جهت حذف قبوض کاغذی` و ورود به صفحه دریافت اطلاعات مشترکین.

ج – استفاده از آدرس اینترنتی صفحه حذف قبوض کاغذی گاز  به آدرس (http: ghabz.nigc.ir) و ورود به صفحه دریافت اطلاعات مشترکین.

این امر نشان می‌دهد که هرچه آمار تعداد تلفن‌های همراه و اطلاعات مشترکین گاز، سریع‌تر جمع‌آوری شود، شروع عملیات عدم ارسال حذف کاغذ برای ارسال قبوض نیز سریع‌تر صورت می‌گیرد. در عین حال، تلاش می‌شود که از آبان‌ماه به گونه‌ای اطلاع‌رسانی شود که مشترکان در جریان حذف کامل قبوض از آذرماه سال جاری باشند.

تکلیف روستاییان، سالخوردگان و …. که آشنایی چندانی با این سیستم ها ندارند، چه می شود؟

در این مورد نیز، بحث و بررسی‌های زیادی صورت گرفته است. تلاش می‌کنیم برای این موارد که شاید چندان کم هم نیستند، تا یکی دو دوره، از هر دو طریق؛ هم چاپی و هم پیامکی ارسال شود تا این افراد نیز کم‌کم با این سیستم آشنا شوند.

این چالش در مورد افراد و اشخاص تنها و یا فاقد تلفن همراه نیز به این صورت رفع می‌شود که یک نفر با شماره همراه خود، قادر به ثبت‌نام برای اقوام نزدیک خود که قادر به کار با این دستگاه‌ها نیستند نیز میسر شده تا در دریافت و پرداخت قبوض، دچار مشکل نشوند.

ما تلاش کرده‌ایم تا در این بخش از تمام ظرفیت‌های شرکت‌های پرداخت الکترونیک مثل PSP، یا نصب اپلیکیشن‌های پرکاربرد مثل اپلیکیشن آپ، اپلیکیشن 078، بانک سامان، شرکت سداد و …. استفاده کرده تا افراد بتوانند به روش‌های مختلف برای خود و دیگران، پرداخت را انجام دهند.

در همین راستا، با برخی از این اپلیکیشن‌ها و PSP و … تفاهم‌نامه‌هایی را نهایی کرده‌ایم.

آیا امکان دسترسی به جزییات قبض نیز وجود دارد؟

بله! صد در صد. بر اساس اطلاعات موجود، یک لینک در این اپلیکیشن‌ها و یا پیامک‌ها ارسال می‌شود که بر اساس آن، مشترکین محترم می‌توانند کل جزییات را مشاهده کنند.

در فضای مجازی، این خبر منتشر شده که همانند قبوض برق، با حذف قبوض کاغذی گاز، نرخ محاسبه گازبها نیز تغییر و به عبارتی، افزایش می‌یابد. درست است؟

خیر این خبر کاملا نادرست است. بحث‌های مربوط به محاسبات، ربطی به پیامک ندارد. در مورد قبوض برق هم چون دقیقا مصادف با اوج مصرف شد، چنین توهمی پیش آمد، در غیر این صورت، چنان‌چه تعدیلی برای قیمت‌ها در دستور کار نباشد، قیمت، همان قیمت قبض کاغذی است.

آقای مهندس! یکی از رایج‌ترین پرسش‌ها در این زمینه، آن است که در صورت تعویض منزل و یا مستاجرانی که ممکن است هرسال ناگزیر به تعویض خانه باشند، چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

همه این موارد در سایت و پیامک و تمامی اپلیکیشن‌های مذکور، دیده شده است. بر اساس زیرساخت‌های موجود، ابتدا قبض قبلی حذف و سپس شماره اشتراک جدید، به جای آن، ثبت می‌شود.

در واقع، پس از استقرار در منزل جدید باید شماره شناسه قبض جدید به سامانه ارسال شود، در این صورت خود به خود شماره قبلی حذف می‌شود، یعنی شماره جدید جایگزین و قبض جدید برای آن شماره، پیامک می‌شود.

با حذف قبوض کاغذی گاز، نحوه مراجعه کنتورخوان‌ها چه تغییری می‌کند؟

شرکت گاز از سال‌ها قبل، بحث کنتورخوانی هوشمند (از راه دور) را در دستور کار داشته و اگر این مهم به نتیجه برسد، شرکت قادر خواهد بود کنتورها را از راه دور قرائت کند و دیگر نیازی به کنتورخوان نیست. اما در حال حاضر، ما ارتباط راه دور نداریم، بنابراین، در ارتباط با چاپ و تولید قبض، سه گام فرآیندی انجام می‌شود؛ نخست کنتورخوان مراجعه می‌کند، گام دوم اطلاعات را در سیستم بیلینگ (Billing) تغذیه می‌کند و گام سوم، تولید و چاپ قبض است که توسط مامور توزیع، در اختیار مردم قرار می‌گیرد. الآن از این 3 گام، فقط گام کنتورخوان انجام و بقیه حذف می‌شود.

اما در این‌جا و در موضوع مهم بحث فناوری و اطلاعات، بحث زیرساختی مطرح است؛ چراکه باید زیرساختی درست برای مدیریت این موارد وجود داشته باشد که بتوان به طریق درست، از آن استفاده کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن