بهره‌برداری رسمی از آزادگان جنوبی به اروندان رسید

آیین تحویل و تحول میدان آزادگان جنوبی از شرکت متن به شرکت نفت و گاز اروندان برگزار و طی آن بهره برداری از این میدان بزرگ نفتی به طور رسمی به اروندان واگذار شد.

فرخ علیخانی، معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید در آیین تحویل و تحول میدان آزادگان جنوبی که امروز (چهارشنبه، ۲۴ مهرماه) در منطقه عملیاتی دارخوین برگزار شد، با فرآیند محور خواندن روند واگذاری میدان آزادگان جنوبی، از انجام این واگذاری به عنوان نقطه عطفی در مسیر بلوغ و تکامل ۲ شرکت متن و اروندان یاد کرد و گفت: روند واگذاری با توجه به تعدد پیمانکاران بسیار دشوار بود؛  با این وجود بدون حاشیه و به دور از هر اختلاف نظری میان کارفرما و پیمانکار انجام شد. این واگذاری می تواند به عنوان الگویی در دیگر واگذاری ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، وی ضمن برشمردن سه جز اصلی در فرآیند تحویل و تحول (Hand Over) طرح ها گفت: در دست داشتن منطق و فرمت کلی برای تحویل پروژه، تعامل میان کارفرما و پیمانکار و تعهد طرفین برای انجام درست موارد مطرح شده در صورتجلسه، ۳ جز اصلی در فرآیند تحویل و تحول پروژه هاست که خوشبختانه شرکت متن و اروندان توانسته اند در این مسیر به درستی حرکت کنند.

به گفته علیخانی، برگزاری حداقل ۱۰ جلسه کارشناسی از زمان نافذ شدن تحویل میدان آزادگان جنوبی از شرکت متن به شرکت اروندان، عامل موثری در واگذاری موفق این میدان بوده است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان نیز با بیان اینکه واگذاری این میدان از خرداد ماه امسال در پی جلسه ای با حضور وزیر نفت وارد فاز اجرایی شده است، گفت: هم اکنون ظرفیت تولید از این میدان به ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

جهانگیر پورهنگ افزود: با واگذاری رسمی بهره برداری از میدان آزادگان جنوبی از شرکت متن به اروندان،  توسعه غرب کارون وارد فاز جدیدی می شود.

آخرین نشست هماهنگی واگذاری میدان آزادگان جنوبی، صبح امروز (چهارشنبه ۲۴ مهرماه) با حضور معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان و معاون مدیرعامل متن و مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی.برگزار شد و طی آن ضمن بررسی و تعیین تکلیف موارد قابل استناد در واگذاری، بهره برداری از این میدان بزرگ نفتی به طور رسمی به اروندان واگذار شد.

میدان نفتی آزادگان جنوبی، بخشی از میدان مشترک نفتی آزادگان است که از جمله اولویت های توسعه ای شرکت ملی نفت ایران به شمار می آید. میزان تولید فعلی این میدان روزانه ۸۵ هزار بشکه و ظرفیت تولید آن ۱۲۰ هزار بشکه در روز برآورد می شود. فرآیند تولید از ۱۰۰ حلقه چاه تولیدی، واحد بهره برداری غرب کارون و واحد فرآورشی پیش ساخته (Skid Mounted) انجام می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن