در تولید انواع هواپیماهای ملخی آموزشی کاملا خودکفا هستیم
امیر سرتیپ عبدالکریم بنیطرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه در تولید انواع هواپیماهای ملخی آموزشی کاملا خودکفا هستیم گفت: تمامی مراحل طراحی، ساخت، پرواز، رنگآمیزی و مباحث مطرح شده و مرتبط با چرخهای جت پیشرفته آموزشی یاسین، مطابق استانداردهای روز دنیا انجام شدهاست.
امیر سرتیپ عبدالکریم بنیطرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در گفتگو با برنامه تلویزیونی سلام صبح بخیر درباره ساخت جت آموزشی یاسین، اظهار داشت: ساخت هواپیماهای مختلف برابر نقشه راهی است که در صنعت دفاعی کشور مصوب شده و اینگونه نیست که یک سلیقه یا کار خلق الساعه ای انجام شده باشد و این کار با قدرت ادامه خواهد داشت.
به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، وی افزود: در زمینه تولید انواع هواپیماهای ملخی آموزشی کاملا خودکفا هستیم و طی سالهای گذشته این نوع هواپیما ها ساخته شده است و برای دستیابی به اهداف بلند صنعت هوائی با برنامه ریزی متناسب حرکت می کنیم.
سرتیپ بنی طرفی درباره تعداد هواپیماهای مورد نیاز از سری جت آموزشی یاسین برای نیروی هوایی کشور گفت : نیروی هوایی در حال بررسی دقیق نیازمندی خود درباره جت یاسین است، اما معمولا ۳ یا ۴ اسکادران مورد نیاز است که هر اسکادران هم ۱۶ فروند خواهد بود.
وی عنوان کرد: این هواپیما در حال حاضر فقط کارکرد آموزشی دارد، اما در آینده با تکمیل آن میتواند به عنوان یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تاکید بر اهمیت بومی بودن موتور هواپیمای یاسین گفت: یکی از مشکلات ما تهیه موتور این هواپیما بود ولیکن تولید کنندگان خارجی حاضر نشدند موتور را به ما بفروشند ولی با تلاش متخصصان صنعت دفاعی ، موتور ملی اوج به تولید انبوه رسید و در این هواپیما مورد استفاده قرار گرفت.
وی با اشاره به برخی شبهات مطرح شده درباره نوع رنگ آمیزی هواپیمای یاسین گفت: در حقیقت اینگونه موارد جزو استانداردهای پروازی هواپیماهای نمونه است و همه کشورهایی که هواپیما طراحی میکنند باید از این استاندارد تبعیت کنند و از رنگ مخصوص اولیه ای که آشکار کننده معایب احتمالی بال و بدنه در حین پرواز آزمایشی است ، استفاده کنند.
وی افزود: این نوع رنگی که در هواپیمای جت یاسین به کار رفته است، پرایمر(primer) یعنی رنگ اولیه ( بتونه )نام دارد. تکنیسین های پرواز پس از هر پروازی هواپیما را با دستگاه های مخصوص بررسی میکنند و دانه دانه پرچ های روی بدنه و بال هواپیما مورد بررسی قرار می گیرد و این رنگ کمک میکند تا اشکالات و نواقص آشکار شده و نسبت به رفع آنها اقدام فنی صورت بگیرد و این یک استاندارد در همه دنیا است.
رئیس سازمان صنایع هوائی وزارت دفاع درباره چرائی باز بودن چرخها هنگام پرواز تصریح کرد: در پروازهای اول و آزمایشی اصلا چرخ هواپیما را جمع نمیکنند و در همه دنیا و ۱۰ کشوری که هواپیما طراحی میکنند این کار انجام میشود.
وی با بیان اینکه حتما به هواپیمای مافوق صوت نیاز داریم گفت: ما هم اکنون در حال رفع سایر نیازهای صنعت هوائی و طراحی جنگندههای جدید و سایر هواپیماهایی هستیم که نیروی هوایی به آن نیاز دارد.
رئیس سازمان هوائی نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی پیرامون چرائی دستاورد این تولید بومی گفت: با تولید جت جنگنده پیشرفته آموزشی یاسین ، صرفه جوئی بالغ بر میلیونها دلار حاصل شد اما مهمتر از صرفه جویی ارزی، ایجاد باور `ما می توانیم` و قطع نیاز اعزام دانشجویان خلبانی به خارج برای گذراندن دوره های آموزشی است.
امیر سرتیپ بنی طرفی افزود ، الحمدالله با وجود همه شرکتهای دانشبنیان و دانشگاهها از ظرفیت های بسیار مطلوبی برای توسعه صنعت هوایی برخورداریم و این برابر نقشه راهی است که مصوب فرمانده معظم کل قوا و مورد حمایت دولت خدمتگزار و مجلس شورای اسلامی است و بی شک پیشرفت های خیره کننده صنایع دفاعی ایران اسلامی با درایت و راهبری حکیمانه فرمانده معظم کل قوا رخ داده است که حبل المتین صنعت دفاعی کشور محسوب می شوند .
مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افزود ، جا دارد از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امیر سرتیپ حاتمی ، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همه همکاران عزیزم در نیروی هوایی که ما را در وزارت دفاع و سازمان صنایع هوایی مشفقانه و خالصانه در انجام این پروژه یاری رساندند صمیمانه قدردانی کنیم.