ساخت و تجهیز اسکله ای با ظرفیت ۱۰۰هزار تن در بندرچابهار

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساخت و تجهیز اسکله ای با ظرفیت ۱۰۰هزار تن در بندرچابهار، گفت: نتایج و خروجی اولین پروژه مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و کمیته گسترش همکاری های اقتصادی سازمان همکاری های اسلامی دو هفته آینده در نشست عشق آباد ارائه خواهد شد تا کشورهای دیگر بتوانند از نتایج حاصل شده آن بهره مند شوند.

 محمد علی حسن زاده با حضور در شبکه خبر و برنامه «روی خط خبر» تصریح کرد: هفته گذشته جلسه اختتامیه اولین پروژه مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و کمیته گسترش همکاری های اقتصادی سازمان همکاری های اسلامی برای بررسی راهکارهای افزایش تجارت بین ۵ کشور ایران، قطر، عمان، ترکیه و پاکستان برگزار شد.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی پروژه تحقیقاتی مشترک این سازمان و کمیته گسترش همکاری های اقتصادی سازمان همکاری های اسلامی ( کومسک) را با همکاری  بخش اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی به انجام رساند.

به گزارش «انرژی امروز» از سازمان بنادر و دریانوردی، حسن زاده گفت: تیم تحقیقاتی با توجه به شاخص های اقتصادی و شاخص های بخش حمل و نقل و داده هایی از سازمان و موسسات جهانی یک دوره ۲۵ ساله تجارت دو به دو بین ۵ کشور مورد مطالعه قرار داد و نهایتا با بازدیدها و تحقیقات میدانی چالش ها مورد بررسی قرار گرفت، نتایج و خروجی پروژه انجام شده بسیار قابل توجه و معتبر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر تعرفه ترجیحی گمرکی بین ۵ کشور وضع شود، به ازای کاهش یک درصد تعرفه گمرکی بین دو کشور از کشورهای مورد مطالعه، شاهد افزایش ۰.۵ درصدی حجم تجارت بر اساس ارزش باشیم، همچنین به ازای هر یک واحد بهبود شاخص عملکرد لجستیکی، می توانیم شاهد ۰.۹ درصد افزایش سهم تجارت باشیم.

افزایش ترانزیت بین کشورهای ایران، عمان، تاجیکستان و ترکمنستان

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در پروژه پیشنهادی ما در دبیرخانه کومسک تجارت بین کشورهای مورد مطالعه به میزان حداقلی موجود است، طبق اهداف درنظر گرفته شده برای پروژه قصد داریم ظرفیت بنادر و همینطور ظرفیت حمل و نقلی کشور برای افزایش تجارت و ترانزیت بین ۵ کشور را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: دو هفته آینده جلسه موافقتنامه عشق آباد با موضوع افزایش ترانزیت بین کشورهای ایران، عمان، تاجیکستان و ترکمنستان در عشق آباد برگزار خواهد شد، نتایج و خروجی پروژه مشترک سازمان بنادر و کمیته کومسک در این نشست ارائه خواهد شد تا کشورهای دیگر بتوانند از نتایج حاصل شده بهره مند شوند.

مزیت های حضور در بندر چابهار

در ادامه معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با اشاره به موقعیت ممتاز بندر چابهار و جایگاه جهانی این بندر تصریح کرد: بندر چابهار از یک موقعیت جغرافیایی خاص بهره مند است و آن نزدیکی به مسیرهای اصلی دریانوردی است. بندر چابهار بین بنادر منطقه خلیج فارس و دریای عمان، بندری با کمترین انحراف از مسیر تجارت دریایی شرق به غرب یعنی مسیر تجارت آسیا به اروپا است.

وی اظهارداشت: از دیگر مزیت های بندر چابهار دسترسی به دریاها و آب های آزاد است چرا که در میان تمام بنادر کشور کمترین و کوتاه ترین مسیر دسترسی را دارد. امتیاز دیگر بندر چابهار، عمق پای اسکله این بندر است که در بین بنادر کشور بیشترین عمق را با ۱۶.۵ متر داشته و می تواند پذیرای شناورهایی بزرگ باشد. مورد دیگر دسترسی همسایگان شرقی کشور و همچنین کشورهاس آسیای میانه به بندر چابهار به عنوان نزدیکترین نقطه دسترسی برای حمل کالاهای اساسی در مسیرهای دریایی است.

مطالعات طرح جامع بندر چابهار در ۴ فاز

حسن زاده با اشاره به اجرای فاز اول طرح توسعه بندر چابهار گفت: مطالعات طرح جامع بندر چابهار در حال حاضر دارای ۴ فاز مصوب بوده که فاز اول آن به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن در حال احداث است.

وی افزود: در فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار با توجه به ظرفیت این بندر، امکان پهلودهی بزرگترین شناورهای دریایی با ظرفیت ۲۲ هزارTEU  وجود دارد از سوی در کنار ترمینال های کانتینری، ترمینال های فله نیز در حال احداث است و صادرات مواد معدنی میتواند از طریق بندر چابهار صورت گیرد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با بیان اینکه طرح احداث سیلوی ۱۰۰ هزار تنی برای کالاهای اساسی به تصویب رسیده است، اظهارداشت: برای انواع کالاهای طرح هایی در بندر چابهار توسط بخش غیر دولتی در حال اجرا است.

۴۰ تیم خارجی از بندر چابهار بازدید کرده اند

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت ها و فرصت های ویژه ای که در بندر چابهار وجود دارد، نمایندگان کشورهای متعددی از بندر چابهار دیدن کردند به طوری که در طی سال گذشته بالغ بر ۴۰ تیم خارجی متشکل از سفیران، معاونین وزرا و فعالان اقتصادی از بندر چابهار بازدید کرده و عمدتا ابراز علاقه مندی برای مشارکت و سرمایه گذاری در بندر چابهار و یا ترانزیت کالا از این بندر می کنند.

افزایش استفاده از بندر چابهار در تجارت فرامرزی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در آینده نزدیک با احداث خط ریلی چابهار – زاهدان و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، به طور قطع شاهد افزایش استفاده از بندر چابهار در تجارت فرامرزی کشور خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به موقعیت ممتاز بندر چابهار، ساخت و تجهیز اسکله ای به منظور پهلودهی شناورهای با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در بندر چابهار با اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی به تصویب رسیده است.

سازمان بنادر در ۲۰ ردیف تعرفه ای تخفیف می دهد

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با اشاره به نقش سازمان بنادر و دریانوردی در اقتصاد خرد و کلان کشور و اهمیت تسهیل در امر صادرات کشور، افزود: به منظور کمک به توسعه صادرات کشور، سازمان بنادر در ۲۰ ردیف تعرفه ای برای کالاهایی که تا ۱۰ روز قبل از بارگیری در بندر نگهداری شوند تا ۳۷ درصد تخفیف برای خدمات بندری و دریایی این کالاها در نظر گرفته است.

تخفیف صددرصدی سازمان بنادر

وی تصریح کرد: در مورد تعرفه هایی که ذینفع اصلی آن دولت است، تخفیف صدردرصدی درنظر گرفته ایم تا به صادر کننده ایرانی برای حضور در بازار هدف کمک کنیم . اگر کالایی بیش از ۱۰ روز قبل از صادرات در بندر نگهداری شود، تا سقف ۳۰ روز مشمول تخفیف ۲۷ درصدی تعرفه های بندری خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن