وضعیت معیشت اجازه واقعی شدن قیمت برق را نمی‌دهد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه اظهارات وزیر نیرو، درباره واقعی نبودن قیمت برق و ضرورت واقعی‌شدن آن صحیح است اما وضعیت معیشت جامعه ما اجازه چنین اصلاحی را نمی‌دهد.

سلام امینی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره اظهارات اخیر وزیر نیرو مبنی بر ضرورت افزایش قیمت برق و آب گفت: اگر نگاهی به پروسه تولید برق در کشور بیندازیم می‌توانیم به راحتی  دریابیم که فاصله قیمت میان آنچه تولید می‌شود با آنچه به عنوان هزینه برق از مردم دریافت می‌شود بسیار زیاد است.

وی در ادامه افزود: طی گزارش‌هایی که در این مدت در حوزه تولید و مصرف برق و آب در اختیار ما قرار گرفته‌است؛ رقم‌ها حتی در آن بازه زمانی که پیک مصرف به شمار می‌رود و  از مردم بیش از سایر زمان‌ها پول گرفته می‌شود، کمتر از رقمی است که برای تولید صرف شده است.

سخنان وزیر نیرو درباره قیمت برق و آب درست است

نماینده مردم ایلام با بیان اینکه بین رقم تولید برق و هزینه آن با قیمت فروش فاصله بسیار است، تاکید کرد: دولت به نوعی سوبسیت به این موارد می‌دهد. به نظر من اینکه آقای چیت‌چیان در این روزهای پایانی دولت سخن از واقعی‌تر شدن قیمت آب و برق می‌گوید؛ شاید برای آن است که دولت و وزارتخانه بعدی برای این موضوع برنامه‌ریزی کنند.

وی با بیان اینکه پایین بودن نرخ آب و برق موجب افزایش مصرف و هدر رفت آن می‌شود، تاکید کرد: بخشی از منابع دولت از فروش برق به دست می‌آید. نفت، مالیات‌ها، پول آب و برق و حامل‌های انرژی منابع درآمدی دولت است. اظهارات وزیر نیرو در برخی موارد صحیح است اما نباید معیشت و اقتصاد مردم را نادیده گرفت.

امینی تصریح کرد: اگرچه تفاوت نرخ تولید و توزیع با نرخ فروش برق منطبق نیست اما واقعی کردن قیمت برق فشار اقتصادی بسیاری را به مردم تحمیل می‌کند. بر همین اساس است که برای این موارد حتما از دولت می‌خواهیم نگاه کارشناسانه همه جانبه داشته باشد.

وی درادامه با اشاره به اینکه در مجلس ما به پیگیر خواست مردم هستیم، تصریح کرد: طبیعتا با همه این ضروریاتی که مطرح شد؛ چون ما از بار سنگینی که به مردم در قبال این تصمیم وارد می‌شود، با خبریم در صورت اجرای آن مجلس ورود می‌کند. به عبارتی در این زمینه ما با توجه به وضعیت بازار، کشش مردم و نیاز اقتصادی به این رویه، واکنش نشان می‌دهیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ما به عنوان نماینده مردم، جانب مردم را می‌گیریم؛ تصریح کرد: ما از حقوق مردم دفاع می‌کنیم در مناطق محروم، بیکاری بیداد می‌کند و مردم بی‌بضاعت در کشور ما کم نیست؛ پس اگر چنین تصمیمی گرفته شود مطمئنا واکنش مجلس در راستای کاهش فشار بر مردم است. به عبارتی اگرچه اظهارات وزیر نیرو، صحیح است اما وضعیت معیشت جامعه ما اجازه چنین اصلاحی را نمی‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن