‌«نرمال جدید» در روسیه آغاز می‌شود

با این‌که روسیه دهه‌هاست با وجود تحریم‌های ایالات متحده، هنوز سرپا ایستاده است، ناامیدی ژئوپلیتیک بعد از کاهش شدید قیمت نفت تهدیدی بر بازگشت انجماد به اقتصاد است.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ انگلیسی، هرچند دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده با بی‌میلی تنبیهات روسیه را امضا کرد،‌ اما این‌ها همه نشان از این است که آینده روسیه هم به عنوان یک کشور نفتی، شبیه گذشته‌اش خواهد بود.

از سویی به گفته ولادیمیر میکلاشوسکی، اقتصاددان بانک دانسک، این تحریم‌ها «نرمال جدیدی» را آغاز می‌کنند که احتمالا در کوتاه مدت بازگشتی برای آن وجود ندارد.

برای روسیه جذب سرمایه‌گذاری با وجود تحریم‌های این قرن بسیار سخت بوده است، حالا هم اقتصاد بزرگ‌ترین صادر کننده نفت نمی‌تواند پشت دیوار تکنولوژی‌ها و سرمایه‌های خارجی دوام بیاورد.

بر اساس گزارش رقابت‌پذیری جهانی مجمع جهانی اقتصاد، روسیه در بین 138 کشور دنیا، مقام صد و یازدهم را در انتقال سرمایه و تکنولوژی دارد.

لیزا ارمولنکو، اقتصاددان برکلی کپیتال در لندن می‌گوید «در ظاهر تحریم‌های غربی ویرانی خود را بر اقتصاد روسیه آشکار نکرده‌اند» اما آنچه که واضح است این است که «این کشور منزوی شده و از نظر تکنولوژیکی بسیار عقب مانده است. این کشور به شدت وابسته به صادرات نفت و گاز است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها بتواند تغییر کند. علاوه بر آن، هیچ کشوری در دنیا در تاریخ نتوانسته است با کنار کشیدن خود از دنیا، اقتصاد و تکنولوژی دنیا را به سوی خود جلب کند».

وضع قوانین تحریم، به قانون‌گذاران آمریکا قدرت می‌دهد که در مقابل مخالفت رییس جمهور با این قوانین بیاستند، و اقدامات تنبیهی علیه دخالت روسیه در اوکراین و دخالت این کشور در انتخابات ایالات متحده را قوت ببخشند.

این تحریم‌ها شبیه به اقداماتی است که قانون جکسون ونیک در سال 1974 در دوران جنگ سرد داشت و شرایطی را برای تجارت با اتحاد جماهیر شوروی به دلیل مسائل مربوط به مهاجرت یهودیان برقرار کرده بود و این قانون چهار دهه،‌ حتی پس از از هم پاشیدگی اتحاد شوروی، ادامه یافت.

مقامات روسیه هزینه سالانه این تحریم‌ها را 25 میلیارد یورو برابر با 30 میلیارد دلار در سال‌های 2014 و 2015 اعلام کردند. صندوق بین‌المللی پول، تخمین زده است که ادامه این تحریم‌ها احتمالا باعث خواهد شد که به طور تجمعی به اندازه 9 درصد از تولید ناخالص داخلی [روسیه] در کوتاه مدت از بین برود.

ناتالی اولووا، رییس بخش اقتصادی در آلفا بانک مسکو، می‌گوید «حالا که این قانون امضا شده است، کاملا مشخص است که تحریم‌ها مدت زمانی طولانی ادامه خواهد داشت. این تحریم‌ها همراستا با تمام فعالیت‌های اقتصادی روسیه خواهد بود».

در حال حاضر بازار گام‌های بزرگی برای توسعه برداشته است. بعد از شرایط بدی که در دو ماه گذشته داشته، با افزایش قیمت نفت در این هفته، پول رایج روسیه، ‌اوراق بهادار و ذخایر این کشور نشانه‌هایی از بهبود را در خود داشتند. در روز پنج‌شنبه روبل روسیه بهترین عملکرد را داشته است.

میکلاشوسکی می‌گوید «هنوز نیمی از سال با عدم قطعیت و آشفتگی دارایی روسیه باقی مانده است»، به ویژه که تا زمانی که ایالات متحده بتواند موضع خود در قبال قصور فرمانروایی خود را مشخص کند.

خطرات ژئوپلیتیکی

هرچند بانک مرکزی اعلام کرده است که قصد دارد «سطح خطرات ژئوپلیتیکی را بالا ببرد» پیش‌بینی‌های این بانک می‌گویند که تحریم‌ها در سال جاری ادامه خواهند یافت.

رتبه‌بندی جهانی S&amp.P نیز می‌گوید واضح است که تحریم‌ها «مانع توسعه آنچه خواهد شد که معمولا وابسته به دورنمای رشد اقتصادی میان مدت روسیه است».

هر چند دولت روسیه در تلاش است تا GDP کشور تا سال 2020 به 3.1 درصد برسد،‌ بانک روسیه می‌گوید رشد بالقوه اقتصادی بالاتر از 2 درصد نخواهد بود. بر اساس تحلیل‌های بولمبرگ اقتصاد این کشور بعد از دو سال انقباض در سال 2017 تا 1.3 درصد توسعه خواهد داشت.

بلومبرگ می‌گوید در این سه سال که اولین تحریم‌ها علیه روسیه شکل گرفت این کشور قابلیت انعطاف زیادی از خود نسبت به شوک‌های خارجی نشان داد و اجازه داد واحد پول این کشور با آزادی بتواند تجارت کند.

حتی اگر روسیه با این تلاطم‌ها آشناست، دنیس مانتورو، وزیر صنایع می‌گوید آنچه که تجارت بیشتر به آن نیاز دارد «اطمینان به فرداست. چطور می‌توان در زمانه بی‌ثباتی، از چشم‌اندازهای طولانی مدت حرف زد؟»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن