پاسخ دلاویز به اظهارات خادمی درباره خزر
مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: هر کسی که ادعا کرده است ما سکوی امیرکبیر را آوردهایم و در ساحل پارک کردهایم دعوت میکنیم که سرمایه گذار بیاورد و مطمئن باشد از سوی وزارت نفت حمایت میشود.
به گزارش «انرژی امروز»، برداشت از آبهای عمیق بنا بر نظرات کارشناسی در حوزه انرژی نیازمند صرف هزینه بسیار است، بنابراین بسیاری از فعالان این حوزه با بالا دانستن ریسک چنین کاری آن را از اولویتهای خود خارج میکنند؛ اما وقتی صحبت از ساخت سکویی به عظمت سکوی نیمه شناور امیرکبیر آن هم در دریای خزر میشود بحث کمی متفاوت است. به هر حال، هزینه بالای ساخت این سکو پیش از دوره تحریمها عامل موثری بود که از بهمن 88 فعالیتها برای یافتن نفت خام آغاز شود و پس از کشف میدان گازی و دستیابی به ذخایر هیدروکربوری در این دریا، فعالیت سکوی امیرکبیر با هدف کشف ذخایر نفت خام ادامه پیدا کند. به گفته هدایت الله خادمی، مدیرعامل وقت شرکت حفاری شمال سکوی نیمه شناور امیرکبیر را پس از آن که شرکای خارجی ما به علت تحریم رها کردند، کارشناسان و مهندسان ایرانی با پذیرفتن ریسک، راه اندازی و به آب انداختند و در عمق ۲۴۱۹ متری به گاز رسیدند.
بنابر سخنان خادمی که این روزها نایبرییس کمیسیون انرژی مجلس است، این سکو تا پایان دولت دهم و حضور محمد فروزنده در ریاست بنیاد مستضعفان (که با 51 درصد، سهامدار اصلی شرکت حفاری شمال به شمار میرفت) فعال بودهاست اما با تغییر دولت و روی کار آمدن بیژن نامدار زنگنه در تصدی وزارت نفت و تغییر رییس بنیاد مستضعفان و ریاست محمد سعیدی کیا این سکو پس از مواجهه با چند حادثه نگران کننده، فعالیت آن متوقف شده است و این سکو از میدان نفتی سردار جنگل به ساحل منتقل و در آنجا پارک شده است.
وزیر نفت: برخی میادین برای خارجیها جذابیت ندارد
پس از اینکه دولت یازدهم روی کار آمد و در نتیجه توافق برجام که کمکم زمزمههایی مبنی بر باز شدن پای شرکتهای خارجی و سرمایهگذاران به ایران به گوش میرسد، باردیگر خبرها از فعالیت این سکوی نیمهشناور به گوش رسید. چنانچه چندی پیش محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت نفت خزر در گفتگویی اعلام کرده بود که شرکت نفت کاسپین، بطور جدی در حال مذاکره با شرکت های توانمند بین المللی برای مشارکت و سرمایه گذاری در مطالعه، اکتشاف، توسعه و تولید نفت در دریای کاسپین است و بزودی تفاهم نامه برای همکاری مشترک مطالعاتی در حوزه جنوبی دریای کاسپین با شرکت لوک اویل روسیه امضا خواهد کرد اما با گذشت چند هفته از این اظهارات وزیر نفت در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد:«برخی میادین از نظر مالی و میزان تولید برای خارجیها جذابیتی ندارد و در میادین خزر هیچ شرکت خارجی حاضر به مشارکت نشده است.»
مدیرعامل سابق شرکت حفاری شمال :آقای زنگنه صلاح ندید کار ادامه پیدا کند
در واکنش به این اظهارات خادمی گفتگویی با انرژی امروز انجام داد و ضمن این موضوع که دانش برداشت از آبهای عمیق اولین بار توسط ایرانیان در خاورمیانه به دست آمد، گفت:« در زمان فعالیت من ایران و شرکت حفاری شمال تنها شرکت در خاورمیانه و دومین شرکت آسیایی بود که مسلط به حفاری و برداشت در آبهای عمیق بود و در آن زمان تنها کشور آسیایی بودیم که در چنین عمقی در حال حفاری بودیم. متاسفانه همه این فعالیتها رها شد.» وی ادامه داد:«در آن زمان، ما در میادین خزر مشغول فعالیت بودیم؛ اما آقای زنگنه با روی کار آمدنش گویا دیگر صلاح ندید که کار ادامه پیدا کند و درباره مشکل مالی که عامل توقف کار شد، من اطلاعی ندارم.»
مدیرعامل شرکت نفت خزر:هر که ادعایی دارد، سرمایه گذار بیاورد، ما حمایت میکنیم
با نگاه به سخنان خادمی به نظر میرسد که وزارت نفت خود خواهان توقف فعالیت این سکو بوده است و از تامین مالی برای ادامه کار اجتناب کرده است، موضوعی که محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت نفت خزردر گفتگو با خبرنگار انرژی امروز، آن را رد میکند و در پاسخ به اظهارات خادمی میگوید:«ما در دریای خزر در تلاش هستیم اتفاقی رخ دهد و ارتباطی برقرار شود تا برداشت را آغاز کنیم؛ در این زمینه هم آقای زنگنه حمایت میکنند.»
وی در ادامه میافزاید: «ما هر کسی را که ادعا کرده است ما سکو را آوردهایم و در ساحل پارک کردهایم دعوت میکنیم که سرمایه گذار بیاورد و مطمئن باشد از سوی وزارت نفت حمایت میشود.»
دلاویز با بیان اینکه برداشت در آبهای دریای خزر ریسک بالا و مشکلات فراوانی دارد، تصریح میکند:« مشکلاتی که در این آبها وجود دارد موجب میشود که اولویت سرمایهگذاری در خزر نباشد اما این نافی تلاش ما برای جذب سرمایه گذار نیست.»
وی با اشاره به این موضوع که سکو در حال فعالیت بوده است و چرا از آن ممانعت کردید تاکید می کند:«خزر جوان است و هزینه سرمایه گذاری در آن بالاست. ما برای خزر برنامه داریم و هر روز در حال پیگیری آن هستیم و تفاهمنامههایی با کشورهای مختلف در این زمینه خواهیم داشت. هر کشور و شرکتی که بیاید و در خزر سرمایهگذاری کند ما از آن استقبال میکنیم. آنهایی هم که ادعا میکنند ما در وزارت نفت سکو را متوقف کردهایم؛ کمک کنند تا آن را بازگردانیم و اگر پتانسیل دارند بیایند و سرمایهگذار بیاورند؛ وزارت نفت حمایت میکند.»
قراردادها با جذابیت بیشتر
بحث بر سر اینکه چه اتفاقی در دریای خزر افتاده و چه برسکوی امیرکبیر گذشته است؛ که این چنین مدعیانی دارد؛ به احتمال بسیار نیازمند میزگردی است که دو طرف قضیه حضور داشته باشند و با جزییات پاسخگوی سخنان هم باشند اما از آنچه که بر مبنای شواهد و اظهارات این افراد به دست میآید به احتمال زیاد مبلغ قابل توجهی از خزانه دولت برای فعالیت تحقیقاتی این سکو در دولت نهم و دهم هزینه شده است(که مشابه چنین هزینه کردهای بیرویه ای در دولت قبل کمنبوده) و دولت یازدهم بنابر بازدهی و نتایج به دست آمده تحقیقات و فعالیت این سکو را از اولویت خارج کرده و تزریق پول به آن قطع شده است و همین موجب اختلافات بر سر فعالیت این سکو شده است.
به هر حال با توجه به اینکه دریای خزر برای ایجاد و توسعه میادین نفتی و گازی نیازمند ریسک بالا و سرمایه متناسب با ریسک است؛ حضور سرمایه گذاران خارجی و جذب سرمایه آنها برای کشورما که در دوران پسابرجام سیر میکند ضروری است. حال وقتی وزیر نفت این میادین را فاقد جذابیت میداند شاید خوب باشد به برخی نظرات دیگر مانند آنچه مهدی افشار نیک، مستند ساز و روزنامه نگار حوزه نفت و انرژی در گردهمایی جوانان توسعه گرای نفت بیان کرد، نیز توجهی کنیم؛ او در این جلسه گفت: خوب است برای جذب سرمایه خارجی در بخشهایی که موضوع، جذابیت لازم را ندارد، به دنبال بستن قراردادها با جذابیت بیشتر باشیم.