دور دوم روحانی با سیاست‌های تهاجمی ترامپ

روحانی در آغاز دومین دور ریاست جمهوری خود در ایران، از اروپا خواست با ترامپ هم‌سویی نکند.

به گزارش «انرژی امروز» رویترز نوشت: رییس جمهور ایران، حسن روحانی، روز شنبه برای دور دوم ریاست‌جمهور خود سوگند یاد می‌کند. او ایالات متحده را متهم کرده است که توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی را زیر پا گذاشته است و از اروپا خواسته تا راه واشینگتن را ادامه ندهند.

روحانی که در تبلیغات انتخاباتی خود قول داده بود درهای ایران را به روی کشورهای خارجی باز کند و شغل بیشتری ایجاد نماید، در مجلس ایران و در حضور سران کشورهای مختلف به ویژه از اروپا، سوگند خواهد خورد.

روحانی به خبرگزاری تسنیم گفته بود «ایالات متحده بد عهدی خود را تکرار کرد و تحریم‌های جدید علیه ایران تاثیری منفی بر افکار عمومی در ایران دارد و می‌تواند مانع اجرای توافق هسته‌ای شود».

رویترز می‌نویسد: روحانی تمام تلاش خود را برای حفاظت از توافق هسته‌ای به کار بست و بهترین موفقیت او در اولین دوره ریاست‌جمهوری‌اش بود،‌ در مقابل از زمانی که دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری رسیده است واشینگتن رویکردی تهاجمی در مقابل ایران داشته است.

سنای ایالات متحده در ماه جولای تحریم‌های جدیدی را علیه ایران، روسیه و کره شمالی وضع کرد. این تحریم‌ها برنامه موشکی ایران و حقوق بشر را هدف قرار داده است.

ایران می‌گوید تحریم‌های جدید ایالات متحده، ایجاد وقفه در توافق هسته‌ای است و اعلام کرده است واکنشی متناسب برای آن دارد.

روحانی در دیدار با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، گفت که حضور یک مسوول بلند پایه در مراسم تحلیفش نشان دهنده این است که اروپا علی‌رغم فشارهای ایالات متحده، بر توسعه روابط خود با تهران مصمم است.

رویترز به نقل از تسنیم نوشته است وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف، در دیدار با موگرینی گفته است که «آقای ترامپ قصد دارد توافق هسته‌ای را از بین ببرد و اروپا باید در این خصوص هوشیار باشد».

علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر ایران هم از اروپا خواسته است که سیاست مستقلی در قبال ایران در پیش بگیرد.

مراسم تحلیف

دیگر مقام بلندپایه‌ای که در مراسم تحلیف روحانی شرکت کرده است، جین یاوس ل دارین، ‌وزیر امور خارجه فرانسه، میشائیل روت، مقام ارشد وزارت امور خارجه آلمان و آلیستر بورت، معاون سیاسی وزیر امور خارجه بریتانیا در امور کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، هستند.

به نوشته رویترز دو ماه بعد از حمله داعش به مجلس ایران با 17 کشته، سطح امنیتی در پایتخت ایران به بالاترین حد خود رسیده است.

روز چهاشنبه نماینده روحانی گفته بود که روحانی دو وزیر بسیار مهم خود را در دور دوم ریاست‌جمهوری خود حفظ خواهد کرد: بیژن نامدار زنگنه،  وزیر نفت که بعد از توافق همکاری که ایران با توتال داشت،‌ محبوبیت زیادی یافته و نیز محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران که رهبری گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران را بر عهده داشت.

رویترز مدعی است که قدرت رییس جمهور در ایران توسط رهبر این کشور محدود شده است اما برنده شدن دوباره روحانی در انتخابات، می‌تواند قدرت این رییس جمهور عمل‌گرا را بالا ببرد.

پس از آن رویترز به نقل از تحلیل‌گرانی که از آن‌ها نام نمی‌برد می‌نویسد: روحانی در تلاش است تا تاثیر مهمی بر شکافی که بین ساختار قدرت رییس جمهور منتخب در ایران و سیاست‌های تهاجمی ترامپ در قبال تهران ایجاد شده است بگذارد. درحالی که او در کمپین‌های انتخاباتی خود از حقوق زنان صحبت می‌کرد، حالا انتظار نمی‌رود هیچ زنی را به عنوان وزیر در کابینه خود داشته باشد.

در پایان رویترز می‌نویسد: روحانی بدهکار اصلاح‌طلبانی هم هست که در روزهای تبلیغات انتخاباتی وزنه خود را در ترازوی او گذاشتند.   

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن