3 هزار و 600 اتوبوس باید از رده خارج شوند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از نوسازی 150 دستگاه اتوبوس دو کابین تا پایان سال خبر داد.
پیمان سنندجی با اشاره به نوسازی اتوبوس های فرسوده شهر تهران گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم و جدی که برای کلانشهر تهران مطرح است نوسازی اتوبوس های فرسوده ای است که در حال حاضر در حوزه بخش عمومی و خصوصی شرکت واحد فعالیت می کنند.
وی با بیان این مطلب که بیش از 60 درصد ناوگان اتوبوسرانی مشمول این فرسودگی و نوسازی می شود، اضافه کرد: در سال 85 دولت مصوبهای داشت که مبتنی بر آن اتوبوسهایی را با 82.5 درصد یارانه تحویل شهرداریها میداد و ما هم به تبع آن، تحویل بخش خصوصی میدادیم و قیمت گذاری بلیت بر این مبنا انجام میشد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ادامه گفت: از سال 89 و 90 اتوبوسی به این حوزه تخصیص داده نشده و با توجه به گرانی هایی که وجود دارد مشکلات عدیده ای به بخش خصوصی و عمومی تحمیل شده است.
سنندجی با اشاره به مصوبه سال 92 دولت ادامه داد: سال 92 دولت مصوبهای مربوط به پرداخت مابه التفاوت سوخت در قالب تبصره «ق» تدوین کرد و دو سال پیش هم مصوبه دیگری را جایگزین مصوبات قبلی کرد که تا سقف 142 هزار دلار به ازای هر پیمایش، 19.1 سنت پرداخت را بابت مابه تفاوت سوخت داشته باشد.
وی توضیح داد: به بیان دیگر اگر یک اتوبوس دیزل از رده خارج و اتوبوس گازسوز وارد شود، میتوانیم از این ما به التفاوت سوخت استفاده کنیم.
سنندجی گفت: دو سال است پیگیر این مصوبه هستیم، جلسات متعددی را برگزار کردیم و امیدواریم با این مصوبه بخشی از ناوگان شهر تهران که بیش از 5 هزار دستگاه اتوبوس است را بازسازی کنیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاکید کرد: اما تا این مصوبه اجرایی شود، بازسازی اتوبوس ها را در دستور کار قرار دادهایم و بر اساس دستورالعمل، اتوبوسهای بخش خصوصی و عمومی در حال بازسازی هستند.
وی با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته در زمینه بازسازی توضیح داد: در بخش خصوصی، مخازن سی ان جی رایگان ارائه داده ایم، تست های مخازن را رایگان انجام داده ایم و امیدواریم بازسازی با 60 درصد تخقفیف را داشته باشیم.
سنندجی افزود: در بخش عمومی هم در حال بازسازی اتوبوسهای دوکابین هستیم و امیدوارم تا پایان سال 150 دستگاه اتوبوس را بازسازی کنیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پایان با بیان اینکه در حال حاضر 6 هزار دستگاه اتوبوس در تهران تردد می کنند، گفت: نیاز تهران بر اساس مصوبات بالادستی 9هزار دستگاه اتوبوس زیر 10 و 12 سال است اما متاسفانه بیش از 60 درصد اتوبوس هایمان یعنی 3 هزار و 600 اتوبوس عمر بالای 10 سال دارند و باید از رده خارج شوند.