بیش از 10.8 درصد کاهش حوادث ناشی از گازگرفتگی در سال 1397

تعداد کل حواث مرتبط با گاز طبیعی در سال 97، 2 هزار و 61 مورد بوده که نسبت به سال قبل از آن، 4.67 درصد افزایش داشته و این در حالی است که نرخ میزان افزایش مشترکین در سال‌های مذکور، 3.07 درصد و افزایش میزان مصرف 8.6 درصد بوده است.

به گزارش  «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، غلامرضا بهمن‌نیا، رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران صبح امروز دوشنبه 27 آبان ماه در نشست خبری که در سالن شهید رجایی این شرکت برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: از این تعداد، 247 حادثه با مونو اکسیدکربن با 10.83 درصد کاهش و 1814 حادثه مربوط به آتش‌سوزی و انفجار با 7.21 درصد افزایش نسبت به سال 96 بوده است.

وی در ادامه افزود: بر اساس آمار موجود، میزان تعداد حوادث مشترکین به ازای هر خانوار در سال 97 نسبت به سال 96، در حوادث ناشی از گازگرفتگی، 13.5 درصد کاهش و در حوادث ناشی از آتش‌سوزی و انفجار، 4 درصد افزایش نشان داده است.

به گفته بهمن‌نیا، با توجه به این‌که سالیانه حدود 3 درصد به تعداد مشترکین گاز طبیعی در کشور افزوده می‌شود، حوادث مشترکین نیز با شیب ملایمی در حال افزایش است.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: متاسفانه، سال گذشته تعداد کل فوت‌شدگان مشترکین گاز طبیعی 348 مورد (11.9 درصد افزایش نسبت به سال 96) بوده که از این تعداد، 135 فوتی ناشی از آتش‌سوزی و انفجار و  213 فوتی ناشی از استنشاق گاز مونواکسید کربن بوده است.

به گفته وی، سال گذشته به طور کل تعداد حوادث روستایی 486 مورد (24 درصد) و تعداد حوادث شهری 1575 مورد (76 درصد) بوده است.

بهمن نیا در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود درباره عوامل موثر در تولید انتشار گاز مونو اکسید کربن در سال گذشته گفت: دودکش ها با سهم 88.6 درصد، نبود تهویه مناسب به میزان  6.9 درصد و استفاده از وسایل پخت و پز جهت گرم کردن محیط به میزان 4.47 درصد، شایع‌ترین عوامل موثر در انتشار گاز سمی مونواکسید کربن به شمار می روند.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین سال گذشته بیشترین حوادث مربوط به دودکش ها با 88.6 درصد بوده که از این میزان 13.8 درصد مربوط به عدم نصب اصولی دودکش است.

فرهنگ‌سازی مهمترین امر در جهت پیشگیری از حوادث ناشی از گاز

وی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به توسعه شبکه و افزایش تعداد مشترکین گاز طبیعی خصوصا در استان‌هایی که در حال توسعه شبکه توزیع هستند، فرهنگ سازی به منظور استفاده بهینه و ایمن از گاز طبیعی در سطوح مختلف جامعه بسیار ضروری است. این امر مهم می تواند بطور متنوع از جمله آموزش همگانی در مدارس، مساجد و …. صورت پذیرد.

بهمن نیا تصریح کرد: موثرترین روش فرهنگ سازی و آموزش مشترکین گاز طبیعی از طریق رسانه های ملی صورت می‌پذیرد. از این رو در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت ملی گاز، مشارکت با کلیه دستگاه های صاحب مسئولیت بر تولید و پخش گسترده برنامه‌های آموزشی تحت عناوینی همچون `آشنایی با گاز سمی مونوکسید کربن، هشدارها و توصیه های ایمنی برای پیشگیری از حوادث مرگ خاموش` امری حیاتی است.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این شرکت باید مشتری مداری را حتی در بخش فرهنگ‌سازی و ایمنی سیستم های داخلی در سرلوحه فعالیت های خود حفظ کند، افزود: در این راستا شرکت ملی گاز ایران هر ساله کتابچه هایی را از طرف وزارت نفت در اختیار وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، معدن، صنعت و تجارت، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می دهد، تا این سازمان ها در جریان حوادث ناشی از گاز گرفتگی، آتش سوزی و انفجار در کشور قرار بگیرند و بتوانند حوادث را با برنامه ریزی و آموزش عموم به رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز، کاهش دهند.

شرکت ملی گاز ایران؛ دوستدار محیط زیست

بهمن‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که شرکت ملی گاز ایران ذاتا دوستدار محیط زیست است و ماموریتی سبز بر عهده دارد، گفت: به همین دلیل، این شرکت به شکل ایمن، پایدار و بدون وقفه به بخش خانگی، تجاری و … گاز را تحویل می‌دهد تا در این زمینه ماموریت خود را به خوبی انجام داده باشد.

وی ادامه داد: قرار است این سوخت پاک در بسیاری از صنایع، جایگزین سوخت مایعی شود که آلایندگی دارد و ما با جایگزین کردن آن با گاز طبیعی، در وهله نخست، یک گام سبز  و در وهله دوم، در شکوفایی اقتصاد کشور گام موثری برداشته‌ایم.

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران گام‌های این شرکت در راه رسیدن به توسعه پایدار را گام‌هایی مثبت و موثر خواند و گفت: از این جهت، شرکت گاز یک شرکت پیشتاز در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی و توسعه پایدار و شکوفایی اقتصاد در کشور است و در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند.

آمار سال ۹۸ تنها گازی نیست!

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران در ادامه در خصوص آمار حوادث سال ۹۸ اظهار داشت: بر اساس اعلام آمار اورژانس، تاکنون حدود 59 نفر بر اثر حوادث ناشی از گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند که البته باید گفت، آمارهای اورژانس همیشه تنها مربوط به گاز طبیعی نیست، بلکه شامل حوادث گاز گرفتگی ناشی از سوختن چوب، نفت و … هم می شود؛ بر همین اساس امور  HSEشرکت ملی گاز ایران هرسال با جمع آوری آمار و اطلاعات از مراجع ذیربط و تجزیه و تحلیل این آمارها تلاش می کند با نگاه علمی و مستند علل حوادث را شناسایی و احصا کند.

وی در پایان اظهار داشت: به هرحال، شرکت ملی گاز ایران دوستدار محیط زیست است و یک شرکت تاب‌آور، بنابراین توانایی این را دارد که در بدترین شرایط خود را بازیابی کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن