14 واحد از تاسیسات تقویت فشار گاز وارد مدار شده است

به گفته بهرام صلواتی تاکنون در مجموع 14 واحد از تاسیسات تقویت فشار گاز وارد مدار شده و 10 واحد نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

گاز به عنوان سوختی پاک و ارزان، بخش قابل توجهی از سبد انرژی را به خود اختصاص داده و اکثر شهرها و روستاهای بالای 20 خانوار در کشور از این موهبت بهره مند هستند. گاز از مرکز کشور تا دورافتاده ترین شهرها و روستاهای مرزی، جایگزین سوخت های مایع شده و با ورود به هر نقطه، رفاه، توسعه، اشتغال، رونق و… را با خود به ارمغان آورده است. توسعه زیرساخت های گازرسانی در شهرها و روستاها ممکن نیست، مگر با ایجاد زیرساخت های کلان از جمله خطوط لوله انتقال گاز، تاسیسات تقویت فشار گاز و مراکز بهره برداری.

به گزارش  «انرژی امروز» از شرکت ملی گاز ایران، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان بازوی اجرایی صنعت گاز درباره آخرین وضعیت پروژه‌های کلان این حوزه می گوید: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون، حدود 400 کیلومتر خط لوله انتقال گاز بهره برداری و تزریق گاز شده و براساس برنامه های تعریف شده، 210 کیلومتر خط لوله جدید نیز به زودی وارد مدار می شود.

اجرای بخشی از خط لوله نهم سراسری

به گفته بهرام صلواتی، بخشی از خط نهم سراسری، رابط سایت های 1 و 2 پارس جنوبی، خط لوله انتقال گاز بیرم، خط انتقال گاز کام فیروز، خط انتقال گاز همت آباد – بار و خط انتقال گاز دماوند پروژه هایی هستند که از ابتدای سال تاکنون تزریق گاز شده و به بهره برداری رسیده اند.

در بخش تاسیسات تقویت فشار گاز نیز، 3 واحد تاسیسات تقویت فشار گاز دیلم، 3 واحد تاسیسات تقویت فشار گاز اهواز، 3 واحد تاسیسات تقویت فشار گاز حسینیه، 4 واحد تاسیسات تقویت فشار گاز کوهدشت و یک واحد تاسیسات تقویت فشار گاز پارچین راه اندازی شده و هم اکنون در مدار قرار دارند.

وی با بیان این که روند توسعه و اجرای پروژه با پیشرفت بسیار مناسب و مطلوب در جریان است، ادامه می دهد: در آینده نزدیک نیز یک واحد تاسیسات تقویت فشار گاز دیلم، دو واحد تاسیسات تقویت فشار گاز بیدبلند، یک واحد تاسیسات تقویت فشار گاز اهواز، یک واحد تاسیسات تقویت فشار گاز حسینیه، یک واحد تاسیسات تقویت فشار گاز سمنان و یک واحد تاسیسات تقویت فشار گاز آب پخش به بهره برداری خواهند رسید.

بر این اساس، تاکنون در مجموع 14 واحد از تاسیسات تقویت فشار گاز وارد مدار شده و 10 واحد نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

توسعه گاز در دیار مهربانی

صلواتی در ادامه به دیگر پروژه های کلان صنعت گاز اشاره می کند و می گوید: پروژه های مهمی نیز در استان سیستان و بلوچستان در حال اجراست که با بهره برداری از آنها شاهد توسعه قابل توجهی در زیرساخت های گازرسانی سطح این استان خواهیم بود.

پیمانکاران خط لوله انتقال گاز ایرانشهر- چابهار انتخاب شده و در حال تجهیز کارگاه هستند. برای شتاب بخشی به روند اجرای این پروژه، آن را به 4 قطعه تقسیم کرده ایم. سه قطعه این خط لوله به طول 201 کیلومتر 56 اینچ و قطعه چهارم نیز شامل 44 کیلومتر 42 اینچ، 20 کیلومتر 20 اینچ و 25 کیلومتر 16 اینچ است. بر اساس برنامه های تعریف شده، 18 ماه برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه می دهد: پیمانکار پروژه خط لوله دشتک –  زابل به طول 110 کیلومتر نیز انتخاب شده و تا 19 ماه دیگر شاهد بهره برداری از این خط لوله خواهیم بود. خطوط لوله انتقال گاز خاش – میرجاوه و ایرانشهر-خاش نیز در حال اجراست.

به گفته صلواتی، پروژه خط لوله انتقال گاز پالیزان تا شهرهای همجوار به طول تقریبی 200 کیلومتر در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار و فاز دوم آن نیز در مرحله طراحی قرار دارد.

ابلاغ 655 کیلومتر خط لوله جدید

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یادآور می شود: این در حالی است که به تازگی 655 کیلومتر خط لوله جدید در استان سیستان و بلوچستان به شرکت مهندسی ابلاغ شده که شامل انشعاب هایی از خط لوله ایرانشهر-چابهار بوده که پس از مرحله شناسایی مسیر، فرآیندهای اجرایی بعدی آغاز می شود.

در مجموع، 15 پروژه در استان سیستان و بلوچستان تعریف شده که بیشترین پروژه ها در مرحله اجرا هستند. این پروژه‌ها از شهر زاهدان به سمت شمال تا زابل به سمت جنوب تا چابهار و انشعاب های آن به سمت شرق تا خاش و سروان در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد: افزون بر این پروژه ها، پیمانکار پروژه خط لوله انتقال گاز رشت – چلوند انتخاب شده و در مرحله ابلاغ قرار دارد. این پروژه در دو گستره تقریبی 75 کیلومتری (در مجموع تقریبا 150 کیلومتر) به مناقصه رفته است.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی گاز

صلواتی در ادامه به مناقصه های برگزار شده شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اشاره کرده و می‌گوید: پیمانکار پروژه های خطوط انتقال گاز لافت-گورزین، ماهشهر- شادگان و لارستان انتخاب شده و در مرحله ابلاغ قرار دارد. در حوزه ذخیره سازی نیز حفاری یک حلقه چاه ارزیابی با نصب دکل حفاری در پروژه قزل تپه در دست اقدام است. پیمانکار فاز دوم طرح توسعه میدان شوریجه به روش BOT انتخاب شده و فاز دوم طرح توسعه میدان ذخیره سازی سراجه به روش BOT در مرحله اعلام انجام مناقصه برای انتخاب پیمانکار است.

به زودی مطالعات امکان سنجی میدان های باباقیر و بانکول با حفر یک حلقه چاه ارزیابی انجام خواهد شد و پروژه پیش امکان سنجی مختار نیز در دست اقدام است. همچنین پروژه امکان سنجی ذخیره سازی گاز طبیعی در نصرآباد کاشان نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران می گوید: مناقصه تاسیسات تقویت فشار گاز نورآباد، دوراهان، پل کله، ارسنجان و خیرگو نیز انجام شده و پیمانکاران مربوطه انتخاب شده اند. پیمانکار تاسیسات تقویت فشار گاز خورموج و برازجان نیز مشخص شده و در مرحله اخذ مصوبه هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران است و ایستگاه های یدک تکمیلی دشت، فراشبند و سمنان در مرحله اجراست.

صلواتی در پایان اعلام می کند: با هدف رونق تولید، ایجاد اشتغال و حمایت از سازندگان داخلی، دو مناقصه برای تامین حدود 311 کیلومتر لوله 56 اینچ و 189 کیلومتر لوله 42 اینچ نیز برگزار شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن