آغاز به کار تیم جدید کمیسیون اروپا از دسامبر در کنار اختلافات اقلیمی

با رای اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا به کمیسرهای پیشنهادی، راه برای شروع کار کمیسیون اتحادیه اروپا باز شد. به دلیل مخالفت با سه کمیسر در نخستین رای‌گیری، کار این نهاد از اول دسامبر و با یک ماه تاخیر شروع می‌شود.

همکاران جدید کمیسیون اروپا در دومین تلاش در پارلمان اروپا، آرای لازم را کسب کردند. چهارشنبه ۲۷ نوامبر، اکثریت نمایندگان به عضویت ۲۶ کمیسر پیشنهادی رای موافق دادند. ۴۶۱ نماینده رای مثبت، ۱۵۷ نفر رای منفی و ۸۹ نفر رای ممتنع دادند.

در نخستین رای گیری، سه نفر از افراد پیشنهادی و مورد نظر خانم فون در لاین رای نیاوردند و این باعث شد که تحویل پست ریاست کمیسیون اروپا، یک ماه به تاخیر بیفتد. اورزولا فون در لاین، وزیر دفاع سابق آلمان، جانشین ژان کلود یونکر، سیاستمدار کارکشته لوگزامبورگی می‌شود.

به رغم تایید تیم جدید، اختلاف نظرها درباره چشم‌اندازها و اهداف کمیسیون همچنان ادامه دارد. تعداد اعضای کمیسیون جدید، به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه یک نفر کمتر شده و لندن از اعزام یک کمیسر امتناع می‌کند. دلیل امر آن است که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا  نمی‌خواهد مسئولیت تغییرات احتمالی ناشی از انتخابات پیش از موعد ۱۱ دسامبر را بر عهده بگیرد. جانسون می‌خواست بریتانیا در ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود.

افزون بر موضوع برگزیت، مبرم ترین و سنگین‌ترین وظیفه‌ای که پیش روی کمیسیون جدید اروپا قرار دارد، دستیابی به اهداف اقلیمی است اما همین اهداف، موجب شکاف و اختلاف نظر نزد اعضای اتحادیه هستند.

فون در لاین می‌خواهد در ۱۰۰ روز نخست کارش، لایحه‌ای قانونی ارائه دهد که اروپا تا سال ۲۰۵۰ دیگر از گازهای گلخانه‌ای پاک شده باشد. یک هدف میان مدت او نیز این است که تا سال ۲۰۳۰، میزان گازهای زیانبار در اروپا از ۴۰درصد به ۵۰ و حتی ۵۵درصد کاهش یابد.

در عین حال، رئیس جدید کمیسیون اروپا و تیم همکارانش باید علاوه بر رشد اقتصاد دیجیتالی،  فرصت‌های شغلی و خودانگیختگی هر چه بیشتری برای جوانان اتحادیه فراهم کنند.

اورزولا فون در لاین همچنین قول ایجاد زیرساخت‌های بهتر برای مبارزه با سرطان و تضمین سلامتی شهروندان اتحادیه را  در دوران ریاستش بر کمیسیون اروپا داده است.

تقویت فرونتکس (نهادی که کنترل و نظارت بر مرزهای اروپا را بر عهده دارد)، اصلاحات در قوانین مربوط به پناهندگی و ساماندهی امدادرسانی و تجات مهاجران و پناهجویانی که در دریای مدیترانه گیر می‌افتند، از دیگر وظایف اوست.

کمیسیون اروپا باید عضویت آلبانی و مقدونیه شمالی به اتحادیه را نیز تسهیل کند، هر چند فرانسه احیرا با چنین ورودی مخالفت کرده است. فون در لاین علاوه بر این قصد دارد اختیارات پارلمان اروپا را به صورتی غیرمستقیم و با اتکا به آرای نمایندگان ارتقا دهد. در این صورت، لایحه‌ای که اکثریت آرای نمایندگان پارلمان را داشته باشد، مستقیما برای اجرایی شدن به کمیسیون اروپا می‌رود.

کمیسیون اروپا در عمل نقش دولت و قوه مجریه اتحادیه را ایفا می‌کند. این کمیسیون لوایح قانونی را پیشنهاد می‌دهد و بر رعایت قوانین موجود نظارت می‌کند. خانم فون در لاین که پیش‌تر وزیر دفاع آلمان بوده، اولین زنی است که در تاریخ اتحادیه به مقام ریاست کمیسیون اروپا رسیده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن