اعتصاب کامیون‌داران فرانسوی به دلیل افزایش مالیات بر گازوئیل

کامیون‌داران فرانسوی روز شنبه هفت دسامبر (۱۶ آذر) در اعتراض به برنامه دولت در کاهش معافیت مالیاتی گازوئیل برای حمل و نقل جاده‌ای، مسیرهای اصلی ۱۰ منطقه را مسدود کردند.

همزمان حرکت قطارهای شهری و بین شهری در پاریس و برخی شهرهای دیگر در اعتراض به اصلاح نظام بازنشستگی با اختلال شدید همراه بود.

از سوی دیگر، صدها نفر از جلیقه زردها نیز در پاریس، اعتراض‌های هفتگی خود را ادامه دادند و در چند مورد با نیروهای پلیس درگیر شدند. اما تعداد این معترضین نسبت به هفته‌های گذشته کمتر بود چراکه به‌دلیل اعتصاب گسترده در بخش حمل و نقل رسیدن به پایتخت دشوار بود.

فشار جلیقه زردها در موضوع هزینه‌های زندگی و اعتراض اتحادیه‌ها در موضوع اصلاح نظام بازنشستگی، چالش‌های مهمی است که مقابل امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای متعادل کردن بودجه دولت در نیمه دوم دوره پنج ساله ریاست جمهوری قرار دارد.

چرا کامیون‌داران به صف معترضان پیوستند؟

سازمان حمل و نقل اروپا (اوتره) اعلام کرد که با افزایش مالیات بر گازوئیل در وسایل نقلیه تجاری به‌عنوان بخشی از پیش نویس بودجه ۲۰۲۰ دولت مخالف است.

الکسیس ژیبرگ، رئیس اوتره در منطقه ایل‌دوفرانس گفت: «جنبش ما حرکتی برآمده از خشم علیه ادامه خسارت‌های مالی در حمل و نقل جاده‌ای است.»

ژیبرگ همچنین تاکید کرد که کامیون‌داران مراکز شهری را هدف قرار نمی‌دهند اما اگر دولت به خواسته‌های آن‌ها پاسخی ندهد شاید در این تصمیم تجدید نظر کنند.

شبکه‌های تلویزیونی فرانسه، تصاویری از کامیون‌هایی که بزرگراه‌ها را در چندین نقطه از کشور از جمله منطقه ایل‌دوفرانس مسدود کردند، پخش کردند. خودروهای عادی به سختی و کندی از مسیر مسدود شده عبور می‌کردند اما بسیاری از کامیون‌های خارجی مجبور به توقف شدند.

اتحادیه کامیون‌داران درباره حرکت کامیون‌های خارجی نیز گلایه دارند چراکه معتقدند کامیون‌هایی که از خارج فرانسه می‌آیند می‌توانند سوخت ارزان‌تری را در کشور خود تهیه کنند و این امر به آن‌ها امکان می دهد در فرانسه کارآمدتر باشند.

دولت فرانسه در پیش‌نویس بودجه سال ۲۰۲۰ میلادی قصد دارد به‌طور تدریجی و مرحله به مرحله از یک ژانویه تا یک ژوئیه ۲۰۲۰، معافیت‌های مالیاتی در حوزه سوخت کامیون‌ها را کاهش دهد.

پیش‌بینی می‌شود با این اقدام، حدود ۱۴۰ میلیون یورو در طول یک سال جمع‌آوری شود که دولت فرانسه در نظر دارد از آن برای تامین اعتبار زیر ساخت‌های جدید حمل و نقلی استفاده کند. این پیش‌نویس قرار است در نیمه دسامبر در پارلمان مورد بررسی قرار گیرد.

سال گذشته دولت ماکرون پس از اعتراض جلیقه زردها از برنامه افزایش مالیات بر سوخت خودروهای مسافربری عقب نشینی کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن