تولید ۱۵۰۰ میلیارد مترمکعب گازغنی به ارزش ۲۷۰ میلیارد دلار از پارس جنوبی

دستاوردهای وزارت نفت در دولت تدبیر و امید و در طول ۶ سال به گونه‌ای بوده است که توسعه‌ای همه‌جانبه در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، انرژی، پتروشیمی و دیگر صنایع وابسته را برای کشور رقم زده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا سال ۱۴۰۰ این روند همچنان با سرعت و شتاب پیش خواهد رفت.

وزارت نفت در دولت تدبیر و امید دستاوردهای قابل توجهی در حوزه  گاز و نفت داشته است. ایجاد ارزش‌افزوده و ممانعت از خام‌فروشی، رشد تاریخی برداشت نفت و گاز از میادین مشترک، واگذاری طرح‌ها به پیمانکاران داخلی و بخش خصوصی، فراهم کردن زمینه برای حضور دانشگاه‌ها و شرکت‌های استارتاپی، توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها، تسریع در روند گازرسانی به روستاها، افزایش تولید و ظرفیت بنزین و جلوگیری از به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان در شرایط تحریم از مهمترین دستاوردهای این وزارتخانه در ۶ سال گذشته بوده است.

عملکرد وزارت نفت در توسعه پارس جنوبی

در حالی که پیش از سال ۹۲  و همزمان با دوره تحریم‌ها، فروش فرآورده‌های نفت و گاز به شکل قابل توجهی کاهش یافته بود و این وضعیت می رفت تا میدان پارس جنوبی را با تعطیلی رو به رو کند، اما در دولت تدبیر و امید با اتخاذ رویکردهای صحیح و با وجود کمبود منابع و حتی نبود سرمایه‌گذاری خارجی، طرح های نیمه تمام و جدید در این میدان تکمیل و اجرا و میزان تولید گاز در آن رشد تاریخی خود را تجربه کرد به طوریکه نه تنها عقب ماندگی چند ساله از قطر در برداشت منابع گازی از پارس جنوبی جبران شد بلکه  تولید گاز از این میدان برای اولین بار پیشی گرفت. پیش از این در سال ۹۲ تولید قطر از این میدان دو برابر بود. از ۶ سال گذشته تاکنون۱۲ فاز پارس جنوبی افتتاح  شده است. در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ میلیارد مترمکعب گازغنی به ارزش ۲۷۰ میلیارد دلار در این میدان تولید می شود.

توسعه میدان مشترک غرب کارون

این دستاوردها تنها به میدان مشترک گازی در پارس جنوبی ختم نشد و با  جهت گیری های صحیح و اقدامات مناسب، در میدان مشترک غرب کارون نیز ظرفیت تولید از ۵۰ هزار بشکه به ۳۵۰ هزار بشکه نفت افزایش یافت. این در حالی است که در این میدان ده ها شرکت بزرگ بین المللی درعراق فعالیت می کنند تا برداشت بیشتری از این میدان مشترک داشته باشند. از سال  ۹۲ ظرفیت تولید نفت خام از میادین غرب کارون افزایش بیش از ۵ برابری داشته است. گزارش ها نشان می دهد ظرفیت تولید نفت خام از میادین مشترک غرب کارون از روزانه ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۳۵۵ هزار بشکه در سال ۹۷ رسیده است و در نیمه دوم سال ۹۸ به ۴۱۵ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

خودکفایی در تولید بنزین

افزایش تولید و ظرفیت بنزین یکی دیگر از دستاوردهای مهم وزارت نفت در ۶ سال گذشته بوده است. با اصلاح مدیریت طرح و روش‌های اتخاذ شده برای تامین منابع مالی،‌ پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در حال حاضر بخش عمده تولید بنزین در آن انجام می شود در دولت  تدبیر و امید به بهره برداری رسید. دیگر پالایشگاه‌ها نیز با توسعه همراه بود به طوری که   بر اساس آمارها، تولید بنزین با افزایش ۱۱۵ درصدی از ۵۲ میلیون لیتر در روز در سال ۹۱ به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز در سال ۹۸ افزایش یافته است.

افزایش تولید و توزیع سراسری سوخت پاک

وزارت نفت در طول ۶ سال گذشته بر افزایش کیفیت بنزین نیز تمرکز داشته است. رکوردهای تولید بنزین کشور به ویژه بنزین مطابق با استاندارد یورو به بالاترین حد ممکن رسیده است بطوریکه میزان آلاینده ها در هوای شهرهای بزرگ کشور به حداقل رسیده است.

در سال جاری تولید بنزین با کیفیت استاندارد یورو ۴ و ۵ به ۷۶ میلیون لیتر در روز رسیده است. این در حالی است که در سال  ۹۱ بنزین با استاندارد مذکور در کشور تولید نمی شد. تولید نفت گاز با استاندارد یورو ۴ و ۵ هم با افزایش ۷.۵ برابری از ۶ میلیون لیتر در روز در سال ۹۱ به ۴۵ میلیون لیتر در روز در سال ۹۸ افزایش یافته است که موجب بهبود شاخص های زیست محیطی علی الخصوص در کلان شهرها شده است.

تولید و توزیع سراسری سوخت پاک نه‌تنها به اذعان آمار سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره هواشناسی کل کشور منجر به افزایش تعداد روزهای هوای پاک در کشور شد، بلکه مسئولان سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست در اظهارنظرهایی متعدد از نقش وزارت نفت در افزایش کیفیت سوخت تشکر و تاکید کردند وزارت نفت در این میان رسالت و مسئولیت خود را تمام و کمال به سرانجام رسانده است و پس از این خودروسازان و دیگر نهادهای دست‌درکار باید وظایف خود را در این حیطه به انجام رسانند.

توزیع گازوئیل و بنزین پاک برای نخستین بار در سال ۹۱ و ۹۲ در کشور روی داد، اما متوقف نماند و رفته رفته توزیع این فرآورده‌ها با استاندارد یورو ۴ در کلانشهرها و شهرهای کشور پوششی سراسری به خود گرفت. افزایش کیفیت سوخت در کشور در شرایطی اتفاق افتاد که میزان گوگرد نفت‌گاز تولیدی در پالایشگاه‌های کشور تا پیش از آن حدود ۱۰ هزار پی‌پی‌ام بود و به کمترین حد ممکن رسید.

تسریع در روند توسعه پالایشگاه‌ها

صنعت پالایش کشور در طول سال‌های گذشته مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است. اقدام‌های دولت برای افزایش کمی و کیفی فرآورده‌های تولیدی و به سرانجام رسیدن طرح‌های توسعه پالایشگاهی در کشور در دولت یازدهم و دوازدهم در حالی اجرا شد که کشور با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی روبه‌رو بود، اما با وجود همه فشارهای خارجی علیه کشور و کارشکنی‌های داخلی، صنعت پالایش کشور مسیر رو به رشد خود را بی‌هیاهو طی کرد تا جایی که ایران به جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در منطقه، نخستین تولیدکننده بنزین و دومین تولیدکننده نفت گاز در اوپک دست یافته است.

با اقدامات موثر وزارت نفت در دولت تدبیر و امید، ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور با حدود ۵۰۰ هزار بشکه افزایش نسبت به سال ۹۲  در سال ۹۷ به ۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

همچنین ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به ۴۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.  پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در ۳ فاز با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز به بهره برداری رسید و با سرمایه گذاری کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار و با اتخاذ تمهیدات فنی ظرفیت آن افزایش یافته است. بر اساس برنامه ریزی ها تا پایان سال ۹۸ این ظرفیت به ۴۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

عملکرد وزارت نفت در توسعه پتروشیمی ها

ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور نیز با راه اندازی ۱۵ طرح با ظرفیت تولید ۷.۲ میلیون تن در دولت های یازدهم و دوازدهم به ۶۶ میلیون تن در سال افزایش یافته است که این میزان تولید با راه اندازی ۲۷ طرح در حال احداث تا سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۲ حدود دو برابر شده و به ۱۰۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ به ۱۳۳ میلیون تن در سال افزایش می یابد.

بر اساس آمارها، ارزش محصولات صنعت پتروشیمی از ۱۵.۷ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۱۷.۲ میلیارد دلار در سال ۹۷ افزایش یافته است که این میزان تا سال ۱۴۰۰ با رشد حدود ۵۰ درصدی به ۲۵ میلیارد دلار در سال افزایش می یابد و با اجرای طرح های آتی به ۳۷ میلیارد دلاردر سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.

همچنین صادرات گاز با ۵۵ درصد رشد از روزانه ۲۴.۵ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به روزانه ۳۸.۱ میلیون مترمکعب در سال ۹۷ افزایش یافت.

  

جلوگیری از هدررفت گازهای همراه نفت

طرح جمع‌آوری گازهای همراه نیز یکی دیگر از دستاوردهای وزارت نفت در ۶ سال گذشته بوده است. پیش از این سوختن و هدررفت گازهای همراه نفت از موضوعاتی بود که گلایه هایی زیادی از مردم بومی را در پی داشت. در دولت تدبیر و امید بیش از هفت میلیارد دلار برای جمع آوری گازهایی که به هدر میرفت سرمایه گذاری شده و با ایجاد محصول جدید، خوراک بخشی از صنایع پتروشیمی کشور نیز تامین شده است.

تغییر سوخت صنایع کشور از سوخت مایع به گاز و گازرسانی به بیش از ۱۴ هزار روستا

تغییر سوخت صنایع کشور از سوخت مایع به گاز یکی  دیگر از دستاوردهای وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است. با این دستاورد، صنایع و نیروگاه‌های کشور از این بابت نگرانی ندارند و در حوزه زیست محیطی نیز این اقدام تاثیرات شگرفی به دنبال داشته است.

درطول دولت تدبیر و امید به بیش از ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده که معادل عملکرد همه دولت‌های قبل در این زمینه است و نکته مهم این دستاورد عدم استفاده از بودجه دولت بوده است.

تاکید به استفاده از ظرفیت های داخلی

استفاده از ظرفیت های داخلی از اهم برنامه های وزارت نفت در ۶ سال گذشته بوده است. این موضوع مورد اهتمام بیژن زنگنه بوده است.  بر این اساس با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی و نیل به خودکفایی ۵۰ قرارداد تولید کالا و تجهیزات مهم مورد نیاز صنعت نفت با تولیدکنندگان داخلی و ۲۷ قرارداد مطالعه میادین و تولید دانش در حوزه های اکتشاف بالادستی و پایین دستی صنعت نفت با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی داخلی منعقد شده که با جدیت تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری می شود.

به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، به منظور توجه و حمایت بیشتر از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف صنعت نفت و نیز توسعه استارت آپ ها و بهره گیری از خلاقیت و توان گروه های جوان فعال در این بخش مدیریت استفاده از محوطه عمومی پژوهشگاه سابق صنعت نفت و بخش هایی از انبار کالای ری به وسعت بیش از ۲۵ هکتار که دارای زیرساخت های مناسب برای کارهای دانش بنیان است در نظر گرفته شده تا از این مجموعه به نحو مناسب برای توسعه استارت آپ ها و شرکت هایدانش بنیان مرتبط با صنعت نفت بهره گرفته شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن