شیب نزولی حوادث به دلیل رشد دانش HSE در نفت

معاون تولید شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تولید ایمن و پایدار اولویت صنعت نفت است، گفت: اگر شیب حوادث در سال های اخیر روند نزولی داشته است دلیل آن رشد چشمگیر دانشی ما در بخش اچ اس ای است.

فرخ علیخانی امروز (دوشنبه، ۱۸ آذر) در گردهمایی روسای اچ اس ای و پدافند غیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در گذشته اچ اس ای صرفا در واحد ایمنی حاضر در شرکت ها تعریف می شد، گفت: در سال های اخیر شاهد رشد بخش های مختلف در اچ اس ای بوده ایم و علاوه بر آن موضوع پدافند غیرعامل و همچنین مدیریت بحران نیز اضافه شده است.

وی گفت: رشد بخش HSE محدود به این موضوع نمی شود بلکه در مبحث مهم‌تر و کلان‌تر شاهد رشد چشمگیر بخش دانشی آن بوده‌ایم.

علیخانی در تشریح این پیشرفت، گفت: پیش از این همکاران آتش‌نشانی را داشتیم اما اکنون حضور دانشمندان جوان و با تجربه‌ای در بخش های مختلف اچ اس ای شاهد هستیم. اگرچه رشد دانشی در همه بخش‌های نفت ملموس است اما انعکاس رشد دانشی در این بخش بسیار نمود داشته است.

وی گفت: با وجود آن که وضعیت مالی در شرایط مطلوبی نیست اما مسائل HSE در اولویت هزینه‌ها است.

معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه سیاست تولید ایمن و پایدار سرلوحه فعالیت شرکت ملی نفت است، گفت: این موضوع اصلا شعاری نیست بلکه در بطن عملیات جاری است. وقتی به کتب معتبر مهندسی نفت رجوع می‌کنیم، ایمنی در اولویت همه مباحث قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۵ پارامتر در فروش نفت اهمیت دارند، گفت: از این تعداد ۲ مورد صرفا به ایمنی اشاره دارند و این نشان می‌دهد ایمنی در بافت عملیات تعریف شده و جدایی‌ناپذیر است.

علیخانی دغدغه‌های پیش روی HSE را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: مباحث مربوط به ایمنی و سلامت درون‌زا و مباحث مربوط به پدافند غیرعامل و مدیریت بحران برون‌زا هستند.

وی ادامه داد: در بخش برون‌زا احتمال آسیب بیشتری می‌رود و از همین منظر برای ما اهمیت بیشتری دارد و انتظار می‌رود توجه بیشتری به آن شود.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، گردهمایی روسای HSE و پدافند غیر عامل تا فردا (سه‌شنبه ۱۹ آذر ماه) به کار خود ادامه می‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن