برند پمپ بنزین برای نخستین شرکت اروپایی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از ورود یک شرکت یونانی- رومانیایی به طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت در کشور خبر داد.
منصور ریاحی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح برندسازی (زنجیره مدیریت پمپ بنزینها) و مشارکت شرکتهای خارجی در این طرح، بیان داشت: یک شرکت یونانی- رومانیایی از طریق شراکت با یک شرکت داخلی وارد طرح برندسازی شده است.
وی افزود: اکنون، تعداد زیادی پمپ بنزین به صورت شخصی اداره میشود که مشکلاتی را ایجاد میکند، اما از طریق ساماندهی آنها در قالب چند برند، مشخص امکان ارایه بهتر خدمات برای مشتریانشان فراهم میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی یادآور شد: شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، از طریق اجرای طرح برند، کیفیت ارایه خدمات را در پمپ بنزینها افزایش دهد، همچنین نظارت بر جایگاههای عرضه سوخت از طریق این طرح، تسهیل میشود.
پیش از این نیز ریاحی گفته بود: شرکت شل (انگلیس-هلند) نیز تمایل به مشارکت با ایران در فروش سوخت هواپیما دارد و مذاکراتی را نیز در این باره با ایران داشته است.
وی افزوده بود: شرکت شل تمایل دارد سوخت هواپیما را از ایران تحویل گرفته و در فرودگاههای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه به فروش برساند، بدین ترتیب این شرکت میتواند سوخت را نه فقط در فرودگاه بین المللی امام (ره) بلکه در سایر مناطق نیز عرضه کند.
با توجه به شیوه اداره جایگاههای عرضه سوخت در کشور که به شکل سنتی و فردی است، قرار شده است با استفاده از تجربه سایر کشورها، طرح برندسازی پمپ بنزینها اجرا شود.
اکنون نزدیک به 3600 جایگاه عرضه فرآورده نفتی (بنزین و گازوییل) و 2400 جایگاه عرضه سی.ان.جی (گاز مایع) در کشور فعالیت میکنند؛ به عبارتی 6 هزار جایگاه، به خودروها سوخترسانی میکنند که همگی آنها طرف حساب وزارت نفت به شمار میروند اما نظارت منسجمی بر آنها وجود ندارد.
با اجرای برندسازی، چند شرکت شماری از جایگاههای عرضه را زیر پوشش خود قرار میدهند.
به گفته مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، تاکنون 53 شرکت در سراسر کشور به عنوان برند، تاییدیه ایجاد جایگاههای زنجیرهای را دریافت کرده اند و میتوانند در قالب طرح برند فعالیت خود را آغاز کنند.
در تهران نیز نزدیک به 10 جایگاه در قالب سه برند فعال شدهاند.
در طرح برندسازی، شرکتهای زنجیرهای توزیع سوخت، ابتدا قیمت یکسانی را از رانندگان میگیرند اما در آینده، خدمات شرکتها و جایگاهها ارزیابی و تلاش میشود فضایی رقابتی بین جایگاهها در چگونگی ارایه خدمات و اخذ هزینهها شکل گیرد.
بر اساس این طرح، برندها میتوانند 20 درصد جایگاههای کشور، 30 درصد جایگاههای استان و 50 درصد جایگاههای هر شهرستان را در اختیار داشته باشند.