افزایش تولید نفت میدان سروش با اجرای مدل پیشنهادی دانشگاه سهند

برای نخستین بار در کشور، با اجرای روش‌های ازدیاد برداشت پیشرفته در میدان سروش، تولید نفت از این میدان حدود1 تا 1.5 میلیارد بشکه افزایش می‌یابد.

مدیر طرح ازدیاد برداشت میدان سروش و سرپرست مدیریت طرح‌های اکتشافی شرکت نفت فلات قاره ایران، گفت: با اجرای یکی از روش‌های تزریق CO2 یا پلیمر بر اساس مدل تهیه شده توسط دانشگاه صنعتی سهند و مشاوران فنی این دانشگاه، امکان افزایش تولید تجمعی تا 500 میلیون بشکه در محدوده چاه‌های تولیدی فعلی و تا حدود 1.5 میلیارد بشکه تولید در مقیاس کل میدان امکان‌پذیر خواهد بود.

مهندس جواد رستمی افزود: میدان سروش علی‌رغم داشتن نفت سنگین مشتریان بسیار خوبی داشته ولی به دلیل سنگین بودن این نفت میزان برداشت اولیه آن پایین است. خوشبختانه شبیه‌سازی‌های انجام شده و بر اساس خروجی‌های مدل‌ها به نظر می‌رسد با اجرای یکی از روش‌های تزریق پلیمر یا CO2 افزایش چشمگیری در ضریب برداشت این میدان انجام خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه تاکنون تزریق CO2 و پلیمر در میادین نفتی ایران انجام نشده ولی باید بدانیم این روش‌ها سال‌ها در دنیا اجرا شده و بازدهی خود را ثابت کرده است. بنابراین امیدواریم با توجه به افزایش میزان ضریب بازیافتی که حاصل خواهد شد این طرح به عنوان نخستین پروژه ازدیاد برداشت شرکت ملی نفت در شرکت نفت فلات قاره اجرا شود. در حال حاضر روش‌های بازیافت ثانویه مانند تزریق گاز و آب اجرا می‌شود ولی با این پروژه می‌توانیم به مرحله سوم یا همان ازدیاد برداشت ثالثیه دست پیدا کنیم.

وی در مورد دستاوردهای این طرح تاکنون گفت: در حال حاضر از مدل‌هایی که توسط دانشگاه و شریک خارجی آن تهیه شده، در کارهای روزمره و عملیات مخازن استفاده می‌شود و بانک اطلاعاتی بسیار خوبی از این میدان در نرم‌افزار مرتبط ایجاد شده است. این پروژه یک کار یکپارچه و هماهنگ است و امیدوارم تا دو سال آینده به صورت پایلوت در میدان اجرایی شود.

وی در مورد نحوه آغاز و انجام این مطالعه گفت: در سال 1394 بر اساس بخشنامه وزیر نفت به معاونت پژوهش و فن‌آوری و مدیریت پژوهش و فن‌آوری شرکت ملی نفت و توسط کارگروهی که در این وزارتخانه تشکیل شده بود، 10 میدان برای ازدیاد برداشت با همکاری دانشگاه‌های کشور موسوم به پروژه‌های ازدیاد برداشت میدان‌محور انتخاب و در شرکت نفت فلات قاره ایران، میدان سروش و دانشگاه صنعتی سهند به عنوان مجری برگزیده شد.

وی افزود: پس از برگزاری جلسات اولیه با دانشگاه صنعتی سهند و انجام بازدیدهای دو طرفه، مراحل انتقال داده و اطلاعات میدان سروش به دانشگاه سهند به سرعت انجام و مقدمات و مطالعات اولیه آغاز شد. با توجه به اینکه اینچنین طرح‌ها با محوریت مطالعات مهندسی و انجام پ‍ژوهش و فن‌آوری در کنار یکدیگر برای اولین بار در ایران تعریف شده بود این شرکت این موضوع را به عنوان یک فرصت دیده و در زمان کوتاه با همکاری دانشگاه نقشه راه ازدیاد برداشت در 5 فاز در بازه زمانی 7 ساله بر اساس تجارب دنیا تهیه و به عنوان برنامه و نسخه ازدیاد برداشت این میدان به مدیریت پژوهش و فن‌آوری شرکت ملی نفت اعلام شد.

مهندس رستمی افزود: مراحل انجام کار در 5 فاز شامل: غربالگری روش‌های ازدیاد برداشت، شبیه‌سازی مخزن میدان سروش و استخراج روش‌های ازدیاد برداشت، انجام آزمایش‌های مرتبط با خروجی‌های فاز دوم، به‌روزرسانی مدل و بررسی‌های اقتصادی و فاز پنجم اجرای پایلوت در میدان است.

وی گفت: پس از تدوین نقشه راه، شرح کار بسته کاری فاز اول و دوم در قالب یک پروژه به دانشگاه اعلام و دانشگاه صنعتی سهند ضمن مذاکره با دانشگاه‌ها و شرکت‌های مشاور و مهندسی مختلف دنیا در نهایت یک شرکت معتبر خارجی را به عنوان شریک مهندسی و مشاور انتخاب و پیشنهاد فنی و مالی تهیه و تصویب و در اسفند 1394 این پروژه آغاز شد. نکته مهم در پروژه‌های دهگانه ازدیاد برداشت این بود که مدل مربوط به میدان سروش پس از دو سال آغاز این طرح‌ها از طرف وزیر نفت به عنوان الگو و نمونه سایر میادین (9 میدان دیگر) معرفی و تکلیف کردند که از این مدل و نقشه راه استفاده شود. بر همین اساس پیشرفت پروژه در میدان سروش به مراتب بیشتر از سایر میادین شد و همزمان با پایان فازهای اول و دوم میدان سروش،‌ سایر دانشگاه‌ها فاز اول را آغاز کردند.

وی افزود: متاسفانه همزمان با آماده‌سازی مقدمات فاز سوم کارگروه بالادستی وزارت نفت جهت تسریع در روند این پروژه‌ها تصمیم به تغییر قرارداد نموده و همین موضوع منجر به توقف یک ساله طرح و در نهایت پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان فاز سوم با یک سال تاخیر در تابستان 1398 شروع شد ولی خوشبختانه با ارائه نتایج فاز اول و دوم مشخص شد این نتایج بسیار چشمگیر است.

وی عنوان کرد دانشگاه صنعتی سهند با چندین شریک تحقیقاتی خارجی با وسواس و دقت مطلوبی در حال انجام فاز سوم است و در حال حاضر اواسط فاز سوم پروژه بوده و پیش‌بینی می‌شود با پرداخت به موقع مالی به دانشگاه تا شش ماه آینده به پایان برسد. وی ابراز امیدواری کرد با انجام فاز چهارم و انتخاب یکی از دو روش ازدیاد برداشت، پس از دو سال در اواخر سال 1400 انجام پایلوت در این میدان آغاز شود.

وی یادآور شد نکته مهم در موفقیت این پروژه باور و اعتقاد قوی مدیران عامل شرکت نفت فلات قاره آقای مهندس حافظی،‌ آقای دکتر بورد و در حال حاضر آقای مهندس سلمان‌زاده به مقوله ازدیاد برداشت و استفاده از فن‌آوری در این طرح و تعامل و همکاری و یک‌دستی در واحدها و کارشناسان مدیریت امور فنی و پژوهش و فن‌آوری شرکت نفت فلات قاره، همچنین هماهنگی و یکدلی با اساتید دانشگاه صنعتی سهند و حمایت و کمک مدیریت و تیم پژوهش و فن‌آوری شرکت ملی نفت و برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت و پیگیری و نظارت معاونت پژوهش و فن‌آوری وزارت نفت است.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت نفت فلات قاره، وی در پایان از همه این افراد تشکر و قدردانی کرد و گفت: امیدوارم با همدلی و کمک و نگاه مثبت همه این واحدها طرح ازدیاد برداشت در این میدان اجرایی شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن