200 هکتار از جنگل‌های میانکاله در آتش سوخت

مژگان جمشیدی،خبرنگار در شماره امروز روزنامه ایران گزارشی درباره نبود امکانات برای اطفای حریق در جنکل‌های میانکاله نوشته‌است، که در ادامه می‌آید:

 پس از گذشت سه روز از وقوع آتش سوزی مهیب در پناهگاه حیات وحش میانکاله در استان مازندران با تلاش مأموران محیط زیست و نیروهای مردمی، آتش سرکشی که هر بار بعد از مهار، بار دیگر شعله می‌کشید سرانجام در واپسین روزهای هفته گذشته به طور کامل خاموش شد. بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست مازندران، این بزرگترین حریق در میانکاله در سال‌های اخیر بوده که به گفته مدیرکل محیط زیست استان مازندران در نتیجه آن بیش از 200 هکتار از آخرین بازمانده رویشگاه جنگل های جلگه‌ای شمال در شبه‌جزیره میانکاله طعمه حریق شده و به تلی از خاکستر بدل شد، هر چند برخی خبرگزاری‌ها به نقل از مقامات محیط زیست وسعت رویشگاه های سوخته را تا 500 هکتار نیز عنوان کرده‌اند. به گزارش «ایران»، آتش حوالی ظهر  سه‌شنبه از شمال شرق شبه‌جزیره در منطقه پروانه بادی شروع شد و به دلیل وزش شدید باد و گرمای هوا به سرعت در منطقه گسترش یافت که در نتیجه انبوهی از درختان انار ترش جنگلی، درختچه‌های تمشک و بوته‌های سازیل و نازیل در قسمت ساحلی تا کیلومترها در آتش انسان ساخت سوختند بی‌آنکه بالگردی برای اطفای حریق به منطقه اعزام شود. این درحالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون هزاران هکتار از جنگل ها و مراتع کشور در نتیجه کمبود تجهیزات اطفای حریق و نبود بالگرد و هواپیمای آب پاش از بین رفته‌اند و مسئولان سازمان جنگل ها و محیط زیست نیز در بسیاری موارد با توجیه اینکه منطقه حریق، کوهستانی و صعب العبور بوده حتی وجود بالگرد را هم بی‌فایده عنوان می‌کردند اما شبه جزیره میانکاله که از سه جهت جغرافیایی یعنی شمال، جنوب و شرق به تالاب بین‌المللی میانکاله و دریای خزر وصل است در شرایطی خاکستر شد که اتفاقاً همسطح دریا و بدون هیچگونه عارضه طبیعی و پستی و بلندی بوده و چنانچه بالگرد مجهز به بسکت و سبد آب پاش به منطقه اعزام می‌شد می‌توانست در فاصله کمتر از 200 متری دریا یا تالاب، بسکت‌های خود را از آب پر کرده و بدون طی مسافت همانجا  روی شعله‌های آتش بریزد اما باز هم هیچ بالگردی برای اطفای حریق در پناهگاه حیات وحش «ی» که نزدیک به 50 سال از اعلام حفاظت‌اش می‌گذرد و به عنوان ذخیره گاه زیستکره ثبت شده در یونسکو را با خود یدک می‌کشد نیامد. در همین حال مدیرکل محیط زیست استان مازندران در گفت‌‌و‌گو با«ایران»در این باره گفت: آتش‌سوزی ابتدا بعد از 11 ساعت در واپسین ساعات شب اول مهار شد و چون به دلیل نزدیک شدن به شب بالگرد نیامد ما مجبور شدیم با لودر آتش بر درست کنیم تا جلو پیشروی آتش را در سراسر منطقه بگیریم و مردم محلی و نیروهای بندر آمیرآباد و نیروگاه نکا نیز بسیار به ما کمک کردند. حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: این پنجمین آتش سوزی در میانکاله و آشوراده از ابتدای سال جاری تاکنون بوده که این آخری بسیار وسیع بود و بیش از 200 هکتار از منطقه را خاکستر کرد و پوشش علفی و درختچه‌ای و درختی را همه با هم سوزاند. به گفته این مقام مسئول به دلیل اینکه آتش به طور کامل خاموش نشده بود متأسفانه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز دوبار آتش از میانه خاکسترهای به جا مانده مجدداً زبانه کشید که با حضور به موقع نیروهای محیطبانی و مردمی سرانجام آتش به طور کامل مهار و اطفا شد.

توله‌های گربه سان کمیاب به آغوش مادر بازگشتند

شبه جزیره میانکاله که زیستگاه بیش از یکصد نوع از انواع پرنده‌های خشکی زی در داخل شبه جزیره است به طور عمده به خاطر وجود قرقاول، سبزقبا، زنبورخوار و بسیاری از پرندگان آوازه خوان که یا روی درختان لانه‌سازی و تخمگذاری می‌کنند  یا مانند قرقاول‌ها در میان بوته‌ها زادآوری می‌کنند یکی از غنی‌ترین زیستگاه های شمالی ایران است که در شش ماهه دوم سال سواحل شبه‌جزیره و سراسر تالاب بین‌المللی میانکاله مملو از جمعیت‌های چند ده هزارتایی فلامینگو‌ها و انواع دیگر پرندگان آبزی می‌شود که برای زمستان گذرانی از سیبری به این منطقه مهاجرت می‌کنند، اما تاکنون از خسارات وارده به پرندگان شبه جزیره در نتیجه آتش سوزی اخیر گزارش مستندی منتشر نشده با این حال در خلال آتش سوزی هفته گذشته، نیروهای مردمی منطقه به طور اتفاقی با سه توله گربه جنگلی که در یک چاله و در میانه آتش گرفتار شده بودند مواجه شدند که با اقدام به موقع مردم بومی این توله‌ها از حریق نجات یافتند. مدیرکل محیط زیست استان مازندران درباره وضعیت این گونه گربه سان کمیاب ایرانی نیز به «ایران»گفت: خوشبختانه آسیبی به توله‌ها نرسیده بود و مردم طبیعت دوست منطقه به‌موقع وارد عمل شده و آنها را نجات دادند و در اختیار مأموران محیط زیست قرار دادند. او افزود: توله‌ها بعد از رسیدگی‌های اولیه و مراقبت با توجه به اینکه مادرشان نیز توسط محیطبانان در منطقه رؤیت شده بود رهاسازی شده و به آغوش مادرشان بازگشتند. مدیرکل محیط زیست استان مازندران همچنین درباره علت حریق اخیر نیز گفت: عامل انسانی در بروز حریق کاملاً مشهود است و در این مورد سرنخ‌هایی به دست آمده اما هنوز مشخص نیست که سهواً اتفاق افتاده یا عمدی در کار بوده که مسئولان در حال بررسی شواهد و مستندات هستند.

پناهگاه حیات وحش میانکاله و جزیره آشوراده در جنوب شرق استان مازندران با وسعتی بالغ بر 68 هزار هکتار از سال 1348 در زمره مناطق حفاظت شده کشور به ثبت رسیده است اما اخیراً نزدیک به 380 هکتار از جزیره آشوراده توسط سازمان محیط زیست در سال 1393 برای ایجاد «تفرج انبوه» و ایجاد تأسیسات گردشگری واگذار شده است که این امر با مخالفت بسیاری از متخصصان دانشگاهی و گروه‌های محیط زیستی کشور روبه‌روشده است. این منطقه در سال‌های اخیر بارها دچار حریق شده و از بین رفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن