اجرای طرح انضباط بخشی تردد افراد و وسایل نقلیه موتوری در بنادر

رییس اداره امور لجستیک و ترافیک بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره اجرای آیین نامه طرح انضباط بخشی تردد افراد و وسایل نقلیه موتوری در بنادر کشور، گفت: انتظار می رود اجرای کامل این طرح اثرات چشمگیری در برقراری ترافیک روان، ایمن و امن برای بنادر کشور به همراه داشته باشد.

کریم آذرمهد در مورد آیین نامه تردد افراد و وسایل نقلیه موتوری در بنادر کشور، اظهار داشت: روزانه تعداد زیادی از کامیون‌های حمل بار و سایر انواع و سایل نقلیه موتوری در بنادر کشور تردد می کنند که این مسئله موجب ایجاد حجم و پیچیدگی ترافیکی در دروازه های ورودی، معابر و محوطه های بندری می‌شود.

وی ادامه داد:  ترافیک ورودی به بنادر که بعضا با تردد واگن های راه آهن همراه است و حجم قابل توجه فعالیت های لجستیکی درون بندری و همچنین تردد انواع تجهیزات استراتژیک و سنگین در امر تخلیه و بارگیری و جابجایی کالا، اکثر بنادر را به سمت وضع قوانین، اصلاح و مدیریت فرایندها، بهره گیری از سیستم های نرم افزاری، مهندسی ترافیک، مکانیزه کردن و هوشمند سازی عبور و مرور در بنادر، هدایت کرده است.

رییس اداره امور لجستیک و ترافیک بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت استراتژیک بنادر در زنجیره تامین و نقش آنها در چرخه اقتصادی کشور و بهبود کارایی هر کدام از فرایندهای بندری که منافع جنبی فراوانی را نصیب ذی نفعان و در نهایت اقتصاد کشور می کند، بیان کرد: تسهیل و تسریع ترافیک بندری این قابلیت را دارد که بر عملکرد بخش‌های مختلف بندر تاثیرات مثبت بگذارد.

تدوین آیین‌نامه انضباط بخشی تردد افراد و وسایل نقلیه موتوری در بنادر کشور

وی با تاکید بر اینکه اداره کل امور لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی بر اساس شرح وظایف محوله در امر مدیریت ترافیک بندری در گام نخست با مشارکت ذی نفعان درون سازمانی اقدام به تدوین آیین‌نامه انضباط بخشی تردد افراد و وسایل نقلیه موتوری در بنادر کشور کرد، گفت: انتظار می رود اجرای کامل این طرح اثرات چشمگیری در برقراری ترافیک روان، ایمن و امن برای بنادر کشور داشته باشد.

رییس اداره امور لجستیک و ترافیک بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تدوین این آیین نامه در حقیقت یک اقدام بدیع در حوزه ترافیک بندری است که با توجه به مشکلات فراوان ناشی از نبود سند واحد برای مدیریت یکپارچه ترافیک بندری مدنظر و مورد استقبال و اقبال تمام ذی‌نفعان قرار گرفته است، اظهار کرد: تدوین این آیین نامه با همکاری مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان، از زمستان ۱۳۹۷ آغاز شد و فرایند تدوین آن در حدود ۹ ماه به طول انجامید و نشست‌های تخصصی برگزار شد.

کالا، وسیله حمل و راننده؛ سه هدف تدوین آیین نامه

به گفته وی این رویکرد باعث شد آیین‌نامه تدوین شده دیدگاهی جامع‌ نگر و مساله ‌محور داشته باشد و به عنوان یک سند بالادستی و هماهنگ کننده برای انضباط ‌بخشی تردد وسایل نقلیه و خطاب به سه موجودیت کالا، وسیله حمل و راننده در حوزه های مختلف از جمله ورود، تردد، انجام عملیات، خدمات توزین، پارکینگ و خروج از بندر تهیه شد.

رییس اداره امور لجستیک و ترافیک بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به چند بعدی بودن مساله ترافیک بندری، خاطرنشان کرد: بدیهی است برای دستیابی به اهداف تبیین‌شده در آیین‌نامه، مشارکت آحاد سازمانی لازم بود و طبق دستورالعملی که در دست تهیه است باید اقدامات اجرایی ضروری و زیرساخت های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم توسط بخش‌های مرتبط سازمانی فراهم شود.

آذرمهد ادامه داد: به منظور جامع بودن تصمیمات اتخاذ شده و انجام اقدامات هماهنگ در خصوص مدیریت ترافیک، تشکیل کارگروه های ترافیکی ستاد و بنادر نیز در آیین‌نامه پیش‌بینی شده که احکام مربوط به آن نیز در دست اقدام است.

 رییس اداره امور لجستیک و ترافیک بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در امر مدیریت ترافیک درون بندری حداقل ۲۰ دستورالعمل سازمانی و کشوری شناسایی شده  که هر کدام در موضوع و حوزه های مربوطه جاری و نافذ است، عنوان کرد: برای کامل شدن پازل اسناد و دستورالعمل های مورد نیاز جهت پشتیبانی از مدیریت جامع ترافیک بندری در حدود ۱۸ تا ۲۰ دستورالعمل و فرایند باید تهیه و به کار گرفته شود که آیین نامه حاضر نه تنها آنها را نقض یا نفی نمی کند بلکه لیست همه آن ها تهیه شده است و باید به مرور زمان توسط کمیته های فنی تهیه و در این امر بهره برداری شوند.

شرح اثرات مثبت اجرای آیین نامه ترافیکی مربوطه در بنادر

رییس اداره امور لجستیک و ترافیک بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه انتظار می‌رود اجرای کامل آیین نامه ترافیکی، اهدافی نظیر ارتقا سطح ایمنی و امنیتی مرتبط با تردد افراد و وسایل نقلیه موتوری تحقق یابد، گفت: از دیگر اهداف این آیین نامه ارتقا شاخص‌های لجستیکی بنادر از طریق تسهیل و تسریع ترافیک درون بندری و افزایش ظرفیت عملیاتی و ارتقای بهره ‌وری در محدوده‌ دروازه‌های ورودی، معابر، محوطه‌ها، پارکینگ‌ها و تجهیزات بندری است.

به گزارش «انرژی امروز» از سازمان بنادر و دریانوردی، به گفته آذرمهد، کاهش ترافیک ایستا و تراکم خودروها در محدوده‌ دروازه‌های ورودی،‌ معابر، محوطه‌ ها و پارکینگ‌ها، یکپارچگی اقدامات و مدیریت واحد در تصمیمات مرتبط با ترافیک درون بندری، ارتقا سطح ارائه خدمات به وسایل نقلیه موتوری و کاهش زمان حضور ناوگان حمل کالای تجاری از دیگر اهداف تبیین شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن