بیطرف با کدام تیم می‌آید؟

زمان معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم به مجلس فرا رسید؛ حبیب‌الله بیطرف هم رسما برای وزارت نیرو معرفی شد و با توجه به آنکه رای اعتماد وی قطعی به نظر می‌رسد؛ حال، پرداختن به شایعات و گمانه‌زنی‌ها درمورد منتخبین بیطرف برای معاونت در وزارت نیرو آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، به گفته بسیاری از فعالان صنعت آب و برق، دوران تصدی بیطرف در وزارت نیرو، دوران طلایی این وزارت‌خانه بوده است و این موضوع باعث افزایش توقعات از وی برای ساماندهی به یکی از پرمساله‌ترین وزارتخانه‌های کشور، شده است.

بیطرف سوابق کاری ارزشمندی در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، وزارت نیرو و وزارت نفت دارد و این‌بار با تجربه بیشتر قدم در وزارت نیرو می‌گذارد اما نزدیکان او چه کسانی هستند و گزینه‌های تیم او کدامند؟ 

همایون حائری: مورد احترام برقی‌ها

یکی از گزینه‌های مطرح برای پست معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، همایون حائری است، مرد مورد احترام صنعت برق که به درستکاری معروف است.

همایون حائری خیاوی، در سال 1336 در شهرستان تبریز چشم به جهان گشود و مدرک فوق لیسانس مهندسی برق خود را از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده است.

مدیرعاملی شرکت توانیر، معاونت توزیع برق شرکت برق منطقه ای تهران، مدیرعامل و ریاست هیات مدیره برق منطقه ای آذربایجان، معاونت هماهنگی و تولید و عضو اصلی هیات مدیره شرکت توانیر، سرپرستی معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی و مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از سوابق اجرایی وی در صنعت برق کشور محسوب می شود.

حائری همچنین تالیف و ترجمه 10 کتاب در زمینه مهندسی پیشرفته برق، ارایه بیش از 30 مقاله در کنفرانس‌های معتبر علمی، تدریس درس رله و حفاظت سیستم‌های قدرت در دانشگاه‌های خواجه نصیر طوسی و تبریز را در کارنامه فعالیت‌های علمی خود دارد. وی در سال 78 نیز به عنوان محقق نمونه وزارت نیرو انتخاب شده است.

محمد احمدیان: از وزارت نیرو تا انرژی اتمی

محمد احمدیان دیگر گزینه مطرح برای اخذ سمت معاونت وزیر نیرو است، وی متولد سال ۱۳۳۵ و دارای مدرک دکترای مهندسی برق از دانشگاه یومیست منچستر انگلستان است؛  وی از سال ۱۳۷۰ به مدت شش سال ریاست دانشگاه صنعت آب و برق را بر عهده داشت.

احمدیان معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رییس شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی است که سابقه معاونت امور برق وزارت نیرو در دولت سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد را داراست.

وی در مقاطعی معاونت نیروی انسانی و آموزشی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و همچنین معاونت امور برق وزارت نیرو را بر عهده داشته‌است.

براین اساس احمدیان معاون امور نیروی انسانی وزارت نیرو، معاون برنامه‌ریزی و نظارت وزارت نیرو، معاون امور برق وزارت نیرو، مدیر عامل شرکت توانیر و رییس هیات مدیره شرکت توانیر، معاون امور برق و انرژی و مدیرعامل شرکت ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های اتمی (سورنا) بوده است.

علی اکبر زحمتکش: همراه قدیمی

همراهی علی اکبر زحمتکش و حبیب‌الله بیطرف به ماجرای تسخیر لانه جاسوسی می‌رسد. زحمتکش که دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک (طراحی جامدات) است، یکی از مردان مطرح وزارت نیرو به شمار می‌رود و طی سال‌های 1382 تا 1384، مدیرعاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را برعهده داشته است.

 عبدالحمید امامی: خداحافظی پس از بیطرف

عبدالحمید امامی از مدیران وزارت نیرو است که بعد از بیطرف با ستاد وزارت نیرو خداحافظی کرد و به سایر بخش‌های بازرگانی و اقتصادی کشور ملحق شد. او که دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی است و در دوران وزارت بیطرف مدتها مدیرعامل شرکت بزرگ ساتکاب بود.

امامی بعدها او به شرکت سابیر که پیمانکار پروژه‌های آب وزارت نیرو است پیوست. وی در واگذاری بسیاری از پروژه‌های آب و برق به بخش خصوصی نقش مهمی داشت.

امامی گذری هم به عرصه پتروشیمی زده و در سابقه اش عضویت در هیات مدیره پتروشیمی خلیج فارس نیز به چشم می‌خورد، رابطه بسیار نزدیکی با بیطرف دارد و اکنون مسوولیت رایزنی با نمایندگان مجلس برای کسب رای اعتماد بیشتر برعهده او است.

وفا تابش: از سفارت آمریکا تا سد کارون۳

وفا تابش، دیگر یار مطرح حبیب‌الله بیطرف، متولد اصفهان است وتحصیلاتش را در مهندسی عمران ادامه داده است. وی که از زمان تسخیر لانه جاسوسی و ایام شباب در دانشگاه، با بیطرف آشنا بوده از رفقا و دوستان صمیمی وزیر جدید نیرو محسوب می‌شود.

وفا تابش و بیطرف در شرکت آب و نیرو با هم همکار بودند و مدتی هم تابش در سد کارون 3 جانشین بیطرف شد. بیطرف و تابش هر دو در مسایل سیاسی نقطه نظرات مشترکی دارند و هر دو در جبهه اصلاحات نیز فعالیت داشتند با این وجود این دو نفر موضع گیری سیاسی تندی ندارند.

تابش پس از اتمام ساخت سد کارون 3 مجری اجرای سد کارون4 و بختیاری شد اما با روی کار آمدن احمدی‌نژاد او هم ناگهان وزارت نیرو را ترک کرد و به بخش خصوصی روی آورد و با چند تن از دوستان خود دو شرکت خصوصی پایه‌ریزی کرد.

او که از مدیران با سابقه وزارت نیرو در بخش آب است، به‌عنوان یاری‌دهنده بیطرف در بخش آب وزارت نیرو مطرح است.

محمد ملاکی: گذر از نیرو به نفت

محمد ملاکی دیگر نیروی همراه بیطرف بوده است، این مرد نیز مانند بسیاری از افراد فعال در دو صنعت نفت و نیرو، تجربه کار در هر دو بخش را داشته است، مانند خود بیطرف.

وی تاکنون در سمت‌های سرپرست رلیاژ در برق تهران و مشاور استاندار خراسان، رییس هیات مدیره و مدیرعامل برق خراسان، معاون وزیر نیرو در امور برق، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توانیر، معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی، معاون وزیر نفت و گاز و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، عضو هیات مدیره شرکت منطقه ویژه اقتصادی پارس، عضو هیات مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و رییس هیات مدیره شرکت آرین ماهتاب گستر فعال بوده است.

عباس شفیعی: پایدار در صنعت آب

دیگر نیروی دوران مدیریت بیطرف در وزارت نیرو است که در پست‌هایی چون معاونت وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب، مدیر عاملی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مشاوره وزیر نیرو فعالیت داشته است.

وی در سال 1338 در دلیجان متولد شده است؛ شفیعی، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته آب و فاضلاب (عمران) اخذ کرد. همچنین مدرک کارشناسی خود را در رشته تاسیسات از دانشگاه جهاد سازندگی دریافت کرد.

محسن بختیار: معاون اسبق و کنونی

محسن بختیار، دیگر معاونی است که تجربه کار با بیطرف را دارد؛ وی ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺩﺭ ﻣﻘﻄﻊ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﺭﺷﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﮐﻠﯽ ﺩﻓﺘﺮ ﺑﺮﺭﺳﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ، ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻣﻌﺎﻭﻧﺖ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﮐﻠﯽ ﺩﻓﺘﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻧﯿﺮﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﺍﺑﻖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﻭﯼ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. وی هم‌اکنون نیز معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزرات نیرو است.

سید محمدرضا رضازاده: استاندار احمدی‌نژاد

یکی از گزینه‌های پیشنهادی جدی به بیطرف برای سپردن پست معاونت آب و آبفا، سید محمدرضا رضازاده است، فردی که از سال 1389، پست مدیرعاملی شرکت پرحاشیه توسعه منابع آب و نیروی ایران را برعهده دارد؛ فارغ از توانایی وی در مدیریت امور، به لحاظ اختلاف نظر سیاسی بعید به نظر می‌رسد که بیطرف چنین پیشنهادی را بپذیرد.

سید محمدرضا رضازاده فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است و پیش از این مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و پس از آن مدیر کل امور قراردادهای شرکت مدیریت منابع آب ایران بوده است.

وی همچنین مدیر امور شرکت‌های مشاوره‌ای و پیمانکاری ساتکاب و همزمان نایب رییس هیات مدیره شرکت سابیر و رییس هیات مدیره شرکت پیماب بوده است. رضازاده که در سابقه خود معاونت عمرانی استانداری تهران و معاونت برنامه ریزی استانداری خوزستان را نیز دارد، در دولت احمدی‌نژاد از سال 84 تا 88 مسولیت استانداری فارس را نیز برعهده داشته است. وی همچنین از سال 61 تا 71 در بخش‌های فنی و مهندسی سپاه مسوولیت‌های مختلفی را عهده‌دار بوده است. رضازاده همچنین در بخش‌های فنی و مهندسی سپاه مسوولیت‌های مختلفی را عهده‌دار بوده است.

رضا اردکانیان: دیپلمات انرژی

رضا اردکانیان که درحال حاضر مدیر برنامه دهه بین‌المللی آب سازمان ملل متحد است مشخص نیست که انگیزه کافی را برای بازگشت به وزارت نیرو داشته باشد. وی در سال 1337 در یزد متولد شد؛ او مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی شریف ، مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه مک مستر کانادا و مدرک دکترای خود را در رشته مدیریت آب از انگلستان گرفته است.

اردکانیان پیش از این عهده دار سمت‌های معاونت وزیر نیرو و وزیر کشور، نایب رییسی انجمن آب‌شناسی ایران و مدرس در دانشگاه شریف بوده است و طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را به انجام رسانده است. وی در سال‌های 1380 تا 1384معاون امور آب وزارت نیرو بوده است و همچنین در گذشته به عنوان رئیس شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی- یزد فعالیت می کرده است.

اردکانیان‌ در مدیریت مجامع مختلف علمی و تخصصی بین‌المللی مرتبط با آب از جمله فرهنگستان بین‌المللی آب، شورای حکام موسسه آموزشی آب یونسکو، انستیتوی آب و محیط زیست دانشگاه ملل متحد، انجمن بین‌المللی برقابی، مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تهران و برنامه جهانی مطالعات اقلیم سازمان جهانی هواشناسی همکاری دارد.

مجید سیاری: مرد تعرفه

دیگر گزینه مطرح برای انتصاب در سمت معاونت وزیر نیرو در امور آب و آبفا، مجید سیاری، مدیر کل دفتر بررسی‌های اقتصادی، تعرفه و خصوصی‌سازی است؛ کسی که در در دل صنعت آب و در بخش تامین فعالیت می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن