کار بورس و بانک را گردن پتروشیمی نیاندازید!

مدیرعامل پتروشیمی غدیر با اعلام خبر به سود رسیدن شرکت پتروشیمی غدیر پس از حدود چهار سال، اظهار کرد: تا چهار ماه آینده پتروشیمی غدیر به‌عنوان نخستین پتروشیمی در بندر ماهشهر وارد فرآیند تولید سبز می‌شود.

به گزارش خبرنگار پتروشیمی «انرژی امروز»، امین بیانک در نشست خبری امروز خود گفت: به دنبال تولید مستمر و دائمی و افزایش کیفیت هستیم. شرکت در زمینه تولید عرضه مستمر نوسانات زیادی داشته اما از سال جاری عرضه کاملا مدیریت شده است و امسال در بهترین وضعیت ثبات تولیدی هستیم و روزانه بیش از 400 تن تولید صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه «سال گذشته پتروشیمی غدیر برای نخستین بار از ظرفیت اسمی تولید 123 هزار تن عبور کرد»، اظهار کرد: اکنون در صدد ثبت رکوردهای بهتر هستیم.

 غدیر، نخستین کارخانه سبز بندر ماهشهر

مدیرعامل پتروشیمی غدیر همچنین با اشاره به پرداخت سالانه غرامت سنگین به دلیل عدم تلاش در راستای حفظ محیط زیست می‌پرداخت، گفت: از سال گذشته تصمیم گرفته شد تا اقداماتی در راستای احیای پیت و اصلاح شیمیایی پساب و COD شرکت صورت گیرد.

بیانک تصریح کرد: تا حدود پنج ماه آینده نیز به سمت فرآیند سبز می‌رویم و تمام ظرفیت مدیریت شرکت را به کار گرفتیم تا پایان سال در «صنعت سبز» قرار گیریم. غدیر، نخستین کارخانه ماهشهر است که وارد حوزه صنعت سبز می‌شود و برای این امر 120 میلیارد تومان پروژه تعریف کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به تثبیت نیروی انسانی و معکوس شدن مهاجرت کارکنان و تقاضای بازگشت به شرکت در خروج از زیان‌دهی، گفت: از چهار پروژه تعریف شده در راستای ورود به صنعت سبز، دو پروژه تکمیل شده، پروژه سوم در مرحله آماده‌شدن برای برگزاری مناقصه است و پروژه بهبود شرایط شرکت در راستای رعایت موارد زیست محیطی نیز به مرحله مناقصه رفته است. این پروژه ها در سال جاری به سرانجام می رسد و تنها کار ساختمان‌سازی ممکن است تا سال آینده زمان ببرد.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر با اشاره به اینکه تولید غدیر بر اساس خوراکی که از داخل دریافت می کند از ابتدای امسال کمتر از ۷۸ درصد ظرفیت اسمی است، گفت: به دلیل محدودیت خوراک، تولید کم شد؛ اما نگذاشتیم بازار این موضوع را حس کند. برنامه امسال ما تولید ۱۴۰ هزار تن PVC و درصدد اعلام وعده رقم ۱۲۵ هزار تن به سهامداران هستیم.  با تمام اورهال‌هایی که صورت گرفته، تولید بر اساس ۹۲ درصد برنامه پیش می‌رود.

 راه‌اندازی خط جدید تولید جامبو و FFS در غدیر

مدیرعامل پتروشیمی غدیر درمورد انتقادات مشتری‌ها نسبت به بسته‌بندی و شرایط جامبو، گفت: این کارخانه متاسفانه دست دوم از خارج خریداری شد و مستهلک است.  عمر برخی از تجهیرات به بیش از ۴۰ سال می‌رسد و با توجه به نحوه اسمبل کردن کارخانه در ایران مشکل جامبو مشهود است.  اکنون کارگر به صورت چشمی تشخیص می‌دهد که وزن بار کیسه ۱۰۰۰ کیلو شد!

بیانک با بیان اینکه «پنج نفر از بهترین کارگران، کارخانه در جوانی به خاطر مشکل وزن کیسه‌ها دیسک کمر گرفتند»، گفت: یک کیسه 900 کیلو، یکی 1200 کیلو و دیگری 1300 کیلیوگرم است؛ من تریلی را وزن می‌کنم نه کیسه‌ها را!

وی ادامه داد: یکی از مشکلات غدیر این بود که دو  نفر از بهترین مهندسان دچار حادثه شدند و یک نفر چهار انگشتش قطع شد و نفر دیگر دستش خرد شد.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر با تاکید بر لزوم نوسازی کارخانه پتروشیمی غدیر گفت: آخر شهریورماه خط بسته بندی FFS راه اندازی می‌شود و هم‌زمان قرارداد راه اندازی خط جدید جامبو را نیز منعقد کرده‌ایم.

بیانک با اشاره به دیگر مشکل فروش، گفت: ما علاقه مند به فروش محصولات خود در داخل کشور هستیم و برایمان به‌صرفه‌تر است اما متاسفانه در ایران آیتم‌های متعددی بر روی بازار تاثیرگذار است. امسال سهم شرکت‌ها را در حوزه PVC مشخص کردیم تا متعهد به عرضه شوند چراکه نابسامانی عرضه در سال گذشته درس خوبی برایمان بود.  تا امروز وضعیت بسیار خوبی در عرضه داشتیم و نباید اجازه دهیم شرایط تغییر کند.

وی با اشاره به معضل فاصله قیمت فروش تولیدکننده و دلال، گفت: بنده اصرار داشتم به قیمت واقعی نزدیک شویم و خریدار از من تولیدکننده خرید کند نه از واسطه.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر با اشاره به ضرر ۱۱ میلیون دلاری شرکت به دلیل فروش کالا زمانی که دلار هزار تومان بود و عدم دریافت پول از مشتری، در پاسخ به انتقادات خریداران نسبت به محدودسازی تعداد شرکت‌های حمل و نقل، اظهار کرد: ما دنبال ایجاد رانت نیستیم. جنس را به نام غدیر صادر می‌کنم.  در مواردی باربری جنس را گرفته ببرد عراق، فاصله شرکت بنده تا مرز عراق ۱۰۰ کیلومتر است؛ نوشتند کالا از بندرعباس برود، جنس گم شده است. من هستم که در این شرایط به تعزیرات می‌روم درحالی که یک نفر دیگر قبل از ورود من به غدیر، جنس را فروخته اما من سال گذشته دو بار تا پای بازداشت رفتم.

 بانک‌ها ملاک خوبی شدند فروش هفتگی ما 6 میلیارد تومان است

رییس کارگروه PVC همچنین با اشاره به اینکه «PVC در کشور دو بال دارد که شامل تولیدکننده و پایین‌دست می‌شود»، افزود: در این بین واسطه‌هایی چون بانک‌ها حلقه مفقوده هستند که کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند. همه نگاه ما، برقراری رابطه منطقی بین تولیدکنندگان PVC است اما در صنعت فراموش می‌کنیم که باید صفر و ۱۰۰ هر تصمیمی را دید. توسعه صنعت بدون درنظرگرفتن ذخایر مالی در بانک‌ها اشتباه است.

بیانک اظهار کرد: بانک‌ها مسیر خود را گم کرده‌اند، امروز بانک‌ها ملاک خوبی شدند درحالیکه باید نقش اصلی خود را ایفا کند. ارزش معاملات هفتگی ما شش میلیارد دلار است، این پول در بانک است. بانکی که واسطه خرید پایین دست پتروشیمی از بالادست می‌شود باید به ما کردیت دهند.

 پایین‌دست و بالادست پتروشیمی باید همراه شوند

وی تصریح کرد: من تحت هیچ عنوانی حاضر نیستم وظایف بانک را به دوش بکشم. بانک ها دست من و شما را می بوسند که پول ما را در گردش درآورند، اگر تولیدکنندگان و خریداران هماهنگ شویم،  کارمان پیش می رود. ما از این به بعد به بانکی پول می‌دهم که به خریدار کردیت دهد.

رییس کارگروه PVC با بیان اینکه «بانک‌ها آمادگی همکاری دارند»، گفت: گردش مالی هفتگی ما بیش از ۱۲ میلیون دلار و ارزش فروشمان شش میلیون دلار در هفته است، بانکی که گردش پول در آن صورت می‌گیرد باید به خریدار کردیت دهد.

 بدهی غدیر تا چندماه آینده صفر می‌شود

مدیرعامل شرکت غدیر گفت: هنگام ورود من به شرکت، غدیر ۱۸۰ میلیارد تومان بدهی داشت که تا پایان سال گذشته به ۸۰ میلیارد دلار رسیده و ظرف چند ماه آینده به صفر می‌رسد‌.

بیانک با اشاره به مشکلات شرکت غدیر، اروند و آبادان، گفت: در بخش PVC مشکلاتی هست و تنها پتروشیمی بندرامام شرایط بهتری دارد؛ اما با این حال، سال گذشته در بخش PVC اعلام زیان‌دهی کرده است. در این شرایط که غدیر بعد از چهار سال به سود رسیده است. PVC سود زیادی ندارد که شرکت بخواهد فروش بلندمدت PVC داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه «در هفته گذشته ۲۳ هزار تن PVC وارد کشور شده است»، گفت: این موضوع نشان دهنده این است که با احساس کوچکترین مشکلی بازار به سمت خارج می‌رود. برای رفع مشکل اعتبار خریدار، حاضرم حتی درصورتی که بورس بگوید برای یک الی دو هفته عرضه را متوقف کنم تا مشخص شود کدام بانک به خریدار کردیت می‌دهد.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر خطاب به نماینده پایین‌دست، گفت: به دنبال خرید قسطی از ما نباشید، این کار اشتباه است. حوزه اقتصادی باید دارای استانداردهای جهانی باشد. بانک سودش را از معامله شما و ما می‌گیرد و باید اعتبار دهد.

 وظایف جامانده بورس را برعهده پتروشیمی نیاندازید

بیانک با تاکید بر اینکه «به هیچ عنوان موضوع فروش اعتباری را رد نمی‌کنیم»، گفت: وظایف جامانده در بورس را برعهده تولیدکنندگان پتروشیمی نیاندازیم. انتظار می‌رود بورس، معاملات را ساماندهی کند. اگر بورس نبود بازار دچار هرج و مرج می شد اما به شبکه اقتصادی کشور باید نظم بخشیده شود؛ نقش بانک‌ها در این بین چیست؟

وی ادامه داد: در معاملات بورس صحبت از ۷۰۰ میلیارد دلار پول است.  بانک باید نقش خود را ایفا کند. تولید‌کننده بدون پایین‌دستی تعریف نمی‌شود و بالعکس، بانک باید در کنار ما قرار گیرد و بورس مدیر رابط است.

 بانک پول من را برمی‌دارد به بابک زنجانی می‌دهد

مدیر کارگروه PVC اظهار کرد: پایین‌دست اعتبار مدت‌دار می‌خواهد و اعتبارسنجی بورس می تواند یاری دهنده باشد. درواقع بورس چهار بانک را عامل خود کرده است؛ حرف من این است که پول را در بانکی واریز کنیم که به خریدار اعتبار دهد. این کار زمان‌بر نیست. مشکل با بانک یا بورس نیست،  مشکل هماهنگی است. ما به عنوان کارگروه PVC آماده‌ایم با حمایت NPC، شستا و تاپیکو، کار را به صورت پایلوت انجام دهیم  و با بانکی کار کنیم که به مشتری اعتبار دهد.  بانک پول من را برمی‌دارد به بابک زنجانی می دهد!

بیانک اظهار کرد: بانک اعتبار را باید به خریدار پایین‌دست که خود تولیدکننده است بدهد نه به کسی که بانک و ملک می‌خرد. ما آمادگی داریم یک هفته دیرتر پولمان را بگیریم اما بانک طرف، به خریدار در بورس اعتبار دهد. درصورت حمایت بورس این مشکل ظرف مدت یکی دوهفته آینده حل می شود.

وی با پیشنهاد به بورس، گفت: بورس بانک‌های مختلف را طرف معامله بخش‌های مختلف و بانک فروشنده را اعلام کند. در این راستا می‌تواندارزش گردش حجم معاملاتی PVC  به عنوان اعتبار برای پایین دست درنظر گرفته شود. 

رییس کارگروه PVC تاکید کرد: امروز به جایی رسیدیم که در بانک‌ها برای تولید باید ۳۰ درصد سود دهیم. بانک‌ها هر بلایی خواستند سرمان آوردند. باید بالادست و پایین دست پتروشیمی با هم همراه شوند؛ باید با بانکی کار کنیم که مزیت بیشتری برای تولیدکنندگان دارد. 

بیانک با اشاره به اینکه «تولیدکننده هستم و مخالف سپرده سرمایه گذاری»، گفت:سال گذشته حدود ۸۰ حساب شرکت را به چهار حساب رساندم و فقط از باب گردش پول هشت میلیارد تومان سود گرفتیم.

 ما از خرده‌فروشی دفاع می‌کنیم

مدیرعامل پتروشیمی غدیر و رییس کارگروه PVC با حمایت از خرده‌فروشی از طریق بورس و اشاره به اینکه در دو ـ سه هفته گذشته کشش بازار مناسب نبوده است، گفت: مجبور شدیم به صادرات نگاه کنیم. هفتگی ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تن کالا تولید می‌کنیم و در بورس بیش از ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تن به فروش نمی‌رسد؛ هیچ دپویی برای من ارزشمندتر از دپو در انبار بورس و خرده فروشی نیست.

بیانک البته از فروش در بخش مچینگ بورس امتناع کرد و گفت که تاکنون تلاش کرده یک کیلو جنس هم به صورت مچینگ معامله نکند چراکه معتقد است باید شفاف کار شود و درست انجام دادن کار بهترین شیوه است. همچنین در کارگروه PVC تصمیم گرفته شده که کالا در تالار اصلی بورس فروخته شود.

وی درمورد مشتری‌مداری نیز گفت: غدیر تنها شرکت پتروشیمی است که در سال گذشته با مشتریان یک سال قبل‌تر جلسه گذاشت و به مشتری مداری توجه جدی می‌شود.

 گلایه پایین‌دستان

به گزارش خبرنگار انرژی امروز، هادی پور، نماینده پایین دست و خریداران PVC نیز در این جلسه با اشاره به اینکه «امسال بازار PVC شرایط خوبی دارد و نگرانی سال گذشته به دلیل تشکیلات اروند وجود ندارد»، گفت: تنها قسمت مغفول مانده، تولیدکننده پایین‌دست است.  با ادامه این روند بسیاری از شرکت‌ها،  تعطیل میشوند.  شرکت‌ها نقد جنس می‌خرند و شش ماهه می‌فروشند و برای تسهیل خرید نیز از خیلی از ابزارهایی که مسئولان بورس می‌گویند ما خبر نداریم چراکه مربوط به بالادست است.

وی با تاکید بر اینکه «صنایع پایین دست ارزش افزوده ایجاد می‌کنند»، افزود: ما مدت‌هاست که منتظر خرید بلندمدت هستیم چرا که در غیر این صورت بسیاری از شرکت‌ها ورشکسته می‌شوند. باید دید با چه راهکاری شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند جنس را به صورت اعتباری بگیرند؟ شش ماه است که درگیر جلسات هستیم و این روند ادامه دارد.  قرارداد بلندمدت نقد برای پایین دست چه فایده ای دارد؟  سال پیش مشکل عرضه وجود داشت و بسیار ضرر کردیم.  نا گهان ۱۲۰۰ تومان به قیمت PVC اضافه شد؛  چقدر ضرر کردیم؟  امسال مشکل عرضه نیست اما مدل فروش و شرایط خرید اعتباری و بلندمدت را اعلام کنید.

هادی پور افزود: ما با این وضعیت ایرلاین ها هر بار که سفر می‌کنیم ترس از مرگ داریم.  سفر می‌کنیم و به تهران می‌آییم اما در جلسات به نتیجه نمی‌رسیم. بانک LC باز می‌کند و پنج روز بعد پولش را می‌خواهد؛ با این شرایط برای چی باید LC باز کنیم؟

وی با اشاره به اینکه «بانک‌ها رقم بسیار پایینی برای اعتبار درنظر می‌گیرند که سودی برای پایین دست ندارد»، گفت: پروسه های مطرح زمان‌بر است و توان پایین‌دست را می‌گیرد. مشکل این است که نمی‌دانیم مذاکرات چه زمانی به نتیجه می‌رسد. از سوی دیگر با توجه به محدودیت بانکی و شرایط گشایش اعتبار، کسی که در شهرستان فعالیت می‌کند باید برای معاملات بانکی به تهران آید!

 رضایت و هشدار حاکمیتی NPC در 3 جمله!

طهماسبی، رییس پشتیبانی طرح‌های دفتر صنایع پایین‌دست شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اما در مواجهه با شرایط، اظهار کرد: عرضه‌ها در سال جاری خوب است، البته فروش جای افزایش دارد.

وی درمورد فروش بلندمدت اما تاکید کرد: ما فعلا فقط ۲۰ درصد عرضه را می‌توانیم به صورت بلندمدت در بورس عرضه کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن