تسلا یک باتری جدید را ثبت اختراع کرد

به گفته پایگاه Electrek، شرکت خودروسازی تسلا (Tesla) ثبت اختراع جدیدی را برای بهبود شیمی باتری ارائه داده است. این حق ثبت اختراع جدید بین المللی به نام دیوکسازولونها و سولفیتهای نیتریل به عنوان مواد افزودنی الکترولیتی برای باتریهای لیتیوم-یونی از طریق یکی از شرکتهای تابعه تسلا در کانادا ثبت شده است.
این فناوری جدید برای وسایل نقلیه الکتریکی و شبکه ذخیره انرژی الکتریکی توسط باتریها طراحی شده است و هدف از این کار، بهبود سیستمهای باتری قابل شارژ تسلا با تنظیم شیمی سلولهای آنها است.
در خلاصه این ثبت اختراع آمده است: سیستمهای باتری بهبود یافته برای باتریهای مبتنی بر لیتیوم-یون ساخته شدهاند. این سیستمهای بهبود یافته شامل یک الکترولیت غیر آبی متشکل از یک یا چند نمک لیتیوم، یک یا چند حلال غیرآبی و یک افزودنی یا مخلوط افزودنی شامل یک یا چند ماده افزودنی عملیاتی هستند که از یک گروه انتخاب میشوند.
تسلا موفقیت خود را تا حد زیادی به باتریهای فوقالعاده خود مدیون است. این شیمی بینظیر سلولهای بیبدیل باتریهای تسلا است که به این شرکت اجازه میدهد بستههای باتری وسایل نقلیه خود را به حداکثر ظرفیت برساند.
به خاطر وجود همین باتریها است که خودروی مدل S تسلا با باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی خود میتواند ۶۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ بپیماید. بنابراین عاقلانه و از نظر اقتصادی به صرفه است که تسلا کار خود روی توسعه باتریها را ادامه دهد.
تسلا در پایان ثبت اختراع خود نوشت: این کار، ویژگیهای ذخیره سازی در دمای بالا و عملکرد چرخهای طولانی مدت سلولهای لیتیوم-یون NMC گرافیت تهیه شده با یک افزودنی الکترولیتی جدید موسوم به MDO و دو ماده افزودنی جدید موسوم به PDO و BS را نشان میدهد. ظرفیت دارای ضریب متغیر در مقابل ولتاژ نشان میدهد که هم MDO و هم PDO لایههای SEI منفعل را بر روی سطح الکترود گرافیت در هنگام تشکیل سلول تشکیل میدهند، در حالی که BS چنین نیست. ویژگیهای کاهشی نیز به طور کلی با مقادیر پیشبینی شده DFT سازگار است. سلولهای حاوی PDO به عنوان افزودنیهای جداگانه، بهترین عملکرد را نشان میدهند.
این ثبت اختراع در اصل نشان میدهد که مخلوطهای دو ماده افزودنی جدید در حلال الکترولیت را میتوان با شیمی باتری NMC استفاده کرد که شیمی مورد استفاده در باتری خودروهای برقی توسط بسیاری از خودروسازان به جز تسلا است.



