کاربردی شدن نانو روکش‌ آنتی ‌باکتریال و ضدحریق یک شرکت‌ دانش ‌بنیان در ایران ایر

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده پارچه‌های مخصوص روکش هواپیما در سال ۱۳۶۴ با مجوز رسمی وزارت صنایع فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر در نیازهای شرکت‌های هواپیمایی، سالن‌های اجتماعات و هتل‌ها در زمینه‌ روکش‌ها با کاربردهای متنوع فعال است.

روکش‌های صندلی هواپیما، سالن‌های اجتماعات، هتل‌ها، قطار، کشتی و اتوبوس، پارچه‌های پشت سری مخصوص صندلی، دستمال کف سینی و رومیزی، موکت‌های کف داخل هواپیما و سالن‌های اجتماعات قطار و کشتی با ویژگی خود خاموش‌شونده از جمله محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

تولید انواع روکش‌های آنتی‌باکتریال از دیگر محصولات این شرکت است و اخیرا نیز این شرکت روکش‌هایی آنتی‌باکتریال و ضدحریق را با استفاده از فناوری‌نانو برای کاربرد در صنعت هوایی تولید کرده است. این روکش‌ها می‌توانند در پتو، بالش و موکت داخل کابین هواپیما استفاده شوند.

درحال حاضر محققان این شرکت دانش‌بنیان در حال رایزنی با چند هتل و بیمارستان هستند تا این فناوری در بخش‌هایی نظیر پتو و بالش در هتل و بیمارستان مورد استفاده قرار گیرد.

تولید روکش‌هایی با خاصیت ضدآب فاز توسعه‌ای این تحقیقات است؛ از این رو این محققان بعد از ایجاد خواص ضدحریق و آنتی‌باکتریال به دنبال ارائه پوشش‌های آبگریز هستند تا بتوانند سه ویژگی ضدحریق، آنتی‌باکتریال و آبگریز را با هم در یک روکش ایجاد کنند. 

این محققان تاکنون ۴ هزار متر از پارچه آنتی‌باکتریال نانویی را تولید کرده‌اند و نمونه‌های اولیه از روکش‌های نانویی آنتی‌باکتریال را به شرکت ایران‌ایر ارائه داده‌اند و ایران ایر نیز تاییدیه این محصول را صادر کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن