لایحه ناقص برای اصلاح ساختار شهرداری

اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران رای دادند.

بر اساس مفاد این لایحه، پیشنهاد شهرداری تهران این است که معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و معاونت توسعه منابع انسانی با هم ادغام و معاونتی با عنوان توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی ایجاد شود.

 همچنین موضوع حذف معاونت هماهنگی امور مناطق در این لایحه پیشنهاد شده و آمده است که با توجه به تداخل اکثریت وظایف معاونت هماهنگی و امور مناطق با سایر معاونت‌های تخصصی شهرداری تهران، معاونت هماهنگی و امور مناطق و واحدهای عمومی و مدیریت تحت نظارت آن از تشکیلات شهرداری حذف شود. در صورت تصویب این بند، وظیفه پیگیری امور و هماهنگی شورای شهرداران در قالب دبیرخانه‌ای ذیل حوزه شهردار تعریف خواهد شد.

 اما در این لایحه به ادغام معاونت‌های فنی و عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که همسویی آنها اهمیت زیادی دارد، اصلا پرداخته نشده و این پیشنهاد صورت ناقصی دارد. 

این لایحه در حالی با قید یک فوریت در صحن شورای شهر مطرح شد که به اعتقاد احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، این موضوع اولویت امروز شهر تهران نیست.

 وی گفت: تغییر ساختار یک موضوع جدی و درست در شهرداری تهران است. حدود ۱۰ سال پیش بررسی‌های مفصلی درباره اصلاح ساختار در شهرداری انجام شد و بیش از ۳۰ جلد کتاب نتیجه این بررسی‌ها بود.

 مسجد جامعی اضافه کرد: در مدت زمانی که تا پایان عمر این دوره مدیریت شهری باقی مانده، به نظر نمی‌آید اصلاح ساختار و تغییر تشکیلات شهرداری اولویت شهر باشد.

وی تصریح کرد: قطعا اصلاح تشکیلات به این دوره نمی‌رسد و تنها از هم پاشیدگی و تزلزل آن برای ما باقی می‌ماند. در زمانی که ما بیشتر از همیشه نیاز داریم فعالیت کنیم و تصمیماتی را که در این مدت گرفته‌ایم، عمل کنیم.

 این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در این مدت شورا بیش از آنکه به شورا توجه کند به مسائل شهرداری توجه کرده و بیش از آنکه برای شهر وقت بگذارد، برای شهرداری وقت می‌گذارد. ما نباید درگیر مسائلی شویم که زمان فعالیت برای شهر را از دست بدهیم. بنابراین درخواست می‌کنم این موضوع مطابق روال خود پیش رود.  اما با وجود طرح این موضوع از سوی مسجدجامعی، در نهایت یک فوریت لایحه مذکور به تصویب رسید.

 محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این رابطه، با تاکید بر اینکه فعلا شهرداری لایحه را به شورا ارائه کرده و این به معنای موافقت شورا با تمام مفاد آن نیست، گفت: باید بندهای این لایحه جداگانه بررسی و سپس درباره آن تصمیم‌گیری شود.

 وی با بیان اینکه شوراست که تصمیم می‌گیرد کدام معاونت‌ها در هم ادغام شوند، درباره عدم طرح ادغام دو معاونت عمرانی و ترافیک در لایحه شهرداری تهران گفت: ‌این هم یک پیشنهاد است؛ البته نظر شورا مهم است و باید ببینیم شورا در این زمینه چه تصمیمی می‌گیرد.

 بهار آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران نیز معتقد است شهرداری سازمان اجرایی است و نمی‌توان انتظار داشت اگر موضوعی مصوب شود یا سازمان و معاونتی حذف شود، از فردا بتوان آن را اجرا کرد و این اقدام نیازمند یک کار مطالعاتی و پخته است.

سیدحسن رسولی، دیگر عضو شورای شهر تهران از جمله اعضای مدافع اصلاح هر چه زودتر ساختار شهرداری است و از مدت‌ها قبل پیگیر ارسال این لایحه به شورا بود.

 به گفته رسولی، در آبان سال ۹۷ طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری از ۹ سطح به حداکثر ۶ سطح سازمانی و حذف پست‌های قائم مقام‌ جانشین، مشاور در تمام واحدهای ستادی، مناطق سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با ۱۶ امضا تقدیم هیات رئیسه شد.

در نهایت در دی‌ماه طرحی با عنوان الزام شهرداری به اصلاح ساختار سازمانی و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ساماندهی مجدد مناطق شهرداری تهران در شورای اسلامی شهر تهران مصوب شد. به این ترتیب شهرداری تهران پس از گذشت یک سال از آن مصوبه، روز گذشته لایحه مذکور را تسلیم شورا و درخواست کرد آن را با قید یک فوریت بررسی کند.

  با این حال از آنجا که یکی از انگیزه‌های مهم برای اصلاح ساختار شهرداری، حذف موازی‌کاری میان دو معاونت عمرانی و ترافیک بود و جای بند ادغام این دو در لایحه خالی است، به نظر می‌رسد لایحه پس از گذشت مدت طولانی با صورتی ناقص به شورای شهر ارسال شده است. ادغام دو معاونت مذکور بیش از هر چیز از این بابت ضروری است که در حال حاضر بودجه‌های مرتبط با حوزه ترافیک دو شقه شده و یک شقه از آن صرف ساخت پروژه‌های بزرگراهی برای سرویس‌دهی به خودروهای شخصی در معاونت فنی و عمرانی شده و شقه دیگر به حمایت از حمل و نقل عمومی تعلق می‌گیرد و هزینه‌کرد آن بر عهده معاونت ترافیک است.

در این شرایط عملا یک بخش از شهرداری با صرف بودجه، تلاش‌های معاونت دیگر برای اقبال شهروندان به حمل و نقل عمومی را خنثی می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن