ساخت دکل چاه‌پیمایی قابل حمل توسط متخصصان نفت فلات قاره

دستگاه دکل چاه‌پیمایی قابل حمل به همت کارکنان واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه عملیاتی لاوان طراحی و ساخته شد.

رییس واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه لاوان گفت: به منظور سهولت در انجام کار برخی عملیات چاه‌پیمایی، همچنین کاهش هزینه‌ها، ساخت دکل چاه‌پیمایی تک پایه قابل حمل با امکانات موجود در منطقه در دستور کار این واحد قرار گرفت و پس از صرف ۳ ماه، کار ساخت دکل با موفقیت به پایان رسید.

عسگری افزود: یکی از تجهیزات برون‌چاهی مورد نیاز در عملیات چاه‌پیمایی بالابرها (Pickers) هستند که با توجه به شرایط مکانی چاه‌ها و سکوها تنوع بسیاری دارند.

وی ادامه داد: در بسیاری از سکوها و چاه‌های اقماری بسته به وضعیت سکو و چاه ممکن است از یکی از انواع دکل های تک پایه، ۳ پایه، چهار پایه‌ متحرک یا ثابت استفاده شود؛ اما گاهی این تجهیزات در دسترس نبوده و یا نصب و استفاده از آنها به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

عسگری اظهار کرد: معمولا در چنین شرایطی از دکل‌های چاه‌پیمایی هیدرولیکی و یا دستی با قابلیت جابجایی و حمل‌و‌نقل استفاده می‌شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی، طراحی و ساخت یک دکل چاه‌پیمایی تک پایه قابل حمل با امکانات منطقه در دستور کار واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه لاوان قرار گرفت.

به گفته عسگری، طراحی اولیه با استفاده از تجارب گذشته، شرایط موجود و نیازهای عملیاتی صورت گرفت و در نهایت با یک کار گروهی این دستگاه ساخته و پس از آزمایش‌های لازم آماده بهره‌برداری شد. این دستگاه در سکوهای رشادت و رسالت به طور کامل و در برخی از عملیات چاه‌پیمایی خاص در دیگر سکوها کاربرد دارد.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره، کلیه مراحل طراحی، تامین مواد اولیه و اجرا توسط کارکنان جوان واحد خدمات فنی چاه‌ها انجام شده است. همچنین هزینه اجرای این پروژه بسیار ناچیز و در حد مصرف الکترودهای جوشکاری بوده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن