تأخیر طولانی در برگزاری کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک

 زهره ترکمانی،خبرنگار، در شماره امروز روزنامه ایران گزارشی درباره وضعیت طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک نوشته است که در ادامه می‌آید:

طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، طرحی ملی است که در سال ۸۶ در جلسه هیأت وزیران به تصویب رسیده است. اراک بواسطه وجود صنایعی که از 4 طرف آن را احاطه کرده و تردد روزانه بیش از 500 هزار خودرو از مسیرهای ورودی و خروجی آن، یکی از 8 شهر آلوده کشور محسوب می‌شود. اما آنچه اراک را از سایر شهرهای آلوده متفاوت ساخته، به کاربردن پیشوند «کلانشهر» برای آن است، زیرا این شهر از نظر قوانین جمعیتی شرایط کلانشهری را ندارد و اضافه شدن 2 شهر سنجان و کرهرود هم نتوانسته شاخصه‌های جمعیتی بالای یک میلیون نفر را برای اراک فراهم کند تا بتواند از مزایای دیگر کلانشهرهای آلوده برخوردارشود. به دلیل همین نقیصه تشکیل کارگروه‌های کاهش آلودگی هوا تنها ویژگی است که می‌تواند با نیازسنجی اعتباری مصوبات کارگروه، بخش ملی را نیز به یاری بطلبد. اهمیت تشکیل جلسات منظم این کارگروه، مهم‌ترین اقدام در جهت اجرایی شدن مصوبات و کمک به کاهش آلودگی هوای شهری است که اگر از مردم آن مهم‌ترین دغدغه‌شان را بپرسند، نخستین مطالبه آنان هوای پاک است. بر اساس مستندات قانونی، برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اراک باید تا پایان برنامه پنجم توسعه اجرایی می‌شد و از سال ۹۰ هر سال حدود یک پنجم برنامه‌ها شکل اجرایی می‌گرفت، اما ازاین برنامه پیش‌بینی شده، کلانشهر اراک بسیار عقب است و مصوبات کارگروه که اجرای همین برنامه جامع است در پاره‌ای موارد اجرا نشده و مانده است. به گفته «سعید محمودی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، از مجموع 66 مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا که در سال‌های 94 و 95 اتخاذ شده، 43 مصوبه اجرایی، 11مصوبه در دست پیگیری، 10 مصوبه اجرایی نشده و 2مصوبه نیز از دستور کار خارج شده است.

مصوبات معطل مانده

ازآخرین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک نزدیک به 5 ماه می‌گذرد. تأخیر در تشکیل این کارگروه در حالی است که طبق مصوبه همین کارگروه در سال 94 لزوم برگزاری هر 15 روز یک بار جلسات به تصویب رسید. اگرچه تشکیل کارگروه در سال گذشته نیز با این زمان‌بندی مغایرت داشت و هفتمین و آخرین جلسه در روز 28 اسفند ماه سال 95 برگزارشد، اما طبق روال هرسال که در هفته محیط زیست تشکیل این کارگروه یکی از برنامه‌های سالانه بود، امسال نه در هفته محیط زیست و نه با وجود گذشت 5 ماه از سال 96، هنوز کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک برگزار نشده است. تأخیر در برگزاری کارگروه کاهش آلودگی هوا، اجرای بسیاری از مصوبات از جمله مواردی که به صنایع آلاینده و خروج خودروهای با عمر 10 سال به بالاست را معطل نگه داشته و فرصتی برای گریز از مسئولیت و دور زدن قانون را فراهم کرده است. این موضوعی است که توسط گروه‌های مردمی حامی محیط زیست در پی تأخیر چندباره شرکت آلومینیوم‌سازی اراک در اجرای تعهداتی که یکی ازمصوبات کارگروه است و این شرکت را ملزم به تعطیلی خطوط آلاینده می‌کند در قالب یک بیانیه به مسئولان استان اعلام شده است.

سکوت خبری مسئولان

مهلت مقرر برای تعطیلی خط 5 «ایرالکو» که پایان تیرماه بود، به پایان رسید، اما در یک سکوت خبری هیچیک از مسئولان استان درباره این موضوع صحبتی نکردند.

«عباس قاسمی»، دادستان عمومی و انقلاب اراک در گفت وگوی  تلفنی با خبرنگار «ایران» ، بر حق قانونی دستگاه قضا در این خصوص تأکید کرد و گفت: تأخیر در اجرای تعهد قابل پذیرش نیست و موضوع سلامتی مردم در ارجحیت قرار دارد.

«سعید محمودی» مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» بر ضرورت التزام به قانون تأکید کرد و افزود: در این رابطه به هیچ وجه کم کاری نکرده‌ایم و تحت تأثیر هیچ کس هم نیستیم. وی افزود: دستور استاندار مرکزی پیگیری این مهم با قدرت تمام است و اجرایی شدن این مصوبه در دستور کار ما قرار دارد.

مدیر ارشد اجرایی استان و معاونان او نیز تاکنون با هیچ رسانه‌ای درباره موضوع ایرالکو گفت‌و‌گو نکرده‌اند.

وعده تشکیل کارگروه

تشکیل کارگروه همچنان در ابهام است، اما مدیرکل محیط زیست استان برگزاری هردو هفته یکبار کارگروه را در شرایط سال 94 که مصوبات طرح جامع اجرا نشده مانده بود با فوریت زمانی دانست و افزود: الان بسیاری از مصوبات در حال انجام است، پیشرفت خوبی هم داشته؛ مثل تقاطع‌های غیر همکف، پارکینگ طبقاتی، توسعه فضای سبز، گازسوز کردن کوره‌های آجرپزی، استفاده از گاز طبیعی در نیروگاه و اعتباری که مصوبه سفر رئیس جمهوری به استان در بحث آلودگی هوا داد.

محمودی با بیان اینکه به جای تشکیل کارگروه در شرایط بحرانی هوا جلسات ستاد بحران بوده و درباره ایرالکو نیز جلسه‌ای جدا برگزار شده، تصریح کرد: البته برای تشکیل کارگروه از استاندار درخواست شده و منتظر پاسخ برای تشکیل کارگروه هستیم.

در روزهای بعد از پایان فرصت دوم ایرالکو برای تعطیلی خط 5، با «مهدی مقدسی» نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی بحث تأخیر تشکیل کارگروه را مطرح کردیم که وی تشکیل یک جلسه فوری با حضور نمایندگان مردم شهراراک، استاندار و مسئولان را اقدامی برای بررسی ایرالکو و کارگروه عنوان کرد. فرصت‌ها یکی یکی به پایان رسید. نه کارگروهی تشکیل شد نه جلسه نمایندگان.

در سکوت خبری مسئولان، مردمی که صبورانه آلودگی را تحمل می‌کنند و منتظر تصمیم مدیران ارشد هستند، با یک بنر تبلیغاتی مواجه می‌شوند که روی آن نوشته شده «ایرالکو افتتاح و راه‌اندازی خط 4 کارگاه احیا را جشن می‌گیرد». به نظر می‌رسد، این جشن به جای تعطیلی خطوط آلوده است که با حضور مسئولان استان برگزار و به رسمیت می‌رسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن