«پتروشیمی» گذار از فرهنگ خام فروشی به نوآوری

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «پتروشیمی» گذار از فرهنگ خام فروشی به نوآوری است، گفت: پتروشیمی مفهوم حقیقی صنعت است.

سورنا ستاری تاکید کرد پتروشیمی گذار از فرهنگ خام‌فروش و توجهی دوباره به نوآوری‌ها و توانمندی‌های فناورانه سرمایه انسانی است.

سورنا ستاری در آیین رونمایی از فاز دوم «پتروشیمی تخت جمشید» با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی به یاری شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان زیست‌بوم نوآوری، به مرحله‌ای تازه گام نهاده است، اظهار کرد: بخشی از نیازهای مهم پتروشیمیایی کشور امروز از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی مفهوم حقیقی صنعت است، افزود: صنعت پتروشیمی کشور به پیشرفت‌های ارزشمندی دست یافته است و مولفه‌های یک صنعت واقعی، پایدار و پویا از جمله لایسنس‌ها، فرمولاسیون، طراحی و بهینه‌سازی در این صنعت به دست متخصصان داخلی انجام می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تصریح کرد: این مهم با گذار از فرهنگ خام‌فروش و توجهی دوباره به نوآوری‌ها و توانمندی‌های فناورانه سرمایه ارزشمند انسانی کشور ممکن شد.

ستاری با اشاره به ظرفیت فرآورده‌های پتروشیمی کشور با افتتاح فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید و رونمایی از ۱۰ گروه کاتالیست گفت: بخشی از افتتاح امروز به افزایش ظرفیت واحدهای تولید مواد پتروشیمی و افزایش  ۵۵ هزار تن ظرفیت PBR اختصاص داشت.

 وی افزود: در بخش دیگر، قرارداد تولید ۹ گروه از کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی، همچنین یک کاتالیست مورد نیاز پتروشیمی کارون بود که به یاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پتروشیمی کشور امضا شد و در مرحله تولید قرار گرفت.

نقش بخش خصوصی در تجاری شدن نوآوری‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از حمایت جدی شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده محصولات راهبردی و تحریمی به‌عنوان یکی از اولویت‌های امسال این معاونت نام برد و افزود: با توجه به اهمیت کاتالیست‌ها، به‌طور جدی پیگیر حمایت و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه مهم هستیم و بخش قابل توجهی از این نیازها به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، داخلی‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز امروز گام مهمی در تامین این نیازها برداشته شد، عنوان کرد: تلاش بخش خصوصی در این منطقه مهم (ماهشهر) و این صنعت راهبردی ارزشمند و شایسته قدردانی است و نشان‌دهنده نقش اثرمند سرمایه‌گذار بخش خصوصی در پیشرفت صنعت و تجاری شدن نوآوری‌هاست.

ستاری با اشاره به اینکه تفاوت میان کارخانه و صنعت در بهره‌مندی از توانمندی دانشی و خلاقیت نیروی انسانی است، تصریح کرد: صنعت محل بروز طراحی، نوآوری، بهینه‌سازی و تولید استانداردهای جدید بر حرکت تولید و ارتقاست و با انعطافی که ناشی از نوآوری نیروی انسانی است، خود را بهبود می‌دهد و باید تلاش کنیم در صنعت پتروشیمی نیز  آن را تحقق بخشیم.

فناوری آموختنی است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه یکی از برداشت‌های ناصحیح این است که فناوری خریدنی است، در حالی که باید فناوری را آموخت و نوآوری را سوخت حرکت آن قرار داد، افزود: به دلیل همین تفکر است که با وجود قراردادهای متعدد با وجود انتقال فناوری، همچنان در برخی حوزه‌ها وابسته خارجی‌ها بودیم.

وی ادامه داد: از کارخانه محصول تولید می‌شود، اما به صنعت و فناوری نمی‌رسد. اگر با این نگاه جدید به ایجاد صنایع بنگریم، نیروی انسانی جایگاه واقعی خود را خواهد یافت و صنعت، بر مدار این تفکر جدید که پایه و اساس اقتصاد دانش‌بنیان است به وقوع می‌پیوندد.

ستاری با بیان اینکه یک ویال چند گرمی از داروهای زیست فناوری به قیمتی چند برابر بشکه‌های نفت به فروش می‌رسد، گفت: این موضوع نشان‌دهنده اهمیت قرار گرفتن دانش روی ماده اولیه است و باید روی کمیت و کیفیت نیروی انسانی خلاق تلاش جدی شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تاکید کرد: در صنعت، خام‌فروشی معنا ندارد و به‌ویژه در صنعت پتروشیمی که اساس آن بر نوآوری و ترکیب مواد مختلف برای ایجاد ارزش افزوده است، اهمیت نوآوری چند برابر معنا می‌یابد. در این راه باید ترس‌ها را کنار بگذاریم و راه را برای ورود نوآوری‌ها باز کنیم.

 نسبت به دور پیشین تحریم‌ها توانمندتر هستیم

ستاری با بیان اینکه نسبت به دور پیشین تحریم‌ها توانمندتر هستیم و صنایع  واهمه و وابستگی ندارند، اظهار کرد: در حالی که چند سال گذشته کاتالیست یکی از نیازهای صنایع از جمله فولاد بود، امروز از تولیدکنندگان این کاتالیست‌ها و برترین تولیدکنندگان علم این حوزه هستیم.

وی افزود: همچنین در برخی از شاخص‌های نیروی انسانی جزو برترین‌های جهان بر اساس گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری هستیم که باید قدر چنین سرمایه‌ای را بدانیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هدف ما در اقتصاد دانش‌بنیان این است که نیروی انسانی، محور حرکت صنعت قرار بگیرد، گفت: با کمک این تفکر و توسعه زیست‌بوم نوآوری است که کشور از خام‌فروشی و نفت‌محوری فاصله می‌گیرد و به اقتصادی مبتنی بر نوآوری و خلق ارزش افزوده نزدیک می‌شود. ساختار مستحکم شده و سایه گسترده اقتصاد نفتی که واردات را بر صادرات و خام‌فروشی را بر نوآوری مستولی کرده است، با حرکت در این مسیر و کمک به رونق فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان کنار می‌رود و جای خود را به اقتصاد دانش‌بنیان و صنعتی شکوفا متکی به نوآوری نیروی انسانی می‌دهد.

ستاری با تاکید بر اینکه جوانان برای بروز نوآوری‌هایشان به محیطی مساعد و اعتماد مدیران نیاز دارند، ادامه داد: باید کار دانشی و فناورانه بخش‌هایی که راهبردی است و ارزش افزوده ایجاد می کند، به دست جوانان سپرده شود. در این راه نباید از آموختن بهراسیم. فناوری را باید بیاموزیم و به نوآوری‌هایمان ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه تفکر نفتی این باور را القا می‌کند که دانش، فناوری و صنعت و حتی نوآوری قابل خریداری است، تاکید کرد: اما اقتصاد دانش‌بنیان نشان می‌دهد این دیدگاه‌ها باید اصلاح شود و نوآوری نیروی انسانی، محور پیشرفت و توسعه پایدار قرار بگیرد، خوشبختانه امروز واحدی افتتاح شد که دانش فنی و استانداردهای آن متعلق به کشور و مصداقی از اندیشه اقتصاد دانش‌بنیان است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر دیدگاه صنعت پتروشیمی براساس دانش فنی باشد، ما حاضریم ریسک‌ها را پوشش دهیم و از حمایت مالی و معنوی دریغ نمی‌کنیم، تصریح کرد: از مهندس زنگنه و حمایت‌هایی که از نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دارند تشکر می‌کنم. این نوع نگرش باید در همه بخش‌های صنعت تسری و ترویج یابد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن