اجرای 174پروژه آب و برق در استان تهران با 35 هزار میلیارد تومان اعتبار

وزیر نیرو با بیان اینکه طرح‌های بسیار ارزنده و مهمی در ارتباط با تامین و توزیع آب باکیفیت برای استان تهران اجرا شده و در دست اجراست، گفت: وزارت نیرو در این استان 174 پروژه با 35 هزار میلیارد تومان در بخش‌های آب، برق و فاضلاب با پیشرفت متوسط 45 درصد در دست اجرا دارد.

«رضا اردکانیان» روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از فاز دوم تصفیه‌خانه هفتم آب و طرح‌های صنعت آب و برق استان تهران که با حضور رئیس جمهوری صورت گرفت، اظهار داشت: از جمعیت حدود 14 میلیون نفری این استان، 10 میلیون نفر ساکن تهران بزرگ هستند و حدود یک ششم جمعیت کشور در این استان جای گرفته و این حاکی  از اهمیت توجه به تامین و توزیع آب، جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه و استفاده مجدد از آن است.

وزیر نیرو گفت: کارگزاران جمهوری اسلامی سودای رضامندی و خدمت کردن به مردم را دارند و ما این توفیق را پیدا کردیم که احساس دلسوزی و رضامندی برای مردم را با اجرای مهم‌ترین طرح‌های حیاتی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه وظیفه مشترک همه ما افزایش احساس رضامندی مردم است، گفت: در چارچوب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران تاکنون با احتساب پروژه‌های امروز در 22 استان، 133 پروژه مهم آب، برق و فاضلاب را با سرمایه‌گذاری حدود 19هزار و 440 میلیارد تومان افتتاح کردیم که 27 پروژه مهم از این مجموع امروز به دست رئیس جمهوری در استان تهران افتتاح می‌شود.

اردکانیان اظهار داشت: مهم‌ترین این پروژه‌ها در استان تهران، واحد دوم تصفیه‌خانه هفتم تهران است که بیش از 2 میلیون نفر جمعیت را در شهرهای پاکداشت، ورامین، قرچک و پیشوا زیر پوشش خواهد برد. علاوه بر این 20 پروژه خرد و کلان برق با 275 میلیارد تومان سرمایه گذاری در تهران، قرچک، ورامین و اسلامشهر و سه نیروگاه خورشیدی با 127 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ری و دماوند و آبرسانی به 72 روستای پرجمعیت با 146هزار نفر جمعیت با 50 میلیارد تومان و تاسیسات فاضلاب در منطقه امامزاده داود بهره‌برداری می‌شود.

وی ادامه داد: مجموع پروژه‌های این هفته که در طلیعه دهه فجر در استان تهران و با حضور رییس جمهوری افتتاح می‌شود بالغ بر 1079 میلیارد تومان است.

وزیر نیرو با بیان اینکه این افتتاح خوشبختانه همزمان با آغاز به کار شرکت‌های آب و فاضلاب استانی است، گفت: این طرح‌ها اگرچه مهم هستند اما دستاوردهای دولت تدبیر و امید منحصر و محدود به طرح‌های سازه‌ای نیست؛ در بخش غیرسازه‌ای هم تدبیرهای ارزنده‌ای اندیشیده شده که می‌توانیم نتیجه آن را در سرعت گرفتن پروژه‌های آب و فاضلاب ببینیم.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها پیشتر با شرایط ناهمگون خدمت می‌کردند که با تصویب شورای عالی اداری و تایید دولت و هیئت وزیران و دیگر دستگاه‌هایی که باید از این حرکت حمایت می‌کردند در آستانه فعالیت شرکت‌های یکپارچه آب و فاضلاب استانی هستیم و این بدان معنا است که مجموعه سرمایه‌ها اعم از منابع انسانی، تجهیزات، ظرفیت‌های مهندسی، مدیریتی و انسانی و مالی به‌طور یکپارچه در شهر و روستا به‌کار گرفته خواهد شد.

وی افزود: امید است این حرکت بسیار ارزنده آبرسانی روستایی را که بویژه از سال 93 تاکنون در دولت تدبیر و امید منشا تاثیرات فراوانی بوده و توانسته‌ایم بیش از 10هزار و 600 روستا را با جمعیت بیش از 7 میلیون نفر به شبکه آب پایدار و سالم وصل کنیم در پرتو این یکپارچکی، توسعه داده و در نیمه نخست سال 1400 سه میلیون نفر دیگر از روستاییان به این مجموعه بهره‌مند بپیوندند و فصل تازه‌ای در موضوع جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاصلاب در روستاها گشوده شود.

وزیر نیرو افزود: در تهران به لحاظ مجموع حساسیت‌های موجود که هر پایتختی از این حساسیت‌ها برخوردار است، فعالیت‌های بسیار ارزنده‌ای در دست انجام قرار دارد.

اردکانیان گفت: در زمینه احداث تصفیه‌خانه آب که بعد از احداث سد و کانال‌های انتقال برای بهره‌مندی مردم در بخش شرب و بهداشت و حتی دیگر بخش‌ها نیازمند این سازه‌های مهم هستیم، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم.

وی ادامه داد: از مجموع 151 تصفیه‌خانه بزرگ آب که از ابتدا در کشور ساخته شده، 27 مورد مربوط به قبل از انقلاب بوده و از مابقی تصفیه‌خانه‌ها که در چهار دهه ساخته شده، 32 تصفیه‌خانه مربوط به دولت تدبیر و امید بوده است.

اردکانیان گفت: در 35 سال قبل از این دولت به‌طور متوسط سالانه 2.6 تصفیه‌خانه احداث شده و در طول 6 سال گذشته این عدد دو برابر شده است. یعنی تعداد تصفیه‌خانه‌های آب طراحی شده، ساخته و بهره‌برداری شده از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون نسبت به قبل آن بیش از 2 برابر است و با 26 تصفیه‌خانه دیگر که تا نیمه 1400 به بهره‌برداری می‌رسد این افزایش به سه برابر خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه ما فقط برای دولت تدبیر و امید کار نمی‌کنیم، تصریح کرد: موضوع آب بویژه در کلانشهرها باید ناظر بر دهه‌های پیش رو باشد و برای سال 1415 طرح‌های ما در دست اجراست.

وزیر نیرو افزود: طبق محاسبات حدود 250 میلیون متر مکعب کسری خواهیم داشت که بنا داریم این کسری را با تمرکز و توجه به اصلاح شبکه‌ها و کاهش هدررفت آب جبران کرده و بتوانیم با هماهنگی نزدیک به شهرداری تهران حدود 250 میلیون متر مکعب آب با کیفیت که در سال برای فضای سبز، غیر شرب و بهداشت صرف می‌شود را با پساب‌های تصفیه شده جایگزین کنیم.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، وی خاطرنشان کرد: این موضوع علاوه بر اینکه به تعادل‌بخشی سفره‌ها و کاهش فرونشست زمین در جنوب تهران کمک می‌کند، رونق کشاورزی موجه، مقرون به‌صرفه و تامین حقابه‌های کشاورزان را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن