اگر قیمت بنزین تغییر نمیکرد، بیشک باید واردکننده میشدیم
وزیر نفت گفت: به هر حال این سهمیهبندی سبب کاهش مصرف و در عین حال به تعویق افتادن تراز منفی برای چند سال شد، زیرا اگر قیمت بنزین تغییر داده نمیشد بیشک در سال ۱۴۰۰ باید بنزین وارد میکردیم، اما اکنون ایران بزرگترین صادرکننده بنزین میان کشورهای عضو اوپک است.
زنگنه با اشاره به اینکه آخرین رقم میانگین مصرف روزانه بنزین کشور ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر است، افزود: پول حاصل از صادرات بنزین به حساب هدفمندی واریز میشود و مبلغی به وزارت نفت تعلق نمیگیرد، مگر همان ۱۴.۵ درصدی که اگر از آن به ما بدهند.
وی با بیان اینکه در صادرات بنزین مشکلی نداریم و بهخوبی هم صادر میشود، گفت: البته اصل بر این بوده که نخست ذخایر داخلی را پر کنیم تا کشور دچار کمبود نشود، این اقدام برای گازوئیل، بنزین و الپیجی هم انجام میشود.
مصرف بنزین دوباره افزایش مییابد
وزیر نفت درباره اینکه آیا سهمیهبندی بنزین به وضع صادرات آن کمک کرد، اظهار کرد: بله. مصرف بنزین کل کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش یافت، البته نمیتوان گفت که تا ابد این روند کاهش باقی میماند، زیرا پس از مدتی دوباره مردم به قیمت عادت میکنند و مصرف افزایش مییابد؛ افت اولیه مصرف بنزین مانند یک شوک ابتدایی است و امکان دارد دوباره افزایش یابد.
زنگنه ادامه داد: به هر حال این سهمیهبندی سبب کاهش مصرف و در عین حال به تعویق افتادن تراز منفی برای چند سال شد، زیرا اگر قیمت بنزین تغییر داده نمیشد بیشک در سال ۱۴۰۰ باید بنزین وارد میکردیم، اما اکنون ایران بزرگترین صادرکننده بنزین میان کشورهای عضو اوپک است.
دیگر نمیتوان پالایشگاهی مانند ستاره خلیج فارس ساخت
وی با اشاره به اینکه دیگر نمیتوان پالایشگاهی مانند ستاره خلیج فارس ساخت، گفت: به دلیل اینکه میعانات گازی مازاد دیگری نداریم؛ در بلندمدت روزانه حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی تولید خواهیم داشت، هماکنون روزانه بهطور میانگین ۴۳۰ هزار بشکه آن برای خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس مصرف میشود، امیدواریم این رقم تا چند ماه آینده افزایش یابد.
وزیر نفت افزود: حدود ۱۳۰ هزار بشکه از میعانات گازی تولیدی هم به خوراک پتروشیمیها اختصاص داده میشود و نزدیک به روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نیز برای تامین خوراک طرح فراگیر پالایشی سیراف در نظر گرفته شده است و حدود ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی شیرین به پالایشگاههای داخلی عرضه میشود، بنابراین میعانات گازی زیادی برای احداث دوباره پالایشگاه میعانات گازی وجود ندارد.
برداشت از پارس جنوبی رو به افت است
زنگنه گفت: آینده برداشت از میدان گازی پارس جنوبی نیز از این به بعد رو به افت خواهد بود، ما اکنون با سرعت بالا در حال تخلیه این میدان هستیم؛ پارس جنوبی دیگر تمام و سقف میعانات گازی هم همین مقدار است.
وی درباره استفاده از فناوری جیتیال برای تولید بنزین از گاز گفت: استفاده از این فناوری تقریبا در دنیا رو به پایان است، زیرا طرحی بسیار گران و غیراقتصادی است و قطر هم که میخواست پایتخت جیتیال دنیا شود پس از احداث تنها یک یا دو واحد سرانجام این فناوری را رها کرد.
بهینهسازی پالایشگاههای نفت موجود در اولویت است
وزیر نفت با تاکید بر اینکه امکان افزایش ظرفیت تولید در پالایشگاههای میعانات گازی وجود ندارد، ادامه داد: امکان توسعه پالایشگاههای نفت خام وجود دارد، نخست باید پالایشگاههای موجود را بهینهسازی کنیم و ترکیب کمیت محصولات آن را تغییر دهیم. به آن معنا که فرآوردههای میانتقطیر و سبک بیشتری تولید شود و مازوت کمتری تولید کنیم، کیفیت فرآوردهها را هم باید بالا ببریم.
زنگنه با اشاره به اینکه بهتازگی قانونی برای احداث پتروپالایشگاهها در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، افزود: آییننامهها و اطلاعات آن در تارنمای وزارت نفت بارگذاری شده است و متقاضیان میتوانند تا ۱۷ اسفندماه ۹۸ درخواست اولیه خود را اعلام کنند. تسهیلات خوبی برای این پتروپالایشگاهها در نظر گرفته شده است که امیدوارم در این موضوع بهخوبی کار شود.
خودرو در ایران عمر استفاده ندارد
وی اظهار کرد: ریشه مشکل مصرف سوخت را تنها نباید در پالایشگاهها جستوجو کرد، بلکه بخش عمده آن را باید در سامانه حملونقل و کارخانههای ساخت خودرو دید. این دو عامل باید با هم لحاظ شود، همچنین نباید با هر استانداردی خودرو تولید شود. خودرو در کشور عمر ندارد؛ انسان عمر دارد اما خودرو در ایران عمر ندارد.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه بنزین یورو ۴ یا بنزین یورو ۵ تاثیری در بحث مصرف سوخت خودرو ندارد و تاثیر آن در آلودگی هواست، اظهار کرد: سالانه چند خودرو در کشور ساخته میشود که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵ تا ۶ لیتر سوخت مصرف کند؟ سرانجام این موضوع باید استانداردسازی و اجباری شود. استانداردسازی مصرف سوخت در خودروهای نیمهسنگین، اتوبوسها و کامیونها باید اجرا شود.
مهر تایید سازمان حفاظت محیطزیست بر کیفیت سوخت
وی در پاسخ به اینکه در بحث آلودگی هوا مشکل از کیفیت بنزین است یا خودرو گفت: بنزین و گازوئیل توزیعی در شهرهای بزرگ کیفیت مناسب دارد که این را سازمان محیطزیست هم بارها اذعان و اعلام کرده است و بهتازگی هم آقای کلانتری اعلام کرده است اگر سوختی که سال ۹۲ در کشور توزیع میشد هماکنون تداوم داشت دیگر هیچکدام از شهرها قابل زندگی کردن نبود.
زنگنه با اشاره به اینکه گازرسانی به نیروگاهها و خانهها هم حرکت بزرگی برای کمک به بهبود کیفیت هواست، تصریح کرد: اما هر شهری دارای ظرفیت خودپالایندگی است و نمیشود در یک شهر معادل دهها میلیون خودرو داشته باشیم. گفته میشود موتورهای کاربراتوری چند برابر خودروی سمند آلودگی ایجاد میکنند، بنابراین تهران ظرفیت خودپالایندگی این همه خودرو را ندارد که به آن این حجم از آلودگی تزریق شود. باید خودروها و موتورسیکلتها را استانداردسازی کنیم. بنده در این باره بر استفاده از گاز طبیعی فشرده (سیانجی) که اقتصادی است و تاثیر بسیاری هم بر کاهش آلایندگی دارد، تاکید دارم.
وزیر نفت گفت: در تهران و شهرهای بزرگ قدری هم آلایندههای ساکن داریم که باید با آن برخورد شود.
تغییری در طرح سهمیهبندی بنزین وجود ندارد
وی در پاسخ به اینکه آیا سهیمهبندی بنزین قرار است تغییری کند و سهمیه به جای خودرو به شخص تعلق گیرد یا اینکه آیا برای عید نیز سهمیهای برای سفرهای نوروزی اعلام میشود، گفت: ما پیشنهادی برای تغییر سهمیهبندی در دست نداریم. تصمیمگیری برای مواردی که در برنامهریزی اولیه سهمیهبندی در نظر گرفته نشده است، از سوی کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه، انجام میشود. برای نمونه قرار شد برای تاکسیهای اینترنتی سهمیه در نظر گرفته شود که انجام شد، اما اکنون دستور کار جدیدی وجود ندارد.
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا طبق قانون برنامه ششم توسعه و قانونهای متعدد دیگر، فروش نفت به پالایشگاههای داخلی در بورس انرژی انجام نمیشود، افزود: چنین قانونی وجود ندارد.
خبرهای خوش برای پیمانکاران
زنگنه درباره طبقهبندی مشاغل پیمانکاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب هم گفت: حدود یک سال است که همکاران بنده روی شرایط قراردادی نیرویهای ارکان ثالث نفت کار کردند که بهزودی خبرهای خوبی در این باره اعلام میشود. این کار با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مشاور انجام شده است و امیدوارم تا پایان سال بخشی از آن اعلام شود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه برای نیروهای قرارداد موقت صنعت نفت هم در یک سال گذشته از نظر پرداختها و تسهیلات بهویژه تسهیلات درمانی، تغییراتی رخ داد، گفت: تا حدودی رقم را بالا بردهایم، نمیگوییم شرایط خیلی خوب، اما تا جایی که مقدوراتمان بود در حقوق آنها تغییرات مثبتی اعمال کردیم، زیرا همانطور که شما گفتید اکنون ما صورتمان را با سیلی سرخ میکنیم.
برنامههای جلوگیری از قاچاق سوخت
وزیر نفت درباره مدیریت مصرف گازوئیل و برنامههای جلوگیری از قاچاق و استفاده بهینه در حملونقل بینشهری هم گفت: بالاترین حجم قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است، بنزین هم قاچاق میشود، اما مقدار آن کم است زیرا خطرش زیاد است، مقدار قاچاق نفت کوره هم اندک است، الپیجی هم قاچاق نمیشود.
زنگنه ادامه داد: طرح نصب دستگاه جیپیاس روی خودروهای عمومی برای بررسی پیمایش آنها دو هفته پیش در شورای اقتصاد تصویب شد. هماکنون براساس پیمایش بارنامه صادر میشود، اما براساس طرح جدید، کیلومتر محاسبه میشود و بر مبنای نوع، سال ساخت، ظرفیت موتور خودرو و حتی اینکه آیا خودرو حامل بار است، به آن سوخت تعلق میگیرد، این طرح پیمایشی بهزودی آغاز میشود.
وی با اشاره به اینکه خودروهای درونشهری هنوز بارنامه ندارند، اظهار کرد: برای این خودروها یک باربرگ تهیه شده است، اما زمانبر است که باید رویه اصلاح شود. با اجرای این طرح دیگر راه قاچاق از این طریق بسته میشود، اما برای حل موضوع قاچاق باید جلو این کار در مقصد گرفته شود. برای نمونه زمانی که صادرات رسمی زمینی ما آغاز شد، قاچاق کاهش یافت. افغانستان یکی از محلهای پذیرش قاچاق بود که پس از صادرات از طریق بورس به میزان کافی، قاچاق بهشدت کاهش یافت، بنابراین این کار باید تداوم داشته باشد.
وزیر نفت با بیان این مطلب که مقداری قاچاق هم به اسم حلالهای مختلف از طریق گمرک انجام میشد، تصریح کرد: با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانهای به نام ثبت الکترونیک معاملات نفتی طراحی و تکمیل شد، از این رو هر کسی برای صادرات باید منشا کالای صادراتی خود را مشخص کند.
زنگنه با اشاره به نشست خود با اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی، افزود: آنان نیز بر تکمیل این زنجیره تاکید داشتند تا کسبوکارشان رونق گیرد، کسبوکار آنان نیز هماکنون دچار مشکل است.
زنگنه برقدار کردن چاههای کشاورزی را هم یکی از عوامل اثرگذار بر کاهش قاچاق سوخت برشمرد و البته یادآور شد که چاههای کشاورزی منشا قاچاق نیست.