راهکار عملی برای انتقال آب داریم

وزیر پیشنهادی نیرو معتقد است برای انتقال آب باید از راهکارهای عملی و کارشناسی و با نگاه ملی استفاده و از نگاه سیاسی و شخصی پرهیز کرد.

حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه ظهر امروز  فراکسیون نمایندگان مستقلین ولایی حضور یافت و درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای چهار سال دوم کاری خود گفت: وزارت نیرو در حوزه آب، برق و فاضلاب رسالت سنگینی برعهده دارد و در حال حاضر 47 درصد از جمعیت شهری و 80 درصد از جمعیت روستایی از شبکه‌های آبرسانی برخوردار هستند.

وزیر پیشنهادی نیرو بر همین اساس تصریح کرد: از آنجایی که کشور ایران کشوری خشک و نیمه خشک محسوب می شود لازم است آب های سطحی را مهار کنیم که از این رو 45 میلیارد مترمکعب در سال پتانسیل آب های زیرزمینی و 75 میلیارد مترمکعب در سال پتانسیل آب های سطحی داریم.

وی افزود: حفر بی رویه چاه غیرمجاز و برداشت آب از سفره های آب زیرزمینی که آن نیز بیش از حد مجاز بوده کشور را دچار بحران آب کرده است.

کشت گلخانه ای با هدف کاهش مصرف آب

بیطرف در ادامه با بیان اینکه 52 میلیارد مترمکعب در مخازن آب داریم عنوان کرد: برداشت و مصرف آب در کشور بیش از ظرفیت آب های سطحی و زیرزمینی است که به سفره های زیرزمینی فشار آورده است لذا باید برنامه تعادل بخشی به آب های زیرزمینی و راهکاری برای کاهش مصرف آب داریم.

وزیر پیشنهادی نیرو در ادامه با تأکید بر اینکه آبیاری در حوزه کشاورزی باید اصلاح شود، گفت: کشت گلخانه ای باید افزایش یابد که از این طریق محصولات کم نمی شود بلکه مصرف آب کاهش می یابد.

وی افزود: فاضلاب جزء امور زیست محیطی است که شاخص بهره برداری از آن برای برخی حوزه ها 8 درصد افزایش پیدا کرده است همچنین در حوزه برق توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش انتقال برق را شاهد بودیم چرا که دولت توانایی سرمایه گذاری در این حوزه را ندارد.

هر وزیر لازم است بر اساس توانایی های افراد تیم مدیریتی خود را بچیند

بیطرف همچنین درباره تیم مدیریتی خود گفت: هر وزیر لازم است بر اساس توانایی های افراد تیم مدیریتی خود را بچیند که ما در این حوزه شایسته سالاری را مد نظر داریم از طرفی برای سرمایه گذاری در حوزه آب راهی به جز اجرای طرح های تأمین آب نداریم، که در این زمینه بازگشت سرمایه مهم است.

وی در ادامه درباره دریاچه خزر عنوان کرد: تأمین آب راهکارهای مختلفی دارد که برخی از آنها استفاده از آب های سطحی، زیرزمینی، ژرف، برگشتی و حوزه های مجاور است که در این خصوص معمولا با کمبود بودجه مواجه هستیم که مجلس باید در این زمینه کمک کند.

وزیر پیشنهادی نیرو در پایان  جلسه با تأکید بر اینکه برای انتقال آب باید راهکار عملی و کارشناسی به جای سیاسی داشت، گفت: در این خصوص باید واقع بینانه و با نگاه ملی عمل شود و از منافع شخصی جلوگیری شود.

تعادل‌بخشی در منابع و مصارف آب راهی برای کاهش بحران

همچنین بیطرف پس از آن در گفتگویی تصریح کرد: در این جلسه نمایندگان درباره مشکلات آب در استان های مختلف و همچنین چالش های پیش روی تأمین آب مناطق روستایی مطرح کردند که در این زمینه برنامه داریم.

وزیر پیشنهادی نیرو در ادامه با اشاره به عدم تعادل میان منابع و مصارف آب در کشور عنوان کرد: ما کشوری کم آب هستیم اما میزان مصرف آب نسبت به میزان جهانی بسیار بیشتر است که بخش اعظم آن در بخش کشاورزی مصرف می شود که باید آن را کاهش دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تأمین آب بهداشتی مطابق با استانداردهای بهداشت جهانی برای مصارف شرب همه کشور به خصوص مناطق کم آب مورد سوال نمایندگان بود گفت: در این روش استفاده از منابع جدید مثل نمک زدایی و آب شیرین کن ها را مد نظر داریم.

بیطرف در ادامه با تأکید بر اینکه در اقتصاد آب عدم تعادل داریم که باید حل شود، عنوان کرد: مهم ترین مسأله در کاهش بحران آب در ایران تعادل بخشی در منابع و مصارف آب است که در این زمینه رویکرد تأثیرگذار مدیریت یکپارچه آب مهم بوده و همزمان به بحث های تأمین آب و مصرف و توزیع آب باید توجه شود.

وزیر پیشنهادی نیرو در پایان با بیان اینکه جنبه های زیست محیطی و اجتماعی و اولویت گذاری در تأمین آب سالم روستایی از مهم ترین کارهای این وزارتخانه خواهد بود، خاطرنشان ساخت: استفاده از پسآب ها برای مصارف کشاورزی و صنعتی می تواند راهکار تعدیل بحران در ایران باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن