افزایش 1.5 میلیارد مترمکعبی حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به پارسال

بررسی تغییرات حجم آب دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که حجم این دریاچه بر اساس آخرین پایش صورت گرفته یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر به بیش از ۲ هزار و ۸۴۸ کیلومتر مربع رسیده‌است، وسعت این دریاچه نیز نسبت به سال گذشته ۵۸۳ کیلومتر مربع افزایش دارد.

تراز فعلی این دریاچه یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۳۳ سانتی‌متر است، این تراز ۶۰ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

با وجود بارش‌های اخیر بررسی آمار نشان می‌دهد که تراز دریاچه ارومیه نسبت به ۱۰ روز گذشته در ثبات بوده و تغییر چندانی نداشته است.

«اگرچه تماشای برف در مسیر دریاچه ارومیه موجب امیدواری است اما میزان بارندگی‌ها در این حوضه آبریز هنوز نسبت به پارسال ۴۰درصد کمتر است».

نگاهی به تغییرات تراز دریاچه ارومیه در بازه سی ساله گذشته حاکی از افزایش قابل ملاحظه تراز این دریاچه در سال ۱۳۷۴ است؛ پس از آن تراز این دریاچه به واسطه کاهش بارش و آب‌های ورودی به این آن به آرامی رو به کاهش گذاشت، به طوری‌که تا سال ۱۳۹۷ تراز این دریاچه به میزان ۸ متر کاهش یافت.

طی زمستان ۱۳۹۷ و بهار ۱۳۹۸ بواسطه افزایش بارندگی و آب ورودی به دریاچه، تراز دریاچه با سرعت زیادی افزایش یافت؛ به‌طوری‌که طی چند ماه تراز دریاچه بیش از یک متر افزایش یافت و امید زیادی را در راستای احیای این دریاچه ایجاد کرد؛ اگرچه در ماه‌های بعدی و بواسطه کاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه روند کاهشی داشته است ولی تراز دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان بالاتر است.

علی‌رغم این افزایش نسبی، نمودار تغییرات سی ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد؛ افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن