انتظارات سازندگان تجهیزات نفتی خوزستان از زنگنه

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان با تاکید بر اینکه «زنگنه انجمن‌ها را به عنوان بازوی توانمند نفت در کنار خود داشته باشد»، اظهار کرد: اقتصاد کشور  بر پایه نفت است و انتظار می‌رود وزیر نفت در برنامه ریزی‌های خود، انجمن و همچنین معیشت کارکنان نفتی جنوب را بیشتر مد نظر قراردهد.

علی کرانی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» زنگنه را وزیر موفقی در چهار سال گذشته دانسته و می‌گوید: بیژن زنگنه جایگاه نفت ایران را در اوپک تثبیت کرد و نشان داد ایران قدرت بلامنازع نفت خاورمیانه است و از فرصتی که رییس جمهور مجدداً به ایشان داده‌اند خوشحال هستیم.

او با تاکید بر اینکه «در دولت دوازدهم فقط بحث صادرات مدنظر زنگنه و وزارت نفت نباشد»، گفت: سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادهایی که کمک می‌کنند نفت بتواند به خوبی صادر شود و شرکت‌های کوچکی که به وزارت نفت خدمات می‌دهند باید در دولت دوازدهم بیشتر دیده شوند؛ همچنانکه در صحبت‌های دکتر روحانی هم این امر مدنظر قرار گرفت.

دستورات پیشین زنگنه در مناطق نفتی ابتر ماند!

او با انتقاد به اینکه «در چهار سال گذشته آنطور که باید در خصوص انجمن‌ها برنامه‌ریزی نشد»، اظهار کرد: انتظار می‌رود در دولت جدید به انجمن‌ها به طور ویژه توجه شود. متاسفاننه پیش از انتخابات ریاست جمهوری زنگنه به خوزستان آمد و قول‌هایی داد که حداقل از صنایع کوچک که به مناطق نفت خیز خدمات می‌دهند حمایت شود و صحبت‌هایی هم شد و مهندس بیطرف را به‌عنوان مسئول در نظر گرفتند که درخصوص این موضوع کمک کند، اما متاسفانه همه دستورات داده شده ابتر ماند و اجرایی نشد، اگرچه امیدوارم در آینده صحبت‌های گفته شده از سوی ایشان شعار نباشد، و صحبت‌های ایشان در خصوص حمایت از صنایع کوچک در استان خوزستان عملی شود.

کرانی تاکید کرد: در این استان مدیران توانمندی داریم، شرکت‌های بزرگ نفتی، مناطق نفت خیز، شرکت ملی حفاری، پتروشیمی‌ها و گاز که تمام این‌ها می‌توانند نقش سازنده‌ای در دولت روحانی داشته باشند و واحدهای کوچکی که در شهرک‌ها وجود دارند می‌توانند بخشی از نیاز مناطق نفتخیز شرکت ملی حفاری، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را براورده کنند؛ به شرطی که از ظرفیت‌های این واحدها استفاده شود.

او با تاکید براینکه «زنگنه انجمن‌ها را به عنوان بازوی توانمند نفت در کنار خود داشته باشد» اظهار کرد: اقتصاد  کشور ما بر پایه نفت است و انتظار می‌رود وزیر نفت در برنامه ریزی‌ها انجمن را بیشتر در نظر داشته باشند و به مناطق نفتخیز تحکیم کند که از توان این استان نفتی بیشتر استفاده کنند؛ همچنین در نمایشگاه‌هایی که مناطق نفتیخیز در بهمن ماه برگذار می‌کند، از انجمن‌ها به ویژه انجمن نفت و گاز خوزستان بخواهد که در این امر کنارش باشد.

مطالبات واحدهای کوچک پرداخت شود واحدها در حال تعطیلی هستند!

او درخصوص مشکلات انجمن اظهار کرد: اغلب سازندگان خوزستانی مطالبات هنگفتی از شرکت ملی نفتخیز، شرکت ملی حفاری و پتروشیمی‌ها دارند و متاسفانه سرمایه در گردش این سازندگان به خطر افتاده است؛ به دلیل اینکه به هر میزان کاری که برای وزارت نفت انجام داده‌اند، یا قطره چکانی برگشت داده می‌شود و یا آنقدر دیر برگشت داده می‌شود که دیگر آن سود حاصله را برای واحدها ندارد و متاسفانه به این دلیل عمدتاً واحدها در حال تعطیلی هستند.

کرانی با بیان انتظارات این واحدها از زنگنه گفت: انتظار می‌رود زنگنه کاری کند که در خصوص پرداخت مطالبات واحدهای کوچک نسبت به شرکت‌های بزرگ نفتی تسریع شود و اگر این امر امکان پذیر شود، این نوید را می‌دهم که حتی این واحدها دیگر نیازی به دیافت وام نیز نخواهند داشت.

او در ادامه بیان داشت: از سوی دیگر شرکت‌هایی که در خوزستان سرمایه گذاری می‌کنند باید در مناقصات امتیاز خاصی به آن داده شود، چون زندگی کردن در خوزستان با وجود مشکلات بسیاری همچون گرمای بسیار شدید، ریزگردها بسیار دشوار است.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان اظهار داشت: اولین شهرک صنعتی کشور در خوزستان است و 70 شهر صنعتی در این استان وجود دارد و علی رغم پتانسیلی که وجود دارد و با وجودی که اقتصاد کشور در خوزستان از طریق نفت تغذیه می‌شود اما متاسفانه این استان اشتغال پایینی دارد چرا که کسی حاضر نیست به این استان بیاید و سرمایه گذاری کند؛ بنابراین اختصاص دادن امتیازات ویژه برای سرمایه گذاران در این استان بسیار ضروری است.

دود بیکاری خوزستانی‌ها به چشم وزیر هم می‌رود!

کرانی با تاکید براینکه «وزیر باید به نیروهای انسانی مناطق نفتی جنوب توجه بیشتری داشته و در حوزه اشتغال نیز هوشیار باشد» گفت: ما از شهرهای مرزی ایران هستیم، هر بیکار حکم یک بمب را دارد و چون بخش ماشین سازی نسبت به دیگر بخش‌ها مانند سلولوزی، برودتی، و شیمیایی بیشتر پروانه دارد، زنگنه حمایت خود را ملموس‌تر سازد.

کرانی اظهار کرد: نیروهای نفتی جنوب عمدتاً در فضای باز کار می‌کنند که با توجه به گرمای فعلی جنوب بسیار طاقت فرساست؛ بنابراین منظور پایداری اشتغال باید به از لحاظ معیشتی حمایت بیشتری شوند و برای این افراد ضریبی قائل شوند که در این مناطق دوام بیاورند؛ متاسفانه اکثر خانواده‌ها تمایل دارند از این شهر کوچ کنند و ممکن است کسانی بیاییند که دید مثبتی نداشته باشند و درواقع به این استان باید با دید امنیتی نگاه کرد.

او با توجه به معضل بیکاری جوانان در خوزستان گفت: علیرغم ثروت بیکرانی نفت و گازی که در جنوب کشور وجود دارد، متاسفانه جوانان تحصیلکرده ما در کنار خیابان گالن‌های بنزین در دست دارند و می‌فروشند و این زیبنده خوزستان نیست و ضرر آن بیشتر به وزیر و بزرگانی که با نفت این استان اقتصاد کشور را می‌گردانند خواهد رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن