نتایج استفاده از تکنولوژی در صنعت پایین‌دستی نفت و گاز

شرکت ودرفورد هر ساله گزارشی از عملیاتی خود در مناطق مختلف دنیا ارائه می‌دهد و نتایج استفاده از فناوری‌های نوین خود را با نتایج گذشته مقایسه می‌کند.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «نرژی امروز»، شرکت ودرفورد یکی از غول‌های چند ملیتی پیمان کار در زمینه نفت و گاز بوده که همواره یک از پیش قدمان  بکارگیری فناوری و تکنولوژی‌های نوین در صنعت نفت و گاز بشمار می‌رود. این شرکت در بیش از 90 کشور شعبه دارد و شبکه ای بیش از 900 منطقه، تولید، خدمات و تحقیق و توسعه عملیات نفتی و گازی را در بر می‌گیرد. این غول نفتی هر ساله گزارشی از تاثیرات فناوری‌های خود در نقاط مختلف دنیا ارائه می‌دهد که چند نمونه آن را در ادامه مرور می‌کنیم.

 افزایش 20 درصدی تولید و کاهش 30 درصدی هزینه‌ها

در ایالت داکوتای آمریکا و در مخازن شیلی بیکن، ودرفورد موفق شد با جایگزینی پمپ‌های ESP با پمپ‌های نوین Rotaflex، دوام عملیات را بیشتر کرده وتولید را با کاهش هزینه‌ها زیاد کند. ودر فورد با برگزاری دوره وکلاس‌های مخصوص برای کارکنان محل موجب بهبود عملیات و کاهش ریسک نیز شد. بعد از مشاهده 20 درصدی بهبود تولید با جایگزینی این نوع پمپ‌ها بجای پمپ‌های کله اسبی و کاهش 30 درصدی هزینه‌ها نسبت به پمپ‌های ESP، واحد بهره برداری شیل بیکن سفارش 40 نمونه دیگر از پمپ Rotaflex به ودرفورد داده است. در پمپ‌های Rotafex با بکارگیری ضربه‌های مقاوم و طولانی تر باعث افزایش عمر مفید پمپ نسبت به پمپ‌های مرسوم شده است. 

عملیات چاه‌نگاری در دمای 390 درجه فارنهایت با بازدهی 100 درصدی

در ماه سپتامبر 2016، سرویس پیشرفته HEX در تایلند برای جمع آوری داده‌های چاه نگاری در چاه‌های عمیق گازی در عمق 17559 فوتی و حداکثر دمای 390 درجه فارنهایت در 9 چاه مختلف پیاده سازی شد و کل عملیات بدون وقفه و با بازدهی 100 درصد به اتمام رسید. شایان ذکر است که سیستم HEX با بکارگیری سنسورهای مقاوم در برابر دما و استفاده از فناوری 3 گانه جمع آوری و ارسال داده به سطح هنگام حفاری، نسلی نو در زمینه چاه نگاری محسوب می‌شود.

بهینه‌سازی عملیات حفاری و کاهش 4.7 روزی مدت زمان حفاری

کارفرمای نفتی در کشور بولیوی برای کاهش هزینه‌ها و و مدت زمان حفاری درون سازندی سخت و چالش برانگیز از ودرفورد کمک خواست. این شرکت با بکارگیری محصولات متنوع سرویس لوله جداری مخصوص خود مثل سیستم‌های OverDrive، TorkDrive و DwC و مته‌های Defyer DPA توانست از مشکلات حفاری چاه‌ها و سیمان کاری آن کاسته و مجموعا 4.7 روز زودتر از برنامه مققر شده حفاری را به اتمام برساند.

شایان ذکر است که سیستم‌های TorkDrive و OverDrive با فراهم کردن ابزاری نظارت و اندازه‌گیری میزان تنش‌های وار شده به لوله جداری و لوله حفاری هنگام نصب و  همچنین فراهم آوردن شرایطی مطلوب برای چرخش، بالا پایین کردن و جابه‌جایی این لوله‌ها هنگام نصب باعث کاهش خطرات و رسیک گیر کردن و بریدن آن‌ها شده و با اعمال نظارت بی‌وقفه مهندسان می‌توانند با بیشترین بازدهی و کمترین میزان تاخیر عکس‌العمل مناسب را پیاده کنند. مته‌های Defyer نیزگونه فوق پیشرفته ای از سیستم حفاری است که در آن مته به به لوله به لوله جداری متصل می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن