گرانی بنزین مشکل CNG را حل نمیکند
روز گذشته نمایندگان و اعضای انجمنهای حوزه CNG برای هماندیشی درمورد همایش و نمایشگاه بینالمللی خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه که برای نخستین بار در ایران برگزار میشود، گرد همآمدند.
به گزارش خبرنگار پالایش «انرژی امروز»، در این هماندیشی نمایندگان انجمنها، اتحادیهها، شرکتهای واردکننده خودرو، تولیدکننده تجهیزات و جایگاهداران، با موضوع هماندیشی ANGVA2017 گردهم آمدند و به بررسی مشکلات و چالشها و الزامات همایش پیش رو به گفتگو نشستند.
همایش و نمایشگاه Asia Pacific Natural Gas Vehicles Association هر بار در یک کشور برگزار میشود و این بار برای نخستین بار نوبت به ایران رسیده است و انجمنها انتظار دارند تا فعالات حوزه CNG و خودروهای گازسوز از این فرصت برای کسب راهکارهای مطلوب پیش رو در راستای گذر از چالشها، به بهترین نحو بهره ببرند.
نمیتوان برای حفظ تجارت CNG، بنزین را گران کرد
در این نشست شهریار خاشع، عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی سازندگان تجهیزات مصرف CNG و سایر سوخت های جایگزین، با اشاره به برگزاری همایش و نمایشگاه بین المللی خودروهای گاز سوز آسیا و اقیانوسیه گفت: این رویدادها برای بیان حرف های تخصصی است تا راهکارهای مفید در راستای بهبود صنعت درنظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه همگی جمع شدیم تا در کنار نهادهای مسوول راه حل پیدا کنیم، گفت: اکنون ۲۴ درصد سهم سبد ناوگان سبک کشور به CNG اختصاص دارد، بنابراین CNG چیزی نیست که بتوان آن را حذف کرد اما وقتی مردم از LPG رضایت دارند، گرایش به این سمت بیشتر است. در حوزه CNG لازم است که مشکلات مخزن، حجم آن و … را حل کنیم.
دبیر انجمن صنفی سازندگان تجهیزات مصرف CNG و سایر سوخت های جایگزین با تاکید بر اینکه همه مسوولیت مشترکی داریم که باید پیگیری کنیم، گفت: ما منابع عظیم گاز داریم که بخش عمده آن را باید استفاده کنیم و به دلایلی که همه میدانیم نمیتوانیم گاز را صادر کنیم و باید از آن استفاده کرد. به نظرم ما سهم خودمان را کم ادا میکنیم و میتوانیم گردهم، مشکلات را طرح و شرایط خوبی را فراهم کنیم.
خاشع با تاکید بر اینکه «اکنون در کشور ظرفیت مصرف CNG بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب در روز است»، گفت: اکنون روزانه فقط 20 میلیون مترمکعب CNG مصرف میشود، همچنین ۶۰ میلیون متر مکعب در روز ظرفیت تراکمسازی داریم.
وی با تاکید بر اینکه زیرساختهای زیادی در حوزه CNG ایجاد کردیم اما استقبال نشده است، گفت: بسیاری از خودروهای گازسوز (دوگانه سوز) حتی یک بار هم گاز استفاده نکردند، باید دید چه موانعی باعث می شود مردم CNG مصرف نکنند.
دبیر انجمن صنفی سازندگان تجهیزات مصرف CNG و سایر سوخت های جایگزین خطاب به یکی از حاضرین جلسه، درمورد چرایی عدم استفاده از اتوبوس گازسوز گفت: برای ایجاد انگیزه، باید هزینه عدم استفاده از اتوبوس گازسوز را محاسبه کرد. بر اساس قانون هدفمندی یارانهها قرار نبود یارانه به مردم داده شود بلکه باید صرف مدیریت سوخت میشد. معتقدم اگر شرکت واردکننده اتوبوس گازسوز، تیم تحقیقاتیای را برای فرهنگ سازی در زمینه اتوبوسهای گازسوز به کار گیرد، میتواند اهمیت استفاده از اتوبوس گازسوز را بشناساند.
خاشع درمورد انتقادهای مطرح نسبت به نگرش حاکمیت، گفت: ما نمیتوانیم رویکردهای حاکمیتی را تغییر دهیم؛ اما باید خود تلاش کنیم تا بیشتر از CNG استفاده شود. خودرویی که وزنه سنگین در صندوق عقب دارد، خودرو نیست. باید مطالبه کنیم و راه حل دهیم. رفتن مخزن گاز در پلت فرم راه حل امروز نیست؛ بلکه مربوط به ۵۰ سال قبل است.
وی در واکنش به درخواست برخی حاضرین مبنی بر تشکیل انجمن ملی CNG و یکصدا شدن فعالان این حوزه، بایادآوری این موضوع که به دلیل نوع مجوزها و مراجع صدور، چنین امکانی وجود ندارد، گفت: خیلی خوب است که صدای واحدی ایجاد شود اما انجمن مخزن اصرار دارد جدا باشد و به دلیل نوع کار نمیتوان انجمنهای گوناگون را وادار به این کار کرد؛ با این وجود ما میتوانیم یک جا جمع شویم و مشکلات را بررسی کنیم؛ ارتباط ما با سایر انجمن ها خوب است.
علاقهمند به تشکیل انجمن در اتاق بازرگانی نیستیم
دبیر انجمن صنفی سازندگان تجهیزات مصرف CNG و سایر سوخت های جایگزین در پاسخ به یکی از مخاطبین درمورد علت عدم تشکیل انجمن ملی زیر نظر اتاق بازرگانی، اظهار کرد: ما خیلی هم علاقهمند نیستیم زیر نظر اتاق بازرگانی باشیم چراکه اتاق بازرگانی میخواهد همه را تحت یک چهارچوب مدیریت کند.
خاشع با تاکید براینکه منابع انجمنها، اعضای آن هستند، گفت: دراین هماندیشی و همایش پیش رو نظرات جمعبندی میشود و به سمع نظر مسوولان میرسانیم.
وی با انتقاد از عدم استفاده از فناوریهای نوین در حوزه CNG و خودروها، در واکنش به اصرار برخی مبنی بر لزوم فزایش قیمت بنزین، تصریح کرد: ویژگیهای CNG برای مصرفکننده بار سنگین دارد بنابراین از طریق قیمت CNG باید به مصرفکننده انگیزه داد. مملکت نمیتواند به خاطر اینکه کاسبی CNG من تعطیل نشود قیمت بنزین را مانند ترکیه پنج هزار تومان کند.
مضرات لابی 8سال قبل وزارت کشور و وزارت نفت برای نظارت بر جایگاههای CNG
به گزارش خبرنگار انرژی امروز، امیرخاکی، نایب رییس ارشد انجمن آسیا و اقیانوسیه خوردروهای گازسوز (ANGVA) و رییس هیات مدیره انجمن سوختهای جایگزین، نیز در این هماندیشی، با تاکید بر اینکه «در همایش پیش رو، یک پنل به موضوع برندینگ اختصاص دارد»، گفت: تصمیم گیری درمورد سوخت و خودرو در دنیا برعهده دستاندرکاران این حوزه است و در برنامهریزیها مولفه هایی چون بازار و پتانسیل کشور و … درنظر گرفته میشود.
خاکی با اشاره به منابع گاز ایران، اظهار کرد: NGOها معتقدند بخش خصوصی بیشترین ظرفیت را برای فعالیت در عرصه جایگزینی سوخت دارد و میتوانیم برای خودروها از سوخت LNG و گاز طبیعی استفاده کنیم؛ سوخت LCNG بیشتر برای کشورهای اروپایی مطلوب است.
وی با اشاره به برگزاری همایش و نمایشگاه بینالمللی خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه، گفت: محملی به عنوان همایش است. تا امسال چندین همایش برگزار شده اما برای نخستین بار است که همایش بین المللی ANGVA در ایران برگزار میشود. باید بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و در فضای بین المللی حضور داشته باشیم. این همایش مختص صنعت سوختهای جایگزین و مشخصا CNG است.
نایب رییس ارشد انجمن آسیا و اقیانوسیه خوردروهای گازسوز (ANGVA) در واکنش به مشکل طرح شده درمورد تغییر استانداردها، بازرسی جایگاهها و … ، گفت: متاسفانه در کشور ما ناهماهنگی وجود دارد. همکاران وزارت کشور گمان کردند نظارت ادواری بر جایگاههای CNG کاری جذاب است، هشت سال قبل با وزارت نفت لابی و وزارت کشور را متولی بازرسی ادواری خودروهای گازسوز کردند. اکنون آن مسوولان نیستند و همگی تغییر کردند اما باید پاسخگو باشند.
ایران بیشترین فاصله قیمت CNG و بنزین را در جهان دارد
به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، شهرام اتفاق، مدیرعامل انجمن صنفی سوختهای جایگزین نیز در این نشست درمورد نقش اختلاف قیمت CNG و بنزین در افزایش مصرف گاز، گفت: مشکل فاصله قیمت CNG و بنزین نیست.ایران بیشترین فاصله قیمت بین CNG و بنزین را در جهان دارد. ما شاهدیم در برخی کشورها فاصله قیمت بنزین و CNG 30 درصد است اما رشد مصرف CNG بسیار بیشتر بوده است. ما آگاهانه فاصله قیمت را مطرح میکنیم اما بر اساس آمار واقعی مشکل، اختلاف قیمت بنزین و CNG نیست بلکه مشکل عدم افزایش قیمت بنزین متناسب با تورم است.
اتفاق با اشاره به اینکه «در طرح پایلوت ۱۸ واحد LPG در کشور داشتیم»، گفت: قیمت تمام شده LPG به مقدار قیمت تمام شده بنزین است و صادرات آن بهصرفهتر است اما ۲۴۰۰ جایگاه CNG داریم و این بخش، از پروژه پایلوت خارج شده و تبدیل به بخشی از سبد سوخت کشور شده است.
وی اظهار کرد: وقتی قیمت بنزین آنقدر پایین باشد که حتی ورود و تولید خودروی هیبریدی هم به صرفه نیست، همه فناوریهای جدید توجیه اقتصادی خود را از دست میدهند. البته من نمیگویم قیمت بنزین را افزایش دهیم چراکه این کار، تبعات دارد، اما اگر قیمت بنزین بر اساس تورم افزایش مییافت، فناوریهای جدید توجیه پیدا میکرد. همانگونه که در زمینه برق شاهدیم به انرژیهای تجدیدپذیر توجه جدی نمیشود.
مدیر عامل انجمن صنفی سوخت های جایگزین با اشاره به اینکه «در سوئد یک خودرو با استفاده از زباله سوخت خود را تامین میکند»، گفت: موضوع مهم قیمت حامل های انرژی است.
نگاه وزارت کشور، اقتصادی است نه مهندسی
محمودی، یکی از حاضرین در هماندیشی نیز اظهار کرد: در هشت سال گذشته متولی بازرسی ادواری ماشین های گازسوز، وزارت کشور بوده و عدم شناخت آنها باعث بروز چالش شده است. عارضه اصلی فرآیند این است که واگذار به مجموعهای شده که تخصص ندارد. نگاه وزارت کشور، نگاه اقتصادی است نه مهندسی. یکی از عارضه های ۱۰ ساله صنعت CNG این مساله است.
وی افزود: وقتی پیگیری میکنیم، گفته میشود که وزارت کشور متولی سامانه سیمفا است. بالاخره مشخص شود که این وزارتخانه مسوول نظارت هست یا خیر؛ وقتی کاری را می پذیریم باید مسوولیت را برعهده گیریم. یکی از دغدغه های اصلی ما ورود واحدهای غیرمتولی است.
محمدی، نماینده شرکت زامیار نیز اظهار کرد: ما اتوبوس گازسوز یورو۶ وارد کردیم، دو ماه دست اتوبوسرانی بود و بسیار تعریف کردند اما پس از دو ماه، گفتند که خودرو گران است و ترجیح میدهیم خودرو داخلی غیرگازسوز استفاده کنیم.
یکی دیگر از فعالان صنعت CNG نیز از جایگزینی سوخت و عاقبت CNG ابراز نگرانی کرد.
نوابی، دیگر فعال حوزه CNG با اشاره به موضوع کمپرس کردن سوخت به عنوان چالش، پیشنهاد داد: درصدی از درآمد تولید کننده را اختصاص به تحقیقات دهیم تا مشکل کمپرس کردن برطرف شود.
آخوندی، یکی از جایگاه داران نیز از عملکرد سازمان استاندارد، تغییر استانداردها و و از سوی دیگر نصب تجهیزات غیر استاندارد در جایگاه ها گله کرد و گفت: در ایران پروژهها بدون برنامه ابلاغ میشود. یک سری از تجهیزات و برندها را امروز استاندارد می خوانند و فردا غیراستاندارد! یکی دیگر از چالشهای ما نیز عدم همراهی انجمن های CNG با یکدیگر است و میخواهیم که انجمنی واحد داشته باشیم.
یکی از حاضرین در هماندیشی نیز به این موضوع اشاره کرد که در بسیاری از دوستان ذهنیت عدم حمایت حاکمیت از CNG ایجاد شده است.
یکی دیگر از فعالان حوزه CNG نیز تاکید کرد: خواسته ما ادغام انجمنها و تشکیل انجمن ملی است. یک صدای واحد و قدرتمند به بخش خصوصی بسیار کمک میکند.
وی تاکید کرد: در بسیاری موارد در بخش خصوصی نظام و کارها، حجره واری پیش رفته نه مهندسی. باید سبک نظام مهندسی CNG داشته باشیم.
یکی دیگر از دستاندرکاران حوزه CNG، گفت: متاسفانه تضاد منافع باعث شده همه صحبت از یکی شدن انجمنهای CNG کنند. پیش از این صحبت از تشکیل اتحادیه CNG شد. اتحادیه تشکیل شده اما نهادهای قدرتمندی که ایجاد میشوند تجارت کل صنعت را در نظر نمیگیرند.
وی افزود: ما یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز هستیم. درست است که قیمت بنزین پایین است اما حقوق کارگر و قدرت خرید مردمهم پایین است. مشکل قیمت بنزین نیست بلکه اختلاف قیمت بنزین و گاز است. اکنون موقعیت خوبی است و آقایان ریاحی و وکیل زاده با صنعت CNG آشنا هستند. از یک طرف تجارت ما مورد تهدید است و از سوی دیگر روز به روز آلودگی هوای کشور بیشتر میشود. میخواهیم که در همایش پیش رو بخش دولتی را به چالش بکشیم و مساله رقابت سازی قیمت CNG و بنزین مطرح و از سوی دیگر به استانداردسازی تجهیزات پرداخته شود.